کد خبر: ۲۳۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
به نظر می‌رسد پرونده واگذاری استقلال و پرسپولیس که سال‌ها باز مانده، به فصول پایانی خود نزدیک شده است و آخرین وعده مسئولان درمورد خصوصی‌سازی دو تیم محبوب پایتخت از این حکایت دارد که بالاخره این پرونده به زودی بسته خواهد شد.
ناطقان: از ۲۵ فروردین سال ۱۳۹۷ که مسعود سلطانی فر- وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل  کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید، خصوصی سازی سرخابی ها رنگ جدی‌تری به خود گرفت.

پس از آن و در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ۱۳۹۸ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. هرچند این اتفاق در سال ۱۳۹۸ رخ نداد و سازمان خصوصی سازی وعده داد واگذاری در شش ماهه نخست سال ۹۹ انجام شود.

مروری بر وعده‌های واگذاری در سال جاری

در این راستا نخستین خبری که از واگذاری دو تیم محبوب پایتخت در سال جاری منتشر شد این بود که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، یکجا نخواهد بود و سرخپوشان پایتخت زودتر از آبی ها واگذاری می‌شوند. همچنین اعلام شد  روند واگذاری این دو باشگاه این است که فروش سهام آن ها در بورس انجام نمی شود و ابتدا تنها پنج درصد برای کشف قیمت و پنج درصد هم برای سهام شناور عرضه خواهد شد تا در این راستا حباب ایجاد نشود. البته تاکید شد که در مرحله اول باید اساسنامه دو شرکت طبق فرمت‌های سازمان بورس بروز رسانی شود.

در اواخر فروردین ماه اعلام شد که تقریبا قیمت‌گذاری باشگاه پرسپولیس مشخص شده و حتی این باشگاه برنامه سه ساله‌اش را نیز به سازمان خصوصی سازی ارائه کرده کرده است؛ هرچند که مدیران این باشگاه به دنبال ارائه برنامه پنج ساله بوده‌اند ولی این اجازه از سوی سازمان خصوصی سازی به آن ها داده نشده است چراکه باید با برنامه سه ساله باشگاه به بورس وارد شود.

استقلالی ها اما در ارائه برنامه خود به سازمان خصوصی سازی از پرسپولیسی ها عقب‌تر هستند و در حالی که سرخپوشان پایتخت برنامه سه ساله خود را ارائه کرده‌اند اما آبی پوشان در باشگاه خود کماکان در حال تنظیم برنامه ها هستند و باید تاکید کرد تا زمانی که این فعالیت ها صورت نگیرد، روند واگذاری انجام نخواهد شد.

پس این مباحث و در اردیبهشت ماه بود که اعلام شد باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تا مرداد ماه در بورس پذیرش می‌شوند. به گفته علیرضا صالح-رئیس سازمان خصوصی سازی- دو ورزشگاه به نام سرخابی‌ها ثبت شده است و دارایی‌ها و برند باشگاه پرسپولیس مشخص شده و در ادامه ارزش گذاری برای باشگاه پرسپولیس صورت گرفته است. در این راستا باشگاه پرسپولیس برند ۴۵ طبقه خود را در اداره مالکیت معنوی شرکت‌ها ثبت کرده و در حال ارزیابی است.

وی در خصوص وضعیت آبی‌پوشان پایتخت نیز گفت:  برای باشگاه استقلال نیز بررسی دارایی ها و ارزش گذاری این باشگاه درحال انجام است، ضمن اینکه  ۵ طبقه از برند باشگاه استقلال به ثبت رسیده و ۴۰ طبقه دیگر در حال ثبت است با اهدای ساختمان‌ها و دو زمین به سرخابی‌ها به طور عملی دارایی‌های استقلال و پرسپولیس از بدهی‌های آنها بیشتر می‌شود و ورشکست نمی‌شوند.

عزم همه برای واگذاری سرخابی‌ها جزم شده است!

شواهد حاکی از آن است که عزم دولت و مجلس برای واگذاری سرخابی‌ها جزم شده است و طبق آخرین گفته های امیر هامونی - مدیرعامل فرابورس - تنها یک سری فرآیندها از جمله ثبت نزد سازمان بورس و افزایش سرمایه از محل دارایی‌های این دو باشگاه باقی مانده که با توجه به زمان بر نبودن آن‌ها به زودی شاهد عرضه سهام سرخابی‌ها خواهیم بود. به گفته وی پرونده واگذاری این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری و مجموعه بازار سرمایه مطرح است.

در همین راستا جلسات متعددی نیز در وزارت ورزش، مجلس شورای اسلامی، سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش در این رابطه برگزار شده است. در فرآیند خصوصی‌سازی معمولا یک مقاومتی از سوی خود مدیران دولتی آن شرکت‌ها برای عرضه سهام و خصوصی شدن وجود دارد، این مقاومت در تمام مدیران صنایع دولتی مشاهده می‌شود. اما از سوی سهامدار عمده که همان دولت یا وزارت متبوعه است، چنین مواردی وجود ندارد و برعکس تمایل بیشتری از سوی این سهامداران عمده برای واگذاری و خصوصی‌سازی شدن است.

مدیرعامل فرابورس در ادامه با اشاره به اینکه خصوصی سازی شدن این دو باشگاه به اراده و همت تمامی مسئولان مربوطه در این امر بستگی دارد، گفت: به عبارت دقیق تر دست اندرکاران خصوصی سازی شدن سرخابی ها از جمله وزارت ورزش، سازمان خصوصی سازی و خود مدیران باشگاه باید عزم کافی برای واگذاری داشته باشند. در شرایط خاص کنونی اقتصاد کشور شاهد عرضه اولیه و خصوصی شدن شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با حجم بسیار بزرگ بود. استقبال بسیار بزرگی هم از این عرضه صورت گرفت. این در حالی است که شستا نیز دغدغه و مسائل زیادی داشت و راه پیچیده ای برای عرضه پیمود که این امر تنها به همت مسئولان مرتبط با چنین واگذاری اختصاص داشت.

به گفته هامونی و به نقل از فرابورس، قطعا مسائل و مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بزرگتر از مسائل شستا نیست و قابل حل است. در واقع این امر تنها به اراده مسئولان وابستگی دارد. تجربه های گذشته نشان داده که برخی دیگر از صنایع نیز چنین مشکلات درآمدی را تا قبل از عرضه سهام در بازار سرمایه داشتند. قبل از عرضه سهام پالایشی ها نیز سود آنها با توجه به دولتی بودن با چنین مشکلاتی مواجه بود. این در حالی است که پس از ورود این شرکت ها به بازار سهام، به مرور یک حاشیه سود امن و باثبات برای آنها ایجاد شد.


باشگاه ها به بازار پایه فرابورس می آیند

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می کنیم تا این دو باشگاه را به همین شکل کنونی و وضعیت مالی پذیرش کنیم، گفت: قرار است این دو باشگاه تنها در بازار پایه فرابورس ایران درج شوند. به عبارت دقیق تر در فرابورس ایران پذیرش نخواهند شد و تنها درج نماد و قابل معامله شدن سهام آنها صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه مدل بسیار مناسبی برای واگذاری این دو باشگاه در شورای نظارت بر اصل ۴۴ پیشنهاد شده است. به طوریکه ۱۰ درصد از سهام برای کشف قیمت درنظر گرفته شود، ۵۰ درصد دیگر به شرکت های سهامی عامی که بالای ۱۰ هزار نفر سهامدار دارند، اختصاص می یابد. همچنین ۴۰ درصد مابقی نیز می تواند به تعاونی های سهامی عام و فراگیر کل کشور واگذار شود.

به گفته هامونی، البته یک سری فرآیندها نیز از جمله ثبت نزد سازمان بورس و افزایش سرمایه از محل دارایی ها نیز باید طی شود که زمان زیادی نیز برای این موارد صرف نخواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین