کد خبر: ۲۳۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
ویتامین d3 با اهداف مختلفی توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه با اطلاعات مهم درباره ویتامین d3، نشانه های کمبود ویتامین d3 در کودک و تمام آنچه باید درباره ویتامین d3 بدانید آشنا می شوید.
ناطقان: تعریف خاصی نمی توان برای این ویتامین ارائه داد. ویتامین D3 همان ویتامین D3 می باشد. ویتامین D به بدن شما کمک می کند که کلسیم جذب کند. ویتامین D3 به عنوان یک مکمل رژیمی در افراد مورد استفاده قرار می گیرند که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین دریافت نمی کنند. ویتامین D3 همچنین برای اهداف مختلفی که در این قسمت از سلامت اشاره کرده ایم، به کار می رود.
برخی اطلاعات مهم درباره ویتامین D3

اگر واکنش های آلرژیک به ویتامین D دارید و یا سطح بالایی از کلسیم و ویتامین D در بدن شما وجود دارد، یا وضعیت های مختلفی دارید که جذب مواد غذایی برای بدنتان سخت می باشد، بهتر است که از ویتامین D3 استفاده نکنید. اگر دارای مشکلات زیر هستید حتماً پزشک خود را مطلع کنید:

    بیماری های قلبی
    بیماری کلیوی
    نا تعادلی الکترولیت

فرم های مشخصی از ویتامین D3 ممکن است حاوی موادی باشد که در غذاهای مختلف مثل بادام زمینی، روغن سویا، شکر و یا رنگ های خوراکی یافت می شود. قبل از استفاده از ویتامین D3، اگر هر گونه آلرژی، بیماری دیابت و یا فنیل کتونوریا دارید، به پزشک اطلاع دهید.
 
استفاده از ویتامین D3 در بارداری و شیردهی

کمبود ویتامین D3 در بارداری علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای مادر، برای سلامت جنین و استحکام استخوان های او خطرآفرین است اما ویتامین D بسیار زیاد نیز می تواند به جنین و یا کودک شیرخوار شما آسیب وارد کند. پس اگر باردار یا شیرده می باشید، قبل از استفاده از این ویتامین به پزشک خود اطلاع دهید. دوز داروی شما ممکن است در دوران بارداری یا شیردهی متفاوت باشد که پزشک آن را تعیین می کند.
استفاده از ویتامین D3 برای کودکان

کمبود ویتامین D3 در بدن کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد و باید سریع پیگیری شود. بدون اجازه پزشک به کودک خود ویتامین D3 ندهید. دوز ویتامین D3 برای کودک بستگی به سن، وزن، رژیم غذایی و عوامل دیگر دارد که فقط پزشک می تواند آن ها را تعیین کند.
چه کودکانی بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند؟

کودکانی که پوست آنها بسیار تیره است زیرا رنگ تیره پوست به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و از رسیدن این ویتامین به پوست جلوگیری می کند.

کودکانی که در معرض آفتاب قرار نمی گیرد و در خانه هستند و از لباس های پوشیده استفاده می کنند.

نوزادانی که نارس متولد شده اند.

شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند. کودک اولین ذخیره ویتامین دی خود را از مادر دریافت می کند.

کودکانی که مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری کبد، بیماری های کلیوی، اختلال در جذب مواد غذایی هستند که بر جذب و کنترل ویتامین D تأثیر می گذارد.


علائم و نشانه های کمبود ویتامین D در کودکان

    گرفتگی عضلات، تشنج و مشکلات تنفسی
    تاخیر در رشد دندان ها
    گریه های زیاد
    عفونت های مختلف تنفسی
    مشکلات تنفسی به علت نرمی قفسه سینه
    رشد ضعیف و وزن کم
    تضعیف ماهیچه های قلب
    نرمی استخوان مانند جمجمه نرم، پرانتزی بودن استخوان های پا ، پرش شدید پاها، درد مکرر ماهیچه های پا و ضعف عمومی بدن.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین دی در کودکان :

در صورت مشاهده علائم کمبود این ویتامین و شک به ابتلای کودک با پزشک او مشورت کنید.

اجازه دهید کودک بدون لباس و برهنه برای مدت کوتاهی در زیر آفتاب بازی کند.

مصرف مکمل های ویتامین D برای رفع کمبود این ویتامین مفید است.

مصرف غذاهای سرشار از مولتی ویتامین برای کودکان در حال رشد، مفید است.


چقدر ویتامین D نیاز داریم؟

میزان ویتامین مورد نیاز در افراد بالغ تا 70 سال 600 iu (واحد بین المللی)

افراد 71 سال به بالا 800 iu

البته میزان مصرف ویتامین دی در افراد مختلف متفاوت است و باید طبق نظر پزشک این ویتامین را مصرف نمود.
ویتامین D مورد نیاز کودکان شیرخوار

شیر مادر، مقدار زیادی ویتامین D ندارد. کودکان شیرخوار، روزانه 400 IU نیاز دارند ( روزانه 1 لیتر). در سن 1 سالگی، کودکانی که شیر غنی شده استفاده می کنند، به مصرف مکمل های این ویتامین نیازی ندارند.

مصرف بیش از حد این ویتامین سبب ایجاد مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، تشنگی بیش از حد، درد عضلانی و... در کودکان می شود.
ویتامین D برای کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانانی که شیر نمی نوشند و کمبود ویتامین دی دارند، بهتر است از مکمل های 400IU یا 600IU استفاده کنند. این میزان معمولا در مولتی ویتامین های جویدنی نیز موجود است.

چگونه ویتامین D را مصرف کنم ؟

- تمام دستورالعمل های روی برچسب ویتامین را مطالعه کنید:راهنما و دستورالعمل های آن را بخوانید. فقط از دوز پیشنهادی که روی دارو نوشته شده است، استفاده کنید.

بهترین کار این است که ویتامین D3 را بعد از مصرف وعده غذایی استفاده کنید:البته که می توان آن را همراه با غذا یا بدون غذا نیز مصرف کرد.

شربت این ویتامین را با دقت اندازه گیری کنید:حتماً از قاشق های مدرج استفاده کنید و از قاشق معمولی آشپزخانه برای اندازه گیری استفاده نکنید.

قرص های جویدنی را قبل از بلع ، به خوبی بجوید.

برای قرص های بلعیدنی حتماً آن را روی زبان خود قرار دهید و کل قرص را به یکباره قورت ندهید. در مورد ویتامین D3 باید اجازه دهید که مقداری از قرص روی بزاق دهان شما بدون جویدن حل بشود و سپس آن را ببلعید.

ویتامین D3 را فقط باید یک بار در هفته یا یک بار در ماه استفاده کنید. از دستورالعمل های پزشک در این مورد با دقت پیروی کنید. بعضی از متخصصان توصیه می کنند که این ویتامین را قبل از بلعیدن خوب بجوید. در طول استفاده از ویتامین D3 باید به دفعات آزمایش خون بدهید، همچنین به آزمایش اشعه ایکس نیز نیاز خواهید داشت.

پزشک شما می تواند تعیین کند که تا چه مدت زمانی از این دارو استفاده کنید. ویتامین D3 ممکن است تنها بخش کامل کننده برنامه درمانی شما باشد که تغییرات رژیمی و مصرف مکمل کلسیم را در خود جای می دهد. حتماً از دستورالعمل های پزشکی به دقت پیروی کنید.

یاد بگیرید که چه غذاهایی باید مصرف کنید تا مطمئن باشید که کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی در رژیم غذایی شما وجود دارد. دوز ویتامین D3 را می توان با تغییر رژیم غذایی تغییر داد. ویتامین D3 را در دمای اتاق به دور از رطوبت ، نور و گرما نگهداری کنید.
ارتباط بین کلسیم و ویتامین D

کلسیم برای رشد و تراکم استخوان، ساخت و استحکام بخشی به دندان و استخوان ها به کار می رود و درون بافت های بدن ذخیره می شود تا در زمان نیاز، مورد استفاده قرار گیرد. کلسیم با انتقال پیام های عصبی به مغز، در تولید هورمون های بدن نقش دارد. بیشتر ذخیره ویتامین دی بدن برای تنظیم کلسیم بدن و باقی برای تقویت سیستم ایمنی و قدرت ماهیچه های بدن به کار می رود.

ویتامین دی به غیر از تنظیم میزان کلسیم و فسفر خون، سبب عملکرد صحیح سیستم ایمنی، کمک به تقسیم سلولی، حفاظت از استخوان و دندان ها، رشد کودکان مفید است.
ارتباط بین ویتامین D3 و چاقی

یکی از خواص ویتامین D این است که روند افزایش وزن را کاهش می دهد. دریافت روزانه 4000 IU ویتامین D به کاهش وزن کمک می کند. در افراد چاق چربی بدن باعث حبس این ویتامین در بدن می شود، سطح ویتامین D3 کاهش می یابد.


ویتامین D3 و آکنه

چناتچه در بخش سلامت نمناک عنوان کرده ایم بررسی های علمی نشان داده است ، استفاده از مکمل های حاوی ویتامین D یا استفاده از روغن های حاوی این ویتامین، باعث کاهش اثرات جای جوش ها می شود.
ویتامین دی و بیماری ام اس

پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود، در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و درمان بیماری ام اس نقش دارد.
ویتامین D3 و سرما خوردگی مکرر

کمبود ویتامین D3 در بدن، سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و ابتلا به بیماری های خودایمنی را افزایش می دهد. ضعف سیستم ایمنی بدن در صورت کمبود این ویتامین، نه تنها سبب ابتلا به بیماری های سخت خودایمنی می شود ، بلکه ممکن است فرد به صورت مکرر دچار بیماری های فصلی واگیرداری مثل آنفلوآنزا نیز شود.
ویتامین D3 و بیماری کووید 19

میان کمبود ویتامین دی و میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 ارتباط وجود دارد. ویتامین دی مانع از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود، بنابراین سطح مناسب این ویتامین از علائم شدید و در نهایت مرگ جلوگیری می کند. مصرف این ویتامین مانع از ابتلا به ویروس کرونا نمی شود، اما ممکن است عوارض آن را کاهش دهد و از مرگ افراد مبتلا به این بیماری، جلوگیری کند. مصرف این ویتامین به همه افراد توصیه نمی شود زیرا شروع به استفاده بیش از حد از این ویتامین عوارض جدی برای سلامتی دارد.
آزمایش ویتامین D3

آزمایش ویتامین D3 شامل آزمایش های متعددی مانند 25-OH Cholecalciferol، آزمایش 25-OH vitamin D، آزمایش Calcidiol و آزمایش 25-hydroxycholecalciferol می باشد و با گرفتن خون از رگ دست انجام می شود. برای اندازه گیری این ویتامین در نوزادان، خون مورد نیاز را از سر انگشت آن ها می گیرند.

انجام آزمایش ویتامین D3 برای تمامی افراد مناسب و حائز اهمیت بوده زیرا کمبود ویتامین D3 و یا داشتن بیش از حد نیاز آن بسیار مشکل ساز می باشد.

در برخی مواقع، کمبود این ویتامین در بدن هیچ علائمی ندارد و سبب عدم جذب کلسیم مورد نیاز بدن و ابتلا به بیماری های مختلف می شود.

 کمبود ویتامین d3 در کودک

اگر یک وعده مصرف ویتامین D3 را فراموش کردم، چه کاری انجام دهم ؟

در سریع ترین زمان ممکن که برایتان یادآوری شد، آن را مصرف کنید.

اگر استفاده از وعده بعدی نزدیک تر بود، بهتر است از مصرف دوز قبلی صرف نظر کنید.

هرگز همزمان دو وعده ویتامین D3 را با یکدیگر مصرف نکنید و از مصرف یکی از آن ها چشم پوشی کنید.

علائم اوردوز بر اثر ویتامین D3 چیست؟

در صورت اوردوز کردن بر اثر مصرف بیش از حد ویتامین D3 حتما با فوریت های پزشکی تماس بگیرید زیرا تهدید بزرگی برای جان و سلامت شما می باشد.

علائم اوردوز شامل حالت تهوع، بی اشتهایی، تشنگی، تکرر ادرار و یا ادرار بیش از حد کم، بدن درد، سفتی بدن، سردرگمی و ضربان قلب نامنظم است.

هنگام مصرف ویتامین D3 باید از انجام چه کارهایی خودداری کرد؟

حتماً از پزشک متخصص پزشک داروخانه قبل از مصرف هرگونه مولتی ویتامین، مکمل های معدنی و آنتی اسیدها همزمان با ویتامین D3 سوال کنید.

عوارض جانبی ویتامین D3

اگر هرگونه علائم و واکنش آلرژیک را مشاهده کردید ، سریعاً با پزشک اورژانس تماس بگیرید.

این علائم آلرژی شامل کهیر، تنگی نفس، ورم صورت، لب، زبان یا گلو می باشد.

همچنین در صورت مشاهده موارد زیر هر چه سریع تر مصرف ویتامین D3 را قطع کنید :

    درد قفسه سینه
    احساس تنگی نفس
    مشکلات مربوط به رشد کودکی که ویتامین D3 مصرف می کند.
    سرفه
    سختی بلع
    تنگی نفس
    ضربان قلب بالا
    خارش
    کهیر
    پف کردن یا ورم پلک، صورت، لب، زبان، قرمزی پوست، سفتی قفسه سینه خستگی بدون دلیل

**علائم اولیه از اوردوز کردن بر اثر ویتامین D3 مثل حس مزه فلز در دهان، کاهش وزن، درد استخوان و ماهیچه، یبوست، حالت تهوع و استفراغ

عوارض جانبی با خطرات کمتر نیز ممکن است به وجود بیاید. البته بعضی از افراد ممکن هرگز هیچ عوارض جانبی را مشاهده نکنند. لیستی از عوارض جانبی که ارائه دادیم، لیست کامل نیست. پس باید بسیار هوشیارانه رفتار کنید.
چه داروهایی با ویتامین D3 تداخل دارند؟

داروهای خاصی هستند که جذب ویتامین D را در بدن شما سخت تر می کنند. اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید، حداقل 2 ساعت قبل و دو ساعت بعد از ویتامین D3، آن ها را مصرف نکنید. داروهایی که با ویتامین D3 تداخل دارند، شامل داروهای مسکن، ویتامین ها و داروهای گیاهی هستند. پس تمام ریز جزئیات داروهای خود را باید به پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز، مصرف یکی از آن ها را قطع کنید.
* سایر اطلاعات اضافه

به یاد داشته باشید که همه داروها باید دور از دسترس کودکان باشد.

هرگز این دارو را به هیچ شخص دیگری پیشهاد نکنید.

طبق نسخه پزشک دارو را مصرف کنید.

برای این که از صحت اطلاعات روی دارو مطمئن شوید، حتماً از پزشک خود سوال کنید.


انتخاب ویتامین D2 یا D3

مصرف هر کدام از ویتامین های D2 یا D3 از طریق مکمل ها، نور خورشید و یا غذا ها می تواند سطح ویتامین D در بدن شما را بالا ببرد. بعضی از محققان باور دارند که بدن شما ویتامین D3 را بهتر جذب می کند؛ البته که هر دو فواید یکسانی برای بدن شما دارند.
نور خورشید

سپری کردن مدت زمانی در معرض نور خورشید، یکی از موثرترین راه ها برای افزایش سطح ویتامین D3 در بدن می باشد. البته که احتمال مشکلاتی مثل سرطان پوست نیز وجود دارد. پس، از آفتاب گرفتن استفاده کنید و بیش از حد در معرض آفتاب نباشید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت 5 تا 30 دقیقه و تابیدن آفتاب مستقیم به صورت، بازو، ساق پا و کمر دو بار در هفته بین 10 صبح تا 3 بعدازظهر در فصل تابستان، پاییز و بهار می تواند ویتامین D3 مورد نیاز را به بدن شما برساند و نیاز شما به مکمل را از بین ببرد.

بدن همچنین می تواند ویتامین D اضافی را ذخیره کند که یک ویتامین محلول در چربی می باشد و در کبد شما ذخیره خواهد شد. این ویتامین ذخیره شده در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و حدود 60 روز دوام می آورد. اگر پوست تیره ای دارید، پوست شما کمتر نور خورشید را به خود جذب خواهد کرد.

تغذیه سالم و مناسب

غذا های کمی هستند که به طور طبیعی ویتامین D بدن شما را تامین می کنند. جگر گاو، پنیر، زرده تخم مرغ و اسید چرب حاوی مقدار کمی ویتامین D3 هستند و بهترین منابع انرژی برای D3 می باشند. شیر و آب پرتقال حاوی ویتامین D هستند. البته بعضی از کارخانه ها کمی ویتامین D2 یا D3 را به آن ها اضافه می کنند. قارچ نیز می تواند ویتامین D2 بدن شما را تامین کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین