کد خبر: ۲۲۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
یک گروه مدافع حقوق بشر در سوئد اعلام کرد که مقامات عربستان سعودی مسئول «رفتار غیرانسانی» هستند که باعث مرگ یک فعال برجسته حقوق بشر سعودی شده است.
ناطقان:  به نقل از الجزیره، گروههای حقوق بشری و همچنین یک بنیاد سوئدی موسوم به «مُعاش شایسته» اعلام کردند که «عبدالله الحمید» ۶۹ ساله و فعال برجسته حقوق بشر سعودی در دوران بازداشت خود در بیمارستانی در عربستان سعودی جان باخت.

این بنیاد سوئدی که جایزه‌ای معروف و تقریباً هم تراز با جایزه نوبل را به این فعال سعودی اهدا کرده است، اعلام کرد که مقامات سعودی مسئول «رفتار غیرانسانی» هستند که به مرگ عبدالله الحمید انجامید.

این بنیاد روز جمعه اعلام کرد الحمید که در حال گذراندن دوران محکومیت ۱۱ ساله خود در زندانی در ریاض بود، به دلیل وضعیت بد جسمانی به بیمارستان منتقل شد.

به گفته گروههای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل، متعاقب انتقال الحمید به بیمارستان، وی دچار سکته قلبی شد و در اوایل ماه آوریل به حالت کما رفت.

«لین مألوف» مدیر پژوهشی منطقه خاورمیانه در سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «دکتر الحمید قهرمانی شجاع و بی باک برای [دفاع از] حقوق بشر در عربستان سعودی بود. ما با خانواده و دوستان وی ابراز همدردی می‌کنیم. او کسی بود که به خاطرِ سرکوب غیرانسانی رژیم سعودی، ظرف هشت سال گذشته از حضور در اجتماعات محروم شده بود».

بنیاد معاش شایسته اعلام کرد که الحمید بارها از دریافت خدمات درمانی موردنیاز محروم شد و «برای محکومیت خود بهای بسیاری پرداخت».

این بنیاد سوئدی در بیانیه‌ای اعلام کرد که الحمید در دوران حبس غیرقانونی خود مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفت.

تاکنون دولت عربستان سعودی نسبت به مرگ این فعال حقوق بشر واکنشی نشان نداده است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین