کد خبر: ۲۳۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
رییس جمهور:
حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: دیشب یک مراسم ویژه بود و دل‌ها سوخته تر از همیشه بود. مردم این شب نوزدهم از شب نوزدهم‌های دیگر متاثرتر بودند از این که نمی‌توانستند به امکان مقدس بروند. مردم در خانه ها بودند اما به حق جسم مردم در خانه بود و جان مردم در کنار حرم‌های مقدس بود که این بسیار مهم است که جای سپاس و تشکر دارد.
ناطقان: حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: ایام شهادت مولای متقیان علی علیه السلام توام با ایام دعا، مراسم مهم احیا، شب های نزول قرآن و لیالی قدر است.  انصافا وقتی به تاریخ برمی‌گردیم و نگاه می کنیم حادثه سحرگاه امروز یکی از دردناکترین حوادث تاریخ بشر بود، یعنی همان هنگام طلوع فجر که آن دست ناپاک حرکت کرد و شمشیر به فرق مبارک امیرالمومنین رفت مردم دو ندا شنیدند؛ یک ندا این بود که به مردم گفته شد که پایه‌های هدایت ریخت و ویران شد و چه جور یک انسان می‌تواند به مقام و جایگاهی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادتش معادل با فروریختن بنای هدایت جامعه باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از آن حرکت شمشیر بدتر کلمه‌ای بود که این قاتل به کار برد "الحکم لله لا لک یا علی " حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی، و این جمله بسیار تکان دهنده است آدمی که این جمله را بیان می‌کند علی الظاهر به خدا معتقد است و مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند. اما در عین حال جهل دینی و افراط این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و این درس بزرگی برای همه ماست که دین‌دار بودن، شریعت‌مدار بودن بدون تعقل، تفکر و بدون عدالت و تعادل و بدون میانه‌روی و تهجد نمی‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند والا اگر آدم اعتقادی داشته باشد که درست نباشد همان اعتقاد باعث انحراف او و بزرگترین لطمه به جامعه بشری می‌تواند باشد

روحانی افزود: از این جملات مهمتر رفتار مولا علی در طول ۴۸ ساعت پایانی عمرشان بود. از سحرگاه روز ۱۹ تا آخر شب ۲۱ ماه رمضان این ۴۸ ساعت رفتار ایشان بسیار عجیب بود در آن حالت وقتی به خانه آوردنش این بود که ابن ملجم که امروز دست شماست اسیر است با او مدارا کنید کجا در تاریخ می‌توانیم پیدا کنیم مولایی با این عظمت که از پیشانی اش خون می‌چکد،  توجه‌اش این است که با اسیر مدارا شود. شب ۲۱  ایشان وصیت خودشان را بیان کردند و خطاب به یاران و فرزندانشان فرمودند.

رییس جمهوری افزود: آخرین جملات این وصیت نامه نسبت به قاتل خودش است به خاطر کشته شدن من خونریزی به پا نکنید دو دستگی درست نکنید، به خاطر من یک نفر اگر بناست کشته شود باید کشته شود، بیش از یک ضربت حق ندارید به او بزنید ما به همچون امام و متقدایی در تاریخ افتخار می‌کنیم که همه زندگی اش از روز اول عرفان، انسانیت و حقوق انسان‌ها و دستگیری از ایتام و جهاد در میدان نبرد بود.

وی ادامه داد: این که مردم بعد از قرن‌ها عاشق امیرالمومنین ماندند و روز به روز عشق آنها به او بیشتر می‌شود و در این شب‌ها درست است که به خاطر شب قدر شب‌ها را زنده نگه می دارند و احیا دارند اما در این شب‌ها نام و عشق به امیرالمومنین هم جایگاه خود را دارد و ما باید در پیشگاه خداوند شکر گذار باشیم.

رییس جمهوری گفت: علت این که در این حادثه ویروس کرونا جایگاه ملت ما با دیگر ملت های جهان متفاوت است، این همه انفاق، دستگیری، بسته‌های معیشتی و کمک‌های مردمی در سراسر کشور به خاطر همین عشق به ائمه و امیرالمومنین است.
روحانی افزود: کار بیمارستان، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی ممتاز است. هیچ جا این فداکاری که در ایران است یافت نمی‌شود. ریشه این فداکاری و ایثار پزشک و پرستار و انفاق مردم و کمک آنها در فرهنگ دینی، اسلامی و ایرانی ما است که  منشا آن قرآن مجید، زندگی پیامبر و امیرالمومنین و ائمه است. 

وی یادآورشد: ما در روزهای سخت تاریخی قرار داریم اما مردم با شهامت و متانت و با آرامش زندگی می‌کنند که این آرامش مردم بسیار مهم است. این که برای خرید اجناس نیاز به صف ندارند. این که مردم همدیگر را یاری می کنند و به فکر هم هستند، ریشه آن به فرهنگ ما و پیروی ما از خاندان رسالت و مولای ما امیرالمومنین است که او این چنین در تمام عمر خود بود. 

رییس جمهوری گفت: من در این روزی که به نام امیرالمومنین است می خواهم از ملت ایران یکبار دیگر تشکر و سپاسگذاری کنم. دیشب برای ساعاتی مساجد ما برای مراسم احیا باز شد. نگرانی‌هایی بودکه اگر مساجد باز شود تا چقدر مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند.

وی یادآور شد: اما دیشب یک مراسم ویژه بود و دل‌ها سوخته تر از همیشه بود. مردم این شب نوزدهم از شب نوزدهم‌های دیگر متاثرتر بودند  از این که نمی‌توانستند به امکان مقدس بروند.  اما آنجاهایی که رفتند همه اصول را مراعات کردند و تمدن اسلامی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند. 

رییس جمهوری اضافه کرد: کجای دنیا است که بدون قوه قهریه مردم تنها با سفارش و توصیه و تشریح متخصصین و وزارت بهداشت این گونه دقیق عمل کنند. هم عبادت خدا را به جای آوردند و هم اصولی بهداشتی را رعایت کردند. 

روحانی گفت: چقدر خوب دیشب صدا و سیمای ما این کمبود و مشکل را با دوربین‌ها و تصویر و پخش در سراسر کشور جبران کرد و آن حال معنوی را به خوبی منتقل کردند. یعنی حرم حضرت معصومه، مولای ما علی ابن موسی رضا و عبدالعظیم و شاهچراغ و اماکن مقدس بود که در آنجا دعا و ذکر و قرآن سرگرفتن با عدد معدود بود. 

وی افزود: مردم در آنجا نبودند اما دل همه مردم در آنجا بود. مردم در خانه ها بودند اما به حق جسم مردم در خانه بود و جان مردم در کنار حرم‌های مقدس بود که این بسیار مهم است که جای سپاس و تشکر دارد.

رییس جمهور ادامه داد: مراعات اصول و اخلاق و رفتار مردم در تاریخ ماندگار است. همان که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند آنچه واقع می‌شود در این روزها باید ثبت و درست نقل شود شبیه همان روایت فتح که چگونه جنگ بیان و توضیح داده شد. باید این روزهای زیبا و این  زیبایی‌ها و متانت‌ها و ایثارها و فداکاری‌ها و غم همدیگر خوردن و کنار هم بودن در تاریخ ما بماند و ماندگار باشد.

دلایل حادثه شناور کنارک برای مردم بیان می‌شود

روحانی با اشاره به یاد و خاطره شهدای نیروی دریایی ارتش در دریای عمان اظهار داشت: برای ما بسیار جای تاسف و تاثر بود که جوانان نیروی دریایی خود را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم. شنیدن این خبر برای ما سخت بود ولی مردم در سراسر کشور و همه مسئولان ابراز همدردی کردند. من با صراحت و با تواضع به خانواده شهدا می‌گویم هیات دولت و همه دولت را سهیم در غم خود و شریک در این مصیبت بدانید. 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دلایل این موضوع در آینده روشن و پس از مشخص شدن، برای مردم بیان می‌شود، تصریح کرد: این افراد برای امنیت به دریا رفتند و نه برای تفریح. عملیات برای خوشگذرانی نداشتند بلکه برای توانمندتر شدن قدرت جمهوری اسلامی ایران داشتند. خالصانه به صحنه رفته و مظلومانه به شهادت رسیدند. این بسیار مهم است که در ماه مبارک رمضان و با زبان روزه و در آب‌های مواج برای امنیت مردم فداکارانه حضور داشته باشند. 

روحانی با اشاره به روایات در مورد رزم در آب خاطرنشان کرد: رزم در آب جایگاه دیگری در روایات ما دارد. همه جا ایستادگی، ایثار و شهادت مقدس است اما رزم و شهادت در دریا، اجرش ۱۰ برابر رزم در زمین است. آنها به لقا حق شتافتند و ما در کنار این خانواده‌های عزیز باید باشیم. 

وی افزود: آنها بدانند همه مردم در غم‌شان سهیم هستند و امیدواریم این گونه حوادث در جمع رزمایش‌ها و تمرینات نظامی ما به حداقل کاهش یافته و بتوانیم نظم دقیقی را شاهد باشیم. 

رییس‌جمهور درباره شرایط امروز کشور و تحولات بازار ابراز داشت: از اواخر بهمن که این ویروس آغاز شد تا پایان اردیبهشت که نزدیک آن هستیم، کار بزرگی انجام شده است. مردم، نیروهای مسلح، بخش اقتصاد، نهادهای عمومی غیردولتی، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، ارتش، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و... همه حضور داشتند. رسانه‌ها فداکاری کردند اما یک بار سنگینی هم بر دوش دولت به عنوان وظیفه بود. 

روحانی با تاکید بر اینکه خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرار داده است، بیان کرد: هر کسی، هر دولتی، هر ملتی و هر جمعی مورد آزمایش‌های بسیار سنگین قرار نمی‌گیرد. دولت و ملت ایران امروز در یک آزمایش سخت بی‌نظیر قرار گرفتند. درست است که ملت‌های دیگر نیز سهیم هستند ولی هیچ ملتی نیست که دو سال مداوم زیر ضربات سنگین و حصر باشد و این بیماری و ویروس وارد کشور شود. اگر هست، بگویند. 

وزیر خارجه ‌آمریکا الفبای سیاست را نخوانده است

وی اضافه کرد: دو سال است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفتیم. من یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد؛ تا این حد ضد بشر. تا این حد با قساوت قلب و بی‌رحم. تا این حد ناتوان. یک جمع ناآشنا. وقتی وزیر امور خارجه این کشور را می‌بینید، انگار یک الفبای سیاست نخوانده است. 

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا بر سرکار است، یادآور شد: کدام حکومت را می‌شناسید که فرمانده نظامی ما را در هنگام ماموریت ترور کند. آمریکا همیشه تروریست بوده ولی تا این حد بی سابقه است. آمریکا همیشه علیه ملت‌های مستقل و مظلوم حرکت کرده اما در شرایط این بیماری عالم‌گیر برای ورود دارو اذیت می‌کند. 

روحانی با بیان اینکه دو سال تحریم بوده و یک حکومت جبار روبه‌روی ما بوده است، عنوان کرد: دور و بر ایران هم بی‌نظیر هستند. مرتجعین جنوب ایران به ویژه یکی از آنها بی‌نظیر است. نه پدری دیدیم و نه پسری. البته به غیر از یکی، دو تا بقیه خوب هستند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین