کد خبر: ۲۳۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
روزنامه الاخبار چاپ لبنان از تهدید جدی آمریکا علیه لبنان با حمایت از رئیس "بانک لبنان" خبر داد.
ناطقان: این روزنامه لبنانی امروز (شنبه) به نقل از منابع خود فاش کرد، پس از حمایتی که از طرف آمریکا از ریاض سلامة، رئیس بانک لبنان به عمل آمد، دادستان مالی لبنان احضار این چهره لبنانی برای بازجویی را لغو کرد.

به نوشته الاخبار، تصمیم قاضی علی ابراهیم، دادستان مالی لبنان در عدم احضار سلامه برای تحقیق نه به دلایل شخصی خود قاضی و نه به دلیل حمایت‌های داخلی از سلامه بلکه تنها به دلیل دخالت آشکار دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت در این پرونده انجام شد که نقش بسزایی در حمایت از رئیس بانک لبنان داشت.

طبق اظهارات منابع یاد شده، شیا با برخی مسؤولان دولت لبنان تماس گرفته و آشکارا به آنها گفت که هرگونه انتقام‌گیری سیاسی از سلامه به بهانه تحقیقات پیامدهای بزرگی در پی خواهد داشت.

این دخالت‌های مسؤولان آمریکایی پس از تحقیقاتی بود که دست داشتن سلامه در پرونده دستکاری دلار در لبنان را ثابت کردند.

روزنامه الجمهوریه چاپ لبنان نیز امروز پشت پرده و جزئیات مربوط به نشست‌های مالی هیات دولت لبنان با صندوق بین‌المللی پول را افشا کرد.

این روزنامه به نقل از منابع ویژه خود نوشت، با غیبت سلامه در جلسه چهارشنبه گذشته هیات لبنانی و صندوق بین‌المللی پول، مذاکره‌کننده لبنانی روحیه خود را باخت و شرکت‌کنندگان نشست نیز متوجه این موضوع شدند تا جایی که تصمیم گرفته شد نمایندگان صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه دیدار مجازی با سلامه داشته و در جریان گزارش او از سیاست پولی لبنان و نکات و یادداشت‌های او قرار بگیرد.

منابع الجمهوریه افزودند، این نشست که سلامه آن را تحریم کرد، حدود دو ساعت ادامه داشت و غازی وزنه، وزیر دارایی لبنان گزارش جامعی از وضعیت اقتصادی و مالی کشور در چارچوب طرح بهبود اقتصادی دولت ارائه کرده و به بسیاری از سوال‌های نمایندگان صندوق پاسخ داد.

منابع یاد شده تاکید کردند: مساله اختلاف آمار دو طرف پیچیده شد و هر کدام از طرف‌ها آمار خود را دقیق می‌دانستند، هرچند که این عددها حاکی از وارد آمدن خسارت سنگینی به لبنان هستند و ابهام‌ها پیرامون این مساله در آینده‌ای نه چندان دور کنار خواهند رفت، قطعا آمار و اعداد دقیق در اختیار بانک لبنان است که راه فراری پیش روی خود برای اعلام کامل آنها و نحوه هزینه‌شان ندارد.

منابع مذکور افزودند: عدم حضور رئیس بانک لبنان در نشست اول برای تاکید بر این موضعگیری است که از طرح دولت ناراضی است و این موضعگیری به صورت غیرمستقیم از طرف بانک‌هایی که آشکارا اعتراض خود را به این طرح اعلام کردند، بیان شد. دلیل اصلی نارضایتی ریاض سلامه اینست که در طرح نجات دولت خسارات بانک لبنان بدون سوال از بانک تعیین شد و اینکه به محض اینکه اعلام می‌شود خسارات بانک لبنان به فلان مقدار رسیده، معنایش اینست که حاکمیت پولی به تنهایی مسؤول این خسارات است و حاکمیت مالی و سیاسی که باعث این کسری شده‌اند، فراموش می‌شوند.

منابع روزنامه الجمهوریه ادامه دادند: با وجود اینکه روز دوشنبه تاریخ نشست مجازی هیات صندوق بین‌المللی پول با رئیس بانک لبنان تعیین شده اما هنوز مشخص نیست که آیا او در این نشست مجازی شرکت خواهد کرد و یا اینکه تنها نمایندگان بانک لبنان در هیات مذاکره‌کننده این کشور در نشست حضور خواهند داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین