کد خبر: ۲۳۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
یکی از نسخه های گیاهی و طبیعی نرمی پوست صورت و بدن دمنوش هایی است که با توجه به مزاج فرد تجویز می شود و به صورت لوسیون هم استفاده می شوند.
ناطقان: یکی از حساس ترین قسمت های بدن پوست می باشد که مراقبت از آن تاثیر بسزایی در زیبایی انسان ها دارد. همان طور که میدانید عوارض فرآورده های گیاهی به نسبت مواد شیمیایی کمتر است و اثرات فارماکولوژیک بر روی پوست دارد به همین خاطر در تهیه فرآورده های آرایشی و دارویی از آنها استفاده می شود.

برای نرم و لطیف کردن پوست و همچنین رفع خشکی پوست میتوان از جوشانده های گیاهی یا همان دمنوش ها استفاده کرد. استفاده از دمنوش ها به صورت لوسیون و همچنین مصرف خوراکی آن ها موجب می شود که پوستی زیبا و شفاف و در عین حال نرم و لطیف داشته باشید.

چای های مناسب برای جوانسازی پوست

در حالت کلی انواع و اقسام چای هایی وجود دارند که برای جوان سازی و شادابی پوست شما بسیار کاربردی و تاثیرگذار هستند قبل از هر چیزی ما برای شما کاربران زیبایی پسند پوست ها را دسته بندی کرده و به شما می گوییم که چند نوع پوست وجود دارد و چه نوع چای هایی برای این نوع پوست ها موثر است و در نهایت به تشریح بعضی از آنها می پردازیم تا آگاهانه با گزینه مناسب تری پوست صورت خود را درمان کنید.

مناسب ترین چای برای پوست های خشک:

پوست شما هر آنچه در درون اندام های بدن تان اتفاق می افتد نشانه هایی بروز می دهد چنانچه پوست خشکی دارید می توانید از گیاهان آبدار و باطراوت همچون یونجه ، گل رز ، گل ختمی ، گزنه ، بابونه ، گل گاوزبان ، گل شاه پسند و همچنین جنسینگ هندی استفاده کنید.

مناسب ترین چای برای پوست های چرب:

چنانچه پوست چربی دارید بایستی از آن دسته گیاهانی برای پوست خود استفاده کنید که نقشی در متعادل سازی پوست دارند گیاهان خنک و پاکسازی کننده همچون بومادران ، چای ترش ، بادرنجبویه ، شقایق ، ریشه بابا آدم و برگ چای مناسب ترین گزینه برای پوست های چرب می باشند.

مناسب ترین چای برای پوستهای ترکیبی :

چنانچه در بخش سلامت پوست و موی نمناک میخوانید یکی از مشکل ترین کارهایی که برای حفظ سلامتی پوست به شمار می رود متعادل سازی پوست های مختلط می باشد و شما باید تمرکزتان روی مواردی باشد که از طریق تغذیه مناسب به متعادل سازی پوست منجر می شود برای این نوع پوست ها گیاهانی همچون برگ گزنه ، بابونه ، ریشه قاصدک ، شیساندرا کمک کننده هستند.
دمنوش هایی که پوستتان دوست دارد

چای سبز

قرار گرفتن پوست در مقابل آفتاب زیاد موجب می شود پوست شما آسیب دیده و پیرتر شود. طبق تحقیقات انجام شده خطر ابتلا به سرطان پوست با خوردن چای سبز کاهش پیدا میکند.

باید بدانید التهاباتی که در اثر پیری روی پوست ایجاد می شود با کاتچین موجود در چای سبز کمتر می شود و همچنین مانع آسیب زدن اشعه UV به پوست و آفتاب سوختگی می شود اما با این حال نباید از استفاده کرم ضد آفتاب با SPF 30 زیر نور آفتاب غافل شوید.

زمانی که بر اثر اکتساب بیش از اندازه UV رادیکال های آزاد در بدن رشد و پیشرفت می کنند ث ویرانی سلول های سالم پوستی می شوند اما از آنجایی که پلی فنول های موجود در چای سبز خاصیت ضد التهابی و ترمیم DNA دارند می توانند به اصلاح تغییرات سلولی حاصل از رادیکال های آزاد بپردازند شما علاوه بر اینکه می توانید در طول روز یک فنجان چای سبز بنوشید محصولات آرایشی این گیاه دارویی نیز می توانید به کار ببرید.

دمنوش زیرفون

از دوره باستان درختی به نام زیرفون وجود داشته که به راحتی در همه جا رشد کرده و قابل دسترس در همه فصول سال بوده و برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد.

از خاصیت های بیشمار این گیاه می توان به خاصیت ضد تشنج ، آرام بخش ، ضد ناراحتی های عصبی ، ضد بی خوابی ضد سردرد و میگرن اشاره کرد. لکه های پوستی صورت به مرور زمان با دمنوش این گیاه کمرنگ تر شده و بیماریهای ریوی با خوردن دمنوش این گیاه دارویی سرکوب می شوند.

چنانچه دمنوش این گیاه مصرف شود بدن از شر سموم انباشته شده خلاصی پیدا می کند و علاوه بر اینکه باعث تعریق در بدن میشود میزان ادرار را افزایش داده و از این طریق منجر به خارج شدن سموم از بدن می شود.

باید بدانید برای اینکه پوستی خوش آب و رنگ و مویی زیبا داشته باشید از دم کرده این گیاه استفاده کنید فقط حواستان باشد که بیش از اندازه از آن میل نکنید چراکه باعث می شود فشار خون پایین بیاید بنابراین در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید و خانم های باردار از استفاده این گیاه منع شده اند.

برای درست کردن دمنوش این گیاه ابتدا دو لیوان آب سرد را با یک مشت زیرفون به مدت 10 دقیقه روی شعله مستقیم قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد آن را از روی شعله برداشته و اجازه دهید به مدت طولانی دم بکشد و به خوبی رنگی اندازد.


یربامیت

اگر طالب پوست شفاف و جوانی هستید ما به شما پیشنهاد می کنیم که از چای یربامیت استفاده کنید این چای گیاهی به خاطر داشتن آنتی اکسیدان هایی در خود از آسیب هایی که رادیکال های آزاد به پوست می رساند جلوگیری می کند. این گیاه دارویی و تاثیرگذار سرشار از کافئین میباشد و آن را در آمریکای جنوبی و مرکزی می توان یافت.

از این گیاه در درمان بسیاری از بیماریها همچون کنترل اشتها ، درمان کوفتگی و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. جالب است بدانید این گیاه علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی دارای انواع مواد معدنی و ویتامین ها همچون پتاسیم ، زینک ، منگنز و همچنین ویتامین های B، C می باشد.

پوستی نرم دمنوش افتیمون

از نظر طب سنتی ایرانی افتیمون دارای طبعی گرم و خشک می باشد این گیاه پوست را لطیف کرده و باعث از بین بردن ورم ها و همچنین انسداد قلب می شود. از دمنوش این گیاه درمان بیماریهایی همچون افسردگی ، سردرد ، تشنج ، وسواس استفاده می کنند و این قابلیت را دارد که به تنهایی مسهل سودا ، بلغم و صفرا باشد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که برای گرم مزاجان مصرف بیش از حد دمنوش این گیاه مضر است و مهم تر از همه باید توجه داشته باشید که این گیاه به قدری ضعیف است که کوبیدن و جوشاندن آن خاصیتش را از بین میبرد بنابراین زمانی که آن را مصرف می کنید سعی کنید زیاد نکوبیده و همچنین زیاد نجوشانید و اجازه دهید روی شعله غیر مستقیم به آرامی و در طولانی مدت دم بکشد.

بابونه

درمیان گیاهان دارویی و دمنوش ها بابونه از اهمیت بسیار بالایی در درمان های بیماری های پوستی برخوردار می باشد و سالیان سال است که درد درمان آکنه ها ، خشکی پوست و همچنین ترک پوست کاربرد دارد. گیاه در مورد درمان پوست های مرده به جوشدار نیز صدق می کند چراکه سرشار از فلاونوئیدها بوده و نقش اساسی در مهار کردن رادیکال های آزاد دارد.

چای رویبوس

از بوته های قرمز آفریقای جنوبی چای قرمز به نام چای رویبوس به دست می آید که فاقد کافئین می باشد و برای آن دسته از خانم هایی که تمایلی به افزایش کافئین بدنشان ندارد بسیار مناسب و کاربردی می باشد منبع دو ترکیب ضد التهابی نوتوفاگین و آسپالاتین همین چای رویبوس می باشد فلاونوئید هایی که در این گیاه موجود هستند هم در درمان آکنه ها بسیار مفیدند و هم ضد التهاب میباشند.


دمنوش بادرنجبوبه (چای مورد علاقه حضرت علی (ع))

این گیاه در ماههای تیر و مرداد شروع به گل دادن میکند و از گیاهان تیره نعناعیان به شمار می رود ساقه های آن پوشیده از کرک است و چهارگوش می باشد گلهایی با کاسبرگ های بنفشی کنار برگ های آن می روید و یک عطر تند از این گیاه ساطع می شود.

این گیاه دارای خاصیت تقویت قلب و اعصاب و سلول های مغزی ، تقویت حافظه ، نرم کننده پوست ، خون ساز ، خواب آور ، ضد وزوز گوش ، ضد کابوس و ضد بوی بد دهان می باشد.

دمنوش این گیاه باعث می شود غذا به سهولت هضم شده و نفخ معده از بین برود. از آنجایی که این دمنوش تنگی نفس را درمان میکند بنابراین عاملی بسیار مهم است که از بروز سکته مغزی و قلبی جلوگیری میکند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که آن دسته از افرادی که دچار اختلالات هورمونی تیروئیدی ، گلوکوم ، باردار و شیرده هستند و همچنین کسانی که به مصرف آسپرین حساسیت دارند بایستی از استفاده این دمنوش جلوگیری به عمل آورند.

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه ابتدا یک مشت کوچک از این گیاه را داخل دو لیوان آب سرد ریخته و روی حرارت مستقیم بگذارید تا به خوبی به جوش بیاید و سپس بعد از جوشاندن آن را از روی شعله برداشته و اجازه دهید تا مدتی با شعله غیر مستقیم دم بکشد.
معرفی لوسیون های گیاهی برای نرمی پوست

پنیرک

برای اینکه تحریکات پوستی تسکین پیدا کند و پوست لطیف شود از برگ گیاه پنیرک استفاده میشود یکی از بهترین روش ها برای استفاده آن دم کردن یک مشت از آن در یک لیتر آب جوش می باشد البته باید توجه داشته باشید که زمان دم کشیدن آن به هیچ عنوان بیش از 10 دقیقه طول نکشد.

چنانچه پوست حساس ظریفی دارید برای آرامش و نرمی آن و حتی پلکهایتان می توانید از محلولی که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم استفاده کنید:ابتدا یک مشت پنیرک را در مدت زمان 10 دقیقه داخل یک لیتر آب جوش دم کرده و میل نمایید.

چنانچه می خواهید آفتاب سوختگی پوست خود را درمان کرده و طروات پوست خود را بدت آورید می توانید 50 گرم از ریشه این گیاه را داخل یک لیتر آب بجوشانید و به شکل لوسیون از آن روی مواضع سوختگی استفاده کنید.

گزنه

لوسیون گزنه جانی دوباره به پوست های حساس و خشک می دهد.برای درست کردن دمنوش گزنه ابتدا باید اقدام به کوبیدن یک مشت گزنه کرده و آن را داخل یک چهارم لیتر آب بریزید و اجازه دهید به مدت یک ربع دم بکشد و در نهایت به صورت کمپرس روی پوست صورت خود بپاشید.



کاج

برای رفع خستگی های عصبی و جسمی استحمام با جوانه کاج تاثیر شگرفی دارد و همچنین در نرمی و حفظ زیبایی پوست خواص زیادی برای آن گفته شده است. برای استفاده از این گیاه دارویی پنج تا شش مشت جوانه کاج را بخشکانید و سپس خشک شده آن را داخل 5 تا 6 لیتر آب آب بریزید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه و در نهایت این ترکیب را داخل وان بریزید و استحمام کنید.

شقایق

از گیاه شقایق به همراه گیاهان دیگری همچون مریم گلی کرم های مخصوصی می سازند که در حفظ سلامتی پوست و درمان پوست های چرب کاربرد دارد. برای درست کردن دمنوش این گیاه ابتدا اقدام به دم کردن 15 گرم از گلبرگ های شقایق در نیم لیتر آب کرده و سپس آن را از صافی رد کنید و بگذارید سرد شود و بعد به صورت خود بزنید جالب است بدانید دمنوش این گیاه برای چشمهای تحریک شده و خسته بسیار مفید می باشد.

ختمی

خنمی یک خاصیت نرم کنندگی خاصی دارد که می تواند تاثیر مثبتی روی پوستهای حساس داشته باشد بنابراین کافی است با جوشاندن مقدار کمی از گل و برگ آن داخل نیم لیتر آب و در مدت زمان 10 دقیقه یک لوسیون بسیار مفید درست کنید و برای آرامش پوست ظریف خود از آن استفاده کنید.

جعفری

گیاه جعفری یکی دیگر از گیاهانی است که استفاده از لوسیون آن باعث شفافیت روشن شدن پوست و تقویت آن میشود پس برای درست کردن لوسیون جعفری ابتدا یک مشت جعفری را در نیم لیتر آب بریزید و سپس به مدت 5 دقیقه آن را بجوشانید و مرتب به صورت خود بزنید در عرض یک هفته به شما روشن شدن رنگ پوست صورت خود را احساس خواهید کرد. چنانچه کمی آب لیمو ترش را به این لوسیون اضافه کنید می توانید از آن برای رفع لکهای بارداری استفاده کنید.



گل گاوزبان

چنانچه پوست شکننده و خشکی دارید می توانید با درست کردن یک لوسیون با گیاه گل گاو زبان تاثیر بسزایی روی پوست صورت خود بگذارید برای درست کردن این ابتدا 20 گرم از گل گاوزبان را در نیم لیتر آب جوشانید.

شما می توانید لوسیون را به صورت کمپرس ولرم استفاده کنید و به مدت 10 دقیقه توی صورت خود نگه دارید و قابلیت این را دارد که 2 تا 3 روز اذان استفاده کنید به شرط اینکه داخل یخچال نگهداری کنید.

گل گندم

که در این بخش می خواهیم به شما آموزش دهیم لوسیون گل گندم است که خاصیت نرم کنندگی و همچنین آرام بخش برای پوست شما دارد سلول های پوستی شما با این لوسیون تقویت شده و چین و چروک های آن کاهش پیدا میکند بنابر این برای شادابی پوست خود می توانید از این دم کرده لوسیون استفاده کنید. برای تهیه این لوسیون ابتدا 25 گرم از گلبرگ گل گندم را داخل نیم لیتر آب جوش بریزید و به شکل کمپرس ولرم روی پوست صورت خود استفاده کنید.
برچسب ها: دمنوش ، ناطقان ، خشکی ، پوست
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین