کد خبر: ۲۲۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
مصرف برنج قهوه ای فواید و خواص شگفت انگیزی به همراه دارد، البته برنج قهوه ای به کنترل دیابت، جلوگیری از چاقی، بهبود سلامت قلب، بهبود بی خوابی و جلوگیری از آلزایمر هم کمک شایانی می کند.
ناطقان: مزایای برنج قهوه ای شامل بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، سیستم گوارش، مغز و سیستم عصبی است. آن با آنتی اکسیدان های قدرتمند که از طیف وسیعی از بیماری ها مانند فشار خون بالا، سطح ناسالم کلسترول بد ، استرس، افسردگی روانی و اختلالات پوستی تسکین می یابد، بارگیری می شود. وجود مواد مغذی در برنج قهوه ای ثابت شده در شرایط مختلف پزشکی مانند سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات نوروژنیک و بی خوابی موثراست. آن دارای خواص ضد افسردگی است و به حفظ استخوان های سالم و سیستم ایمنی قوی کمک می کند.
برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای از دانه های خالص و تصفیه نشده و با از بین بردن پوسته اطراف هسته برنج تولید می شود. دانه آن، سبوس ها، مواد مغذی و لایه های گیاهی را حفظ می کند. در مقایسه با برنج سفید به جویدن بیشتر نیاز دارد و عطر و بوی دلپذیر دارد.
جوانه برنج قهوه ای:

جوانه برنج قهوه ای ، یکی دیگر از شکل های معمول برنج قهوه ای است که ارزش غذایی آن را بالا می برد. محتوای مواد مغذی برنج قهوه ای جوانه زده شده به علت وجود اسید گاما آمینو بوتیریک است. جوانه را می توان با خیساندن و جوانه زدن برنج قهوه ای در آب برای یک ساعت مشخص شده بدست آورد. این روش برای به دست آوردن حداکثر مقدارGABA و افزایش سطح پروتئین ها و آنزیم های خوب درجوانه برنج قهوه ای مورد توجه قرار گرفته است.

فرآیند جوانه زنی باعث افزایش قابل توجهی در اجزای اساسی مانند اسید فرولیک، لیزین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین ایی، نیاسین، ویتامین ب6، تیامین و فیبر رژیمی در برنج قهوه ای می شود. این مواد مغذی در جذب بهتر هضم و جلوگیری از تحریک روده، التهاب و آلرژی ها کمک می کند. می توان آن را به شکل خشک شده ذخیره کرد تا طول عمر آن بدون تاثیر بر ارزش تغذیه ای افزایش یابد.

چرا برنج "قهوه ای" می خورید؟

بسیاری از ما از این واقعیت آگاه هستیم که برنج قهوه ای بهتر از برنج سفید است و دلیل این که آن را برجسته می کند کیفیت و مقدار مواد غذایی است که ارائه می دهد. فرآیندی که برنج قهوه ای را به برنج سفید تبدیل می کند، بیشتر ارزش غذایی را از بین می برد. بنابراین برنج قهوه ای، گنجینه عظیم اجزای تشکیل دهنده را حفظ می کند. انواع زیادی از برنج قهوه ای موجود در بازار با طعم منحصر به فرد، اجزای آروماتیک و غلظت متنوعی از اسیدهای چرب وجود دارد.
واقعیات و ارزش غذایی برنج قهوه ای :

با توجه به پایگاه اطلاعات ملی مواد غذایی ، آرد برنج قهوه ای یک غذای سالم است که غنی از مواد معدنی ضروری مثل منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. ویتامین ب1 (تیامین)، ویتامین ب2 (ریبوفلاوین)، ویتامین ب3(نیاسین)، ویتامین ب 6 ،اسید فولیک، ویتامین ایی (آلفا - )و ویتامین ک ، منبع پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی اضافه می کند. علاوه بر این، تامین کننده اسیدهای چرب ضروری نیز هست.
فواید برنج قهوه ای
کنترل دیابت:

برنج قهوه ای برای افراد دیابتی و هیپر گلاسمی مفید است. شاخص گلیسمیک پایینی دارد که در کاهش مقاومت انسولین مفید است و در تثبیت سطح قند خون در بدن کمک می کند.

مطالعه تطبیقی انجام و منتشر شده در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه نشان داد که غنی در فیتیک اسید، فیبر و پلی فنول های است. کربوهیدراتی پیچیده است که به کاهش تدریجی قند در مقایسه با برنج سفید کمک می کند. انجمن دیابت آمریکا همچنین توصیه می کند که دیابتی ها برنج قهوه ای را انتخاب کرده تا نیاز به ویتامین های ضروری، فیبر و مواد معدنی در رژیم غذایی را به دست آورند.

کنترل دیابت
فواید برنج قهوه ای برای کنترل دیابت
فعالیت آنتی اکسیدانی:

برنج قهوه ای غنی از آنتی اکسیدان قوی است که در مقابل آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن محافظت می کند. این آنزیم حاوی آنزیم آنتی اکسیدانی مهم به نام سوبر اکسید دیسمیوتازاست که از سلول ها در برابر آسیب اکسیداسیون در طول تولید انرژی محافظت می کند. مطالعه تحقیقاتی در ژورنال علوم پزشکی مالزی شامل برنج سفید و قهوه ای است، نشان داد برنج قهوه ای، به جلوگیری از بیماری های مختلف اکسیداسیون مانند بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.
برنج قهوه ای مانع چاقی می شود:

برنج قهوه ای، ابزاری برای کنترل وزن برای افرادی است که با چاقی مبارزه می کنند. حاوی منگنز است که به تولید چربی های بدن کمک می کند. مطالعه ای که در این زمینه انجام شد نشان داد تمامی غلات مانند برنج قهوه ای و برنج سیاه اثرات مثبتی روی بدن با توجه به کاهش شاخص توده بدنی و چربی دارند. همچنین فعالیت رشد گلوتاتیون پروکسیداز ، آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می دهد که به بالا بردن سطح کلسترول خوب در افراد چاق کمک می کند.
جلوگیری از آلزایمر با برنج قهوه ای:

تحقیقی در سال 2013 نشان داد که جوانه برنج قهوه ای به جلوگیری از عوارض اعصاب مانند بیماری آلزایمر نسبت به فراوانی اسید گاما - کمک می کند. برنج قهوه ای شامل موادی مفیدی است که به مهار آنزیم های مضر کمک می کند، که با بیماری آلزایمر مرتبط است. هم چنین برای دیگر اختلالات مغزی مانند جنون و فراموشی نیز مفید است.


کاهش استرس در زنان شیرده با برنج قهوه ای:

جوانه برنج قهوه ای برای سلامت روانی مادران شیرده مفید است. مطالعه تحقیقی در مجله اروپایی تغذیه نشان داده است که مصرف برنج قهوه ای می تواند نتایج مثبتی را در زنان شیرده با توجه به کاهش اختلالات روحی، مراحل افسردگی و خستگی نشان دهد. همچنین پیشنهاد شده است که مصرف برنج قهوه ای در دوران شیردهی توانایی بدن برای مقاومت در برابر استرس را افزایش داده و ایمنی کلی را بهبود می بخشد.
سلامتی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد:

برنج قهوه ای مفید است و می تواند به رژیم غذایی روزانه برای حفظ سیستم گوارشی سالم اضافه شود. فیبر موجود در آن به تنظیم عملکرد روده کمک می کند و شما را سیر نگه می دارد. مطالعه بررسی اثرات برنج سفید و برنج قهوه ای در طول هضم معده به طور کیفی مشخص کرد که سبوس برنج قهوه ای از جذب اسید و رطوبت جلوگیری می کند که منجر به حفظ بافت بهتر می شود. هم چنین محتوای فیبر، از بیماری دیگر مانند یبوست و کولیت جلوگیری می کند.
برنج قهوه ای برای بهبود سلامت قلب:

برنج قهوه ای غنی از سلنیوم است که برای بهبود قلب مفید است. مصرف غلات مانند برنج قهوه ای به کاهش انسداد شریان ها به علت تجمع پلاک کمک می کند. این اقدام حفاظتی خطر اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری های عروقی را کاهش می دهد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داد که بافت اطراف دانه برنج قهوه ای حاوی بخشی است که علیه پروتیین درون ریز ، آنژیوتانسین که نقش عمده ای در رشد فشار خون بالا وآترواسکلروز ایفا می کند، عمل می کند.

برنج قهوه ای برای کنترل سطوح کلسترول:

برنج قهوه ای گزینه خوبی برای حفظ سطح سالم کلسترول به علت وجود روغن طبیعی است. مطالعه تحقیقی نشان داد که دارای ویژگی های هیپوگلاسمیک است در نتیجه کنترل کلسترول را تنظیم می کند. حاوی مواد مغذی مفید است که به متابولیسم چربی و گلوکز کمک می کند. مصرف برنج قهوه ای باعث بهبود قابل توجهی در سرم و کلسترول خوب در افراد با استفاده از اتانول مزمن شده است. هم چنین نشان داده می شود که جوانه برنج قهوه ای به جلوگیری از افزایش چربی کبد کمک می کند.
برنج قهوه ای برای جلوگیری از سرطان:

برنج قهوه ای در جلوگیری از سرطان روده، سرطان پستان و سرطان خون مفید است. این اثر مفید را می توان به حضور آنتی اکسیدان ها قوی و محتوای فیبر بالا در آن نسبت داد. محتوای فیبر موجود در برنج قهوه ای توانایی پیوستن به سرطان مضر را دارد که باعث سموم در بدن می شود. این کار مانع چسبیدن سموم به دیواره روده می شود و به از بین بردن آن ها از بدن کمک می کند.

یک مطالعه تحقیقی برای ارزیابی خواص برنج قهوه ای، نشان داد که سبوس آن شامل فنول های اصلی مثل تریسین، فرولیک اسید و کفیک اسید است که در سطوح پایین تر برنج سفید وجود دارد. این اجزای فنولی در مهار تکثیر سلول های سرطان روده و سینه ارزشمند هستند. مطالعه دیگر اثر جوانه برنج قهوه ای بر مرگ سلولی و اثرات بازدارنده آن بر تولید سلول های سرطانی خون را نشان داد. علاوه بر این، تحقیقات اثرات ضدتوموری برنج قهوه ای را در رژیم غذایی تایید کرده است.
برنج قهوه ای برای بهبود عملکرد سیستم عصبی:

برنج قهوه ای برای عملکرد نرم مغز و سیستم عصبی مفید است. به تسریع متابولیسم مغز به خاطر حضور ویتامین ب و مواد معدنی ضروری مانند منگنز و منیزیم کمک می کند. این مواد معدنی ضروری فعالیت کلسیم را در بدن حفظ می کنند و به تنظیم اعصاب و ماهیچه کمک می کنند. این برنج نیز مانع از افزایش ناگهانی کلسیم به سلول های عصبی و فعال سازی عصبی می شود که به حفظ اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند و از انقباض زیاد جلوگیری می کند. ویتامین ایی موجود در آن نقش حیاتی در جلوگیری از بیماری های مختلف مغز ایفا می کند که ناشی از آسیب اکسیداتیو است.

ویژگی های ضد افسردگی برنج قهوه ای:

جوانه برنج قهوه ای حاوی ویژگی های ضد افسردگی است و در مبارزه با اختلالات مربوط به افسردگی کمک می کند. مطالعه تحقیقی نشان داد که جوانه برنج قهوه ای حاوی آمینو اسیدها ضروری مثل گلوتامین ، گلیسیرین است. این انتقال دهنده های عصبی بازدارنده کاهش ذخیره پیام ها در ارتباط با اضطراب، افسردگی و استرس در مغز را تسهیل می کنند و منجر به حالت آرامش بخشی می شوند.
برنج قهوه ای برای بهبود بی خوابی:

برنج قهوه ای در درمان بی خوابی مفید است چون منبع طبیعی هورمون خواب است. این کار باعث بهبود کیفیت خواب با استراحت اعصاب و افزایش چرخه خواب می شود.
برنج قهوه ای برای بهبود ایمنی :

برنج قهوه ای با مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی، و اجزای ضروری فنولی که به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند، پر شده است. بدن را تغذیه می کند، درمان را سرعت می بخشد و توانایی آن برای مبارزه با عفونت ها را افزایش می دهد.


بهبود سلامت استخوان

برنج قهوه ای برای حفظ استخوان های سالم مفید است. غنی از منیزیم است که همراه با کلسیم ساختار فیزیکی را برای استخوان ها فراهم می کند. برنج قهوه ای غنی از منیزیم از کانی گیری استخوان جلوگیری می کند و برای بیماری مانند ورم مفاصل و پوکی استخوان مفید است.
چگونه برنج قهوه ای خوب را انتخاب و نگه دارید؟

برنج قهوه ای حاوی روغن های طبیعی است که اگر برای مدت طولانی نگهداری شوند، این پتانسیل را دارند که کهنه شوند. توصیه می شود که تاریخ آن را بررسی کنید و تازه مصرف کنید. برنج قهوه ای خام را می توان تا شش ماه در یک ظرف پر از هوا در دمای اتاق نگهداری کرد تا دست نخورده باقی بماند. برای بیشتر شدن عمر ، می توان در یخچال نگهداری کرد. برنج قهوه ای باید با احتیاط نگه داری شود. ذخیره نادرست برنج پخته شده می تواند رشد باکتری به نام باسیلوس را ایجاد کند که می تواند موجب مسمومیت غذایی شود. نباید در دمای اتاق نگهداری شود و یا یشتر از یک بار گرم شود.
چگونه برنج قهوه ای را بپزید؟

برنج قهوه ای مدت زمان طولانی را برای پخت نیاز دارد و به دلیل پوشش فیبر بیرونی آن به آب بیشتری نیاز دارد. برای یک فنجان برنج، می توانید از دو و نیم تا سه فنجان آب استفاده کنید. خیساندن برنج قبل از پخت باعث کاهش زمان پخت می شود. برنج قهوه ای حدود 35 تا 40 دقیقه طول می کشد تا آماده شود.

برنج قهوه ای برای بسیاری از اندام ها از جمله قلب، گوارش، مغز، استخوان ها، کلسترول، و فشار خون مفید است. برنج قهوه ای بیماری مانند پسوریازیس و ریزش مو را درمان می کند، پوست را بهبود می دهد . دارای ویژگی های ضد پیری است که به حضور اسید فرولیک ، آنتی اکسیدان نسبت داده می شود. برنج قهوه ای سرشار از اسید فولیک است که در دوران بارداری برای رشد سالم جنین ضروری است. مقدار کم برنج قهوه ای نیز برای بیمارانی که از عفونت های رنج می برند، توصیه می شود.

برنج یک دانه متنوع است که برای بسیاری از مردم سراسر دنیا مهم است. انواع مختلفی از برنج وجود دارد اما سفید و قهوه ای هستند که عموما خورده می شوند و سالم است. با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید فیبر کافی در رژیم غذایی دارید.

مقایسه کامل برنج سفید یا قهوه ای :کدام یک از موارد سالم تر است؟
برنج قهوه ای

چون برنج قهوه ای تمام بخش های گندم را شامل می شود:سبوس (پر از فیبر)، جوانه و آندوسپرم(که غنی از کربوهیدرات است)، دانه کامل در نظر گرفته می شود.تحقیقات نشان می دهد که کل مواد غذایی می توانند کلسترول را کاهش داده و خطر سکته، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهند و برنج قهوه ای را به یک گزینه سالم تبدیل کنند.
برنج سفید

فرآیندی که روی برنج انجام می شود سبوس و جوانه برنج قهوه ای را از بین می برد که باعث می شود به رنگ سفید تبدیل شود.
ارزش غذایی

بنابراین کدام یک از برنج قهوه ای یا سفید سالم تر است و کدام یک را انتخاب می کنید؟

برنج قهوه ای برای رژیم غذایی سالم توصیه می شود زیرا حاوی مواد مغذی بیشتری است.

برنج قهوه ای کالری بیشتری دارد، اما شامل پروتئین و فیبر اضافی است که فوایدی برای سلامتی دارد مثل :

    کاهش کلسترول
    کنترل سطح قند خون
    تغذیه باکتری روده
    کمک به احساس سیری بیشتر

برنج قهوه ای منبع خوبی از سلنیوم است که نقش مهمی در تولید هورمون تیروئید، تولید آنتی اکسیدان و عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند، طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال بین المللی غدد، و نیز منیزیم، که به انقباض عضلانی و توسعه استخوان کمک می کند.

برنج سفید غنی شده با اسید فولیک برای زنان باردار و زنانی که شیردهی می کنند توصیه می شود. اسید فولیک به بدن کمک می کند تا دی ان ای و دیگر مواد ژنتیکی را بسازد و از تقسیم سلولی پشتیبانی کند. برنج سفید معمولا حاوی کلسیم و آهن بیشتری برای تقویت است.در حالی که همه برنج می تواند منبع مهم انرژی باشد، برنج قهوه ای حاوی مواد مغذی بیشتری است و مزایای سلامتی بیشتری دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که فیبر کافی در رژیم غذایی دارید و یا با خدمات تغذیه در برای اطلاعات بیشتر تماس می گیرید.

برنج قهوه ای برای شما خوب است و غذایی توصیه شده برای بهبود عادات غذایی و سلامت کلی است. با این حال، ورزش کاران اغلب از دستورالعمل های غذایی مختلفی تحت تغذیه ورزشی پیروی می کنند. این شامل خوردن برنج سفید به عنوان منبع کربوهیدرات اصلی برای انرژی سریع و تامین گلیکوژن می باشد. ورزش کاران تلاش می کنند وزن کم کنند و به کربوهیدرات زیادی برای سوخت بدن نیاز دارند.

با وجود اینکه خوردن برنج سفید ناسالم در نظر گرفته می شود، ورزشکاران و وزنه برداران هر گونه ادعاهای منفی را نادیده می گیرند. آن ها معمولا برنج سفید را به عنوان بخش مهمی از برنامه های غذایی مصرف می کنند. هدف ورزش کار و وزنه برداران تامین مقادیر کافی مواد مغذی پر مصرف برای آموزش شدید و پر کردن سوخت ذخایر گلیکوژن به شدت کاهش یافته است. برنج سفید نقش عمده ای در این فرآیند ایفا می کند و به عنوان غذای عالی ورزشی برای این ورزش کاران در نظر گرفته می شود.

کربوهیدراتی مانند برنج سفید برای آموزش فیزیکی، ضروری است. کربوهیدرات نیز پس از ورزش شدید، گلیکوژن عضلات را پر می کند. یکی از رایج ترین وعده های غذایی برای وزنه برداران یک کاسه بزرگ برنج سفید با سینه مرغ بریان است.

مطابق با مجله علوم ورزشی، رتبه بندی غذاهای غنی از کربوهیدرات در شاخص گلیسمیک، منبع دردسترس کربوهیدرات را برای سنتز گیلیکوژن ماهیچه ها فراهم می کند. تمرینات سخت به طور قابل توجهی قند (گلیکوژن)را در عضلات تصفیه کرده و کربوهیدرات درست را تغذیه می کنند

برنج سفید در شاخص گلیسمیک بالا است. این به این معنی است که چگونه غذاها بر قند خون و سطح انسولین تاثیر می گذارند. با توجه به مقاله ای که در ژورنال پزشکی ورزشی منتشر شده است، دانستن نحوه دسترسی به کربوهیدرات در طی ورزش طولانی مدت ضروری است. به همین دلیل است که تحقیقات مصرف کربوهیدرات در ورزش کاران، حوزه تغذیه ورزشی را تحت سلطه خود آورده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین