کد خبر: ۲۲۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
رعایت نکات بهداشتی تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد، اما شست و شوی مداوم دست‌ها مهم‌تر از سایر موارد است.
ناطقان: فاطمه پور حاجی متخصص آموزش بهداشت و ارتقا سلامت گفت: ویروس کرونا در روز‌های اخیر دغدغه بسیاری از هموطنان بوده است و این افراد حتما در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها موضوعاتی را شنیده اند که منجر به نگرانی آن‌ها شده است.

او افزود: بیماری کرونا توسط ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ که یک بیماری تنفسی است ایجاد شده است و علائم آن مانند بسیاری از بیماری‌های تنفسی تب، سرفه، تنگی نفس، آبریزش بینی، خستگی یا کوفتگی است.

پور حاجی تصریح کرد: کرونا به راحتی قابل پیشگیری است و نباید نگران بود؛ بلکه باید آرامش خود را حفظ کنیم و بدانیم که پیشگیری بهترین راه کنترل بیماری کروناست و از آنجایی که در حال حاضر این بیماری واکسن ندارد؛ بنابراین بهترین راه کنترل آن رعایت اصول بهداشتی است.

متخصص آموزش بهداشت ادامه داد: کرونا مانند همه بیماری‌ها دارای چرخه انتقال است و اگر بخشی از راه‌های انتقال قطع شوند باعث از بین رفتن احتمال ابتلا به این بیماری خواهد شد.

پور حاجی گفت: راه‌های انتقال کرونا تماس مستقیم با ریز قطرات آلوده منتشر شده توسط عطسه یا سرفه فرد آلوده یا از طریق تماس غیر مستقیم مانند تماس دست با سطوح آلوده به ریز قطرات و ترشحات منتقل شده از حلق فرد آلوده است.

او ادامه داد: اگر همه ما چند نکته ساده را رعایت کنیم خیلی راحت از ابتلا به این بیماری پیشگیری خواهیم کرد که اول از همه شستن دست‌ها به صورت مکرر و صحیح با آب و صابون به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه به خصوص بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه اهمیت دارد.

این متخصص بهداشت اظهار کرد: این نکته بسیار مهم است که مردم ما تا می‌توانند دستان خود را به شیوه صحیح بشویند و از تماس دستان شسته نشده با بینی، چشم‌ها و دهان خودداری کنند، همچنین از دست دادن و روبوسی کردن به صورت جدی پرهیز کنند.

او گفت: هنگام عطسه و سرفه حتما دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بپوشانیم و در صورتی که دستمال در اختیارمان نبود با قسمت بالای آرنج جلو دهانمان را بگیریم.

این متخصص آموزش بهداشت ادامه داد: بعد از استفاده از ماسک و دستمال آن‌ها را داخل کیسه پلاستیکی بیندازیم و در آن‌ها را محکم بسته و در سطل زباله دردار بیندازیم. از رها کردن دستمال و ماسک در سطح شهر یا در خانه خود داری کنیم.

پور حاجی ادامه اظهار کرد: از تماس مستقیم با حیوانات به خصوص حیوانات خانگی پرهیز کنیم و در صورت اتفاق افتادن این موضوع حتما دستانمان را به شیوه صحیح بشوییم.

او افزود: اگر تب، سرفه یا هرگونه مشکلات تنفسی دیده شد حتما به پزشک مراجعه شود و اگر علائم تب، سرفه و آبریزش بینی بروز کرد حتما در خانه بمانیم و از حضور در اماکن عمومی خودداری کنیم.

این متخصص آموزش بهداشت گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتقال این بیماری نقش دارد این است که مردم به هیچ عنوان از توالت‌های عمومی استفاده نکنند و در صورت استفاده هم شست و شوی دست را فراموش نکنند.

پورحاجی ادامه داد: در زمان بیماری در منزل بمانید، مصرف مایعات فراوان مانند آب زیاد، سوپ و غذا‌هایی که حاوی ویتامین C هستند به ویژه مرکبات را فراموش نکنید.

شستن دست ها؛ مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا

او گفت: از مصرف گوشت و جگر خام باید پرهیز شود و تا می‌توانید مواد غذایی به خصوص گوشت و تخم مرغ را به خوبی بپزید. همچنین ترک مصرف سیگار و قلیان نقش زیادی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

این متخصص آموزش بهداشت اظهار کرد: سطوح و اشیایی که در معرض تماس مکرر با دست‌ها نظیر دستگیره‌ها هستند را با استفاده از اسپری‌ها و پارچه‌های آغشته به مواد گندزدا تمیز کنید. برای انجام این کار سطوح مقاوم را با وایتکس و سطوح حساس را با الکل ۷۰ درصد می‌توان پاک کرد.
برچسب ها: پیشگیری ، ابتلا ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین