کد خبر: ۲۳۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
به لیمو یک گیاه شگفت انگیز و گیاهی است که برای خواص درمانی و سلامتی اش بسیار ارزشمند است همچنین دارای عطر لیمو فوق العاده و عطر و طعم طراوت است.
ناطقان:  مصرف به لیمو (lemon verbena) به‌عنوان گیاهی با خواص دارویی قدمت چندانی ندارد و به‌تازگی مورد توجه واقع شده است. روغن به لیمو حاوی مواد سازنده‌ی آنتی اکسیدان مانند: گرانول، نرول، ورباسکوزید، و سیترال است. برگ خشک‌شده‌ی به‌ لیمو قابلیت دم‌کردن نیز دارد و به‌عنوان یکی از دمنوش های گیاهی با خواص مفید درمانی برای بخش‌های مختلف بدن و فرایند سوخت‌وساز استفاده می‌شود.

به لیمو از خانواده شاهپسند با ارتفاع سه تا پنج متر میباشد و برگهای آن سبز و کشیده است. به لیمو برای رشد مناسب باید دارای خاک مناسب و رطوبت بالا باشد. اسانس به لیمو در صنایع غذایی بکار برده می شود و همچنین از آن عطرهای خوشبویی تولید میکنند.
خواص به لیمو

در اصل بخش دارویی این گیاه برگ های آن هستند که برای بدن بسیار مفیدند. این برگها آخر تابستان گرداوری می شوند. باید بدانید پودر برگ های به لیمو بویی معطر دارند و رنگشان سبز مات است. طعمشان کمی تلخ میباشد و تند است.
خواص به لیمو برای سم زدایی و تقویت ایمنی

سم زدایی یک فرایند ثابت و حیاتی برای از بین بردن رادیکال های آزاد و حفظ سلامتی است. نوشیدن چای به لیمو می تواند فرآیند سم زدایی را تحریک کند.تحقیقات نشان داده است که به لیمو بسیار غنی از ترکیبات فنلی است.

ترکیبات فنولی آنتی اکسیدان های قوی هستند که از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.ترکیبات فنلی به کاهش اکسیداتیو استرس از طریق کمک به سم زدایی بدن و خنثی سازی اثرات مضر رادیکال های آزاد کمک می کند اینکار بدن را سالم نگه می دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
تقویت سیستم ایمنی

با مصرف گیاه و برگ به لیمو تعادل سلول های سفید بدن خود را حفظ کنید؛ شاید اولین گزینه‌ای که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ذهن شما برسد؛ خوردن عسل باشد که البته فکر بدی هم نیست اما شما می‌توانید از ترکیب گیاهان دارویی مثل به لیمو و عسل هم استفاده کنید که هم شما را لاغر تر می‌کند و هم عفونت های بدن را در نطفه خفه می‌کند.
خواص به لیمو برای مبارزه با تب

از لحاظ علمی اثبات شده است که به لیمو ،حاوی مواد فعال بیولوژیکی به همراه خواص ضد تب است، یعنی مواد شیمیایی که تب را کاهش می دهند. توانایی به لیمو برای کاهش تب همراه با خواص ترمیمی و آنتی اکسیدانی آن، آن را به عنوان یک چای عالی برای مبارزه با دمای بالا و تب تبدیل کرده است.
کاهش اضطراب

یکی دیگر از خواص به لیمو کاهش تشویش و اضطراب است. خواص به لیمو در این زمینه به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که موجب تعادل هورمونی در بدن می‌شوند. از دیرباز از این ماده به‌عنوان نوشیدنی آرامش‌بخش در کاهش اضطراب بهره گرفته می‌شده است.
کاهش وزن

معمولا برای کاهش وزن همه به سراغ نوشیدن چای سبز می‌روند. اما اگر با خواص به لیمو آشنا باشید و بدانید که تنها ۲ واحد کالری دارد و سرشار از ترکیبات ارگانیکی است که اشتهای شما را برای خوردن هله‌هوله کم می‌کند، مشتری پروپاقرص دم‌کرده‌ی به لیمو خواهید شد. چربی سوزی نیز از خواص به لیمو است. چای به لیمو باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و در چربی‌سوزی نقش مؤثری ایفا می‌کند.
خواص به لیمو برای کمک به خواب

بسیاری از اثرات آرام بخش به لیمو به عنوان کمکی برای اختلالات خواب، مانند؛ بی خوابی استفاده می شوند. خواص مشابهی که باعث کاهش تنش و استرس می شود، بدن و ذهن را آرام می کند و باعث یک خواب خوب می شود.

به لیمو همچنین غنی از ملاتونین است، هورمونی در بدن که مسئول ریتم شبانه روزی می باشد. تولید آن توسط تاریکی شب تحریک می شود و موجب خواب آلودگی می شود. نوشیدن چای به لیمو یک راه طبیعی برای کمک به افزایش مقدار تولیدی ملاتونین در بدن شما می شود.

پس بطور کلی خواص این گیاه شامل موارد زیر است:

    سوء هاضمه
    درد معده
    ضد نفخ
    مقوی معده
    رفع کنندهٔ دردهای عصبی
    تپش قلب
    سردرد
    سر گیجه
    حالات عصبی
    صداهای مبهم در گوش
    خستگی‌ روحی

عوارض جانبی به لیمو

به لیمو برای اکثر افراد بعد از نوشیدن نوشیدنی های الکلی مشکلی ندارد. همچنین به نظر می رسد، زمانی که دارو مصرف می شود نیز ایمن است ، در برخی افراد ممکن است باعث تحریک پوست (درماتیت) شود.
طرز تهیه چای این گیاه

برای تهیه چای این گیاه یک قاشق غذا خوری از برگ آن را در ظرف مورد نظر ریخته و سپس آب با دمای هشتاد درجه به آن اضافه کنید. بیست دقیقه نیاز است تا چای مورد نظر بخوبی دم بکشد. سپس به آن نبات یا عسل اضافه کنید و ان را نوش جان کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین