کد خبر: ۲۳۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
۱۸۰ قاضی سابق دادگستری طی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری و توقف تدوین و تصویب آیین نامه پیشنهادی قوه قضاییه بر لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری شدند.
ناطقان:  بیش از ۱۸۰ قاضی سابق دادگستری که در میان آنها ۶۰ تن از قضات سابق دیوان عالی کشور، اعضای دادسرای انتظامی قضات، قضات دادگاه تجدیدنظر استان، دیوان عدالت اداری، دادسرا و دادگاه‌های عمومی به چشم می‌خورد، از ریاست قوه قضاییه خواستار حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری و توقف تدوین و تصویب آیین نامه پیشنهادی قوه قضاییه بر لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری شدند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

آیت الله‌ سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

بی تردید پس از انقلاب اسلامی حضرتعالی اولین رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران هستید که با کسب تجارب گرانبها در مناصب مختلف قضایی در چهل سال اخیر در جایگاه رفیع ریاست قوه قضاییه از طرف مقام معظم رهبری منصوب شده اید؛ لذا قطعا و یقینا به اهمیت والای استقلال ارکان قوه قضاییه واقفید و در زمان تصدی محاکم و در مقام دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضاییه تاثیر حضور وکلای مستقل در دادرسی عادلانه را با تمام وجود تجربه نموده اید.

اینک اینجانبان امضا کنندگان ذیل این نامه وکلای دادگستری دارای سابقه قضایی بعضا همکاران و مشاورین سابق حضرت عالی با اطلاع از تهیه پیش نویس ایین نامه ی ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری از ناحیه معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه که شائبه خدشه دار شدن استقلال دیرپاترین نهاد مدنی کشور را در جامعه حقوقی و همچنین در صحنه بین المللی پدید آورده است توجه آن جناب را به مغایرت این اقدام با ماده ۲۲ لایحه قانونی قانون استقلال کانون وکلای دادگستری معطوف میداریم. مطابق نص صریح ماده ۲۲ از لایحه قانونی قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ پیشنهاد آیین نامه ی آن قانون با کانون وکلای دادگستری است تا پس از تصویب وزیر دادگستری نهایی گردد این مهم در سال ۱۳۳۴ با طی ان مراحل انجام شده است و در صورت ضرورت اصلاح ، بایستی پیشنهاد اصلاح از کانون وکلای دادگستری باشد. این تشریفات قانونی ریشه در تضمین استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری در راستای حفظ اصول دادرسی منصفانه ، حاکمیت قانون، پاسداری از حق دفاع آزادانه شهروندان اعتبار جایگاه بیطرفانه و مستقل قاضی دادگستری دارد.

استدعای دستور توقف تدوین آیین نامه مزبور و ممانعت از مداخله خلاف قانون معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه در امور کانون وکلای دادگستری مستقل را داریم. اقدام بموقع جنابعالی نام آن جناب را بعنوان حافظ استقلال کانون وکلای دادگستری در تاریخ حقوق و عدالت این مرزوبوم اسلامی ماندگار خواهد کرد. با احترام

منبع: خانه ملت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین