کد خبر: ۲۳۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح گزارش نظارتی سال چهارم مجلس دهم از کاهش تعداد تذکرات و سوال ها نسبت به سال سوم مجلس خبر داد.
ناطقان: علی اصغر یوسف نژاد اظهار کرد: بر اساس گزارش نظارتی سال چهارم مجلس دهم در سال چهارم 40 فقره قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده که 39 فقره آن از سوی رئیس جمهور و یک فقره توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی ابلاغ شده است و تعداد روزهای تاخیر رئیس جمهور در ابلاغ قوانین نسبت به اجلاسیه سوم به صفر کاهش یافته است.

وی افزود: در سال چهارم مجلس 2597 مرتبه به اعضای هیات دولت تذکر کتبی داده شده که از این میان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کمترین و رئیس جمهور بیشترین تذکر را دریافت کرده اند. همچنین میزان تذکرات کتبی سال چهارم نسبت به سال سوم شش درصد کاهش یافته و از نظر موضوعی جاده های شهری و روستایی، تامین و انتقال آب، شوراها و شهرداری ها و تنظیم بازار صادرات و واردات محصولات کشاورزی بیشترین تذکرات کتبی را به خود اختصاص داده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در سال چهارم مجلس دهم 1101 مرتبه به اعضای هیات وزیران و دستگاه های اجرایی تذکر شفاهی داده شده که وزیر دفاع با یک مورد و رئیس جمهور با 236 مورد کمترین و بیشترین تذکر شفاهی را به خود اختصاص داده اند. همچنین تعداد تذکرات شفاهی سال چهارم نسبت به سال سوم 20 درصد کمتر بوده است و فراوانی تذکرات به ترتیب در مورد تامین و انتقال آب، جاده های شهری و روستایی و خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی و ... بوده است.

وی درباره سوالات نمایندگان از وزرا در سال چهارم مجلس دهم نیز گفت: 689 مورد سوال از وزرا بوده که 33 مورد با عدم اغنای نمایندگان از پاسخ وزیر در کمیسیون برای رسیدگی به جلسه علنی به هیات رئیسه ارجاع شده که 29 مورد آن ملی و چهار مورد منطقه ای بوده است. همچنین تعداد سوالات نسبت به سال سوم 20 درصد کاهش داشته و وزیر راه با 89 سوال بیشترین و وزیر دفاع با هفت سوال کمترین سوال را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین گفت: از بین کمیسیون ها کمیسیون عمران با 110 سوال بیشترین و کمیسیون برنامه با 11 سوال کمترین تعداد سوالات را بررسی کردند. همچنین 42 سوال در صحن مجلس مطرح شده که نسبت به سال قبل 25 درصد کاهش داشته است. از این میان 32 فقره نماینده و سه فقره مجلس قانع شده و در هفت مورد دیگر هم مجلس پاسخ وزیر را قانع کننده ندانسته است. سوال از وزرای علوم، اقتصاد، ارتباطات، دادگستری و جهاد کشاورزی وارد تشخیص داده شده و این وزرا از مجلس کارت دریافت کردند. بیشترین تعداد سوالات از وزیر خارجه با 10 سوال بوده که در هر 10 سال نمایندگان قانع شدند. کمیسیون های اقتصاد، آموزش و عمران هم بیشترین سهم را در رسیدگی به سوالات داشته و بیشترین فراوانی موضوعات هم مربوط به جاده های شهری و روستایی و تامین و انتقال آب بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: تقاضای تحقیق و تفحص در سال چهارم مجلس دهم با کاهش 163 درصدی نسبت به سال سوم همراه بوده است و 27 مورد مطرح شده است که 24 پرونده به کمیسیون ها ارجاع شده و چهار مورد از این 24 مورد به خاطر انصراف مختومه شده و 20 مورد نیز در انتظار بررسی است.

یوسف نژاد با بیان اینکه مجلس دهم در سال چهارم موردی از استیضاح وزیر را نداشته اضافه کرد: در سال چهارم مجلس برای وزرای آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی دو جلسه رای اعتماد برگزار شد و هر سه وزیر از مجلس رای اعتماد گرفتند. همچنین 25 نفر از مسئولان اجرایی در جلسات علنی به نمایندگان گزارش دادند و 9 جلسه غیر علنی نیز با مسئولان اجرایی برگزار شد. مسائل اقتصادی، وضعیت اجرای هدفمندی سوخت، اثرات افزایش قیمت بنزین، بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی، شیوع کرونا و مسائل منطقه و حوادث کشور از موضوعاتی بوده که مورد بررسی قرار گرفته است.

یوسف نژاد همچنین گفت: در مورد اعمال ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس در خصوص عدم رعایت شئونات و نقض و استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون 28 مورد اقدام شده که کمیسیون آموزش با 11 مورد، کمیسیون انرژی با 5 مورد و کمیسیون عمران با سه مورد بیشترین عملکرد را در این زمینه داشتند. همچنین فرهنگیان و مدارس خارج از کشور بیشترین سهم را در این زمینه داشته است.

وی تصریح کرد: در سال چهارم مجلس کمیسیون های تخصصی 65 سفر و بازدید برای نظارت بر اجرای قانون و پیگیری امور از طریق مشاهدات میدانی داشتند. در این زمینه کمیسیون عمران 15 مورد، کمیسیون امنیت 13 مورد و کمیسیون انرژی با هشت مورد بیشترین عملکرد را داشتند. در سال سوم تعداد این سفر و بازدیدها 124 مورد بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 140 نماینده مجلس در 76 مجمع، هیات و شورای ملی و 279 نماینده در 186 هیات کمیته و شورای استانی به عنوان عضو یا ناظر بر جلسات شرکت می کنند. در سال آخر مجلس 1724 فقره از شوراها یا مجامع ملی و 207 مورد از نمایندگان ناظر در این شوراها و 70 فقره هم از شوراهای استانی داشتیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در سال چهارم مجلس دهم کل شکایات وارده به کمیسیون اصل 90، 3260 مورد بوده گفت: از این میزان 2912 مورد در صلاحیت کاری کمیسیون بوده، 1297 فقره مکاتبه با مراجع ذیصلاح شده و 3894 جوابیه قطعی یا واسطه ای رسیده است. همچنین 974 فقره پاسخ دستگاه ها برای شکایت ها ارسال شده است. در شکوائیه ها بیشتر درخواست مساعدت، کمک مالی و شغلی بوده و 804 مورد جهت مراجعه به مراجع ذیربط، رفع نقص یا اعلام عدم صلاحیت کمیسیون بوده است. 225 مورد شکایت هم در دستور کار کمیته ها قرار گرفته و مجموعا 17 هزار و 218 مورد نامه به کمیسیون وارد یا از آن خارج شده است.

یوسف نژاد با اشاره به برگزاری 82 جلسه هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین گفت: این جلسات با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی بوده و 555 عنوان از مصوبات دولت دریافت و 417 فقره از این مصوبات اعلام عدم مغایرت شده، همچنین برای 52 فقره ابلاغ رای مقدماتی و برای هفت فقره رای قطعی در روزنامه رسمی ابلاغ شده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: در سال چهارم مجلس دهم دیوان محاسبات 1852 فقره گزارش حسابرسی در حوزه نفت، صندوق توسعه ملی، مالیات، گمرک، ارز، بودجه 99 و نظام بودجه ریزی تهیه کرده و به مجلس داده و در راستای سیاست های پیشگیرانه و نظارت حین عملکرد دستگاه های اجرایی بالغ بر 388 میلیارد تومان پول به حساب خزانه واریز شده است. همچنین 926 فقره پرونده در دادسرای دیوان تشکیل شده و 584 فقره دادخواست برای طرح در دادگاه های مستشاری تهیه شده است.

وی در پایان اظهار کرد: مرکز پژوهش های مجلس نیز 155 گزارش نظارتی توسط معاونت پژوهشی تهیه کرده که معاونت پژوهش های اقتصادی 43 گزارش، پژوهش های زیربنایی 91 گزارش و پژوهش های سیاسی با 9 گزارش بیشترین درصد را داشته اند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین