کد خبر: ۲۲۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نامه مهمی به محمد ششم پادشاه مراکش خواستار اقدام فوری در برابر طرح آمریکایی اسرائیلی الحاق سرزمین‌های فلسطینی شد.
ناطقان:  رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نامه مهمی به محمد ششم پادشاه مراکش خواستار اقدام فوری در برابر طرح آمریکایی اسرائیلی الحاق سرزمین‌های فلسطینی شد.


اسماعیل هنیه این نامه را از طریق سعد الدین عثمانی نخست وزیر دولت مراکش به پادشاه این کشور ارسال کرد.

اما اینکه چرا هنیه به پادشاه مراکش نامه نگاری می‌کند موضوع قابل توجهی است بویژه اینکه درکی این موضوع برای فلسطینی‌ها و گروههای مقاومت زیاد هم دشوار نیست که سازمانها و رهبران عربی توانایی حتی صدور یک بیانیه در حمایت از آرمان فلسطینی‌ها را نداشته‌اند، آن هم درباره کشوری مانند مراکش که در برخی از موارد در عادی سازی روابط از امارات قطر و سعودی‌ها پیشی گرفته است.

مراکش یا همان کشوری که در میان کشورهای عربی به عنوان مغرب شناخته می‌شود، و پادشاه آن شخصی به نام محمد ششم است در هیچ فرآیند سیاسی فلسطینی نقش مهم و تأثیرگذار یا دست کم بی طرف نداشته است.

اما اینکه هنیه این نامه را به پادشاه مغرب نوشته است به دلیل آن است که پادشاه مغرب به عنوان رئیس کمیته قدس به شمار می‌رود و همین عنوان باعث شد تا اسماعیل هنیه خواستار اقدام فوری کمیته قدس در برابر طرح آمریکا و اسرائیل می‌شود که قرار است براساس آن و در یک سناریوی جدید سرزمین‌های اشغالی فلسطین به اسرائیل ملحق شود.

گفته می‌شود که هنیه در این نامه سه پرونده مهم را مطرح کرده است که به نظر می‌رسد طرح آن در این شرایط ضروری به نظر می‌رسد به ویژه اینکه بیشتر رویدادهای سیاسی و میدانی فلسطین در زیرمجموعه خبری رخدادهای کرونا قرار گرفته است.

اما این سه موضوع مهم چیست که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که مدتی نیز نخست وزیر دولت قانونی فلسطین بوده است در نامه خود به پادشاه مراکش نوشته است؟

آخرین تحولات در مورد قدس بعد از شنیده‌هایی درباره الحاق زمین‌های کرانه باختری به اسرائیل که در چارچوب اجرایی کردن مفاد معامله قرن قرار است انجام بگیرد.

هنیه در این نامه از سیاست‌های شهرک سازی و مجازات دسته جمعی علیه شهروندان فلسطینی و به ویژه اهمال در موضوعات بهداشتی بعد از انتشار ویروس کرونا به شدت انتقاد کرده است.

موضوع پیامدهای خطرناک بحران کرونا و تأثیر آن بر ملت فلسطین به ویژه در نوار غزه از موارد مهمی است که در این نامه به آن اشاره شده است به ویژه اینکه نوار غزه مدت‌هاست که از محاصره و نبود امکانات پزشکی و بهداشتی و حداقل نیازها رنج می‌برد و از سوی دیگر کمبود دستگاه‌های تنفسی و کیت‌های آزمایشی و داروهای خاص برای درمان کرونا از بحران مهم این منطقه است.

اما در این میان، موضوع آوارگان فلسطینی مقیم در لبنان سوریه که در سایه بحران کرونا با شرایط وخیمی روبه‌رو هستند از موضوعاتی بود که هنیه در این نامه با آن اشاره کرد و خواستار یک اقدام فوری برای حل مشکل آوارگان شد.

با آ نکه سازمان‌های عربی از اتحادیه عرب گرفته تا سازمان همکاری اسلامی و دیگر نهادهای عربی همواره مواضع منفعلانه در قبال تحولات فلسطین اتخاذ کرده‌اند اما این نامه به امید آن نوشته شد تا شاید بخشی از وجدان سازمان‌های عربی و رهبران کشورهای عربی را بیدار کند.
منبع: مهر
برچسب ها: نامه ، هنیه ، ناطقان ، مراکش
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین