کد خبر: ۲۳۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
در گزارش زیر طرز تهیه آلبالو خشکه آبدار در آفتاب، فر، توستر یا سولاردم را آموزش می‌دهیم.
ناطقان: تابستان فصل آلبالو‌های خوشرنگ است و درست کردن انواع شربت، مربا، کیک و شیرینی و غذا‌هایی مثل آلبالو پلو با این میوه از قدیم مرسوم بوده است. می‌دانستید آلبالو خشکه چه خواصی برای درمان انواع بیماری‌ها دارد؟

۴ طرز تهیه آلبالو خشکه آبدار در آفتاب، فر، توستر یا سولاردم

طرز تهیه آلبالو خشکه آبدار با رب انار در آفتاب

برای درست کردن آلبالو خشکه در آفتاب مثل آلبالو خشک‌های خوشمزه بازاری ابتدا باید آلبالو‌ها را بشورید و در آبکش بریزید تا کاملا آب‌شان گرفته و خشک شوند. سپس آلبالو‌ها را در یک سینی بریزید. آلبالو‌ها را طوری بچینید که روی هم انباشته نشوند، چون در این صورت آلبالو‌ها کپک می‌زنند.

سینی را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آلبالو‌ها نیمه خشک شوند. در واقع مدت زمان لازم برای نیمه خشک شدن آلبالو‌ها بستگی به میزان و شدت آفتاب شما دارد. به نظر می‌رسد ۲ یا سه روز کافی باشد (البته اگر در شهر‌های گرم با نور زیاد خورشید زندگی می‌کنید یک روز کافی است). بعد از یک یا دو روز آلبالو‌ها را در یک ظرف بریزید و با مقداری نمک و رب انار مزه‌دار کنید. دوباره آلبالو‌ها را در سینی بچینید و یک روز دیگر در آفتاب بگذارید. آلبالو خشک‌ها باید کمی نرم شوند و لازم نیست پوست به هسته بچسبد.

روش نگهداری از آلبالو خشک در کوتاه مدت در دمای اتاق و سپس در یخچال در یک ظرف درب‌دار است، اما برای طولانی مدت بهتر است آلبالو خشکه‌ها را فریز کنید که کپک نزنند. اگر هم به آفتاب دسترسی ندارید سینی آلبالو‌ها را جلوی باد پنکه بگذارید.

اگر دوست ندارید به آلبالو خشکه‌ها رب انار اضافه کنید ایرادی ندارد. کافی است فقط مقداری نمک بزنید و در آفتاب خشک کنید.

طرز تهیه آلبالو خشکه در فر یا توستر

برای درست کردن آلبالو خشکه آبدار و بازاری در فر یا توستر ابتدا آلبالو‌ها را بشورید و آبکش کنید تا خشک شوند. سپس یک فویل روی سینی توستر بکشید، آلبالو‌ها را روی فویل بریزید و در فر به مدت ۱۰ دقیقه در درجه ۱۲۵ سانتی‌گراد قرار دهید. در این مدت باید مرتب آلبالو‌ها را زیر و رو کنید که هر دو طرف به یک اندازه خشک شوند. با درجه ۱۲۵، ۱۰ دقیقه زمان بدهید حرارت ببینند و زیر رو نکنید. سپس به صورت مداوم زیر و رو کنید و با نمکدان و روی آلبالو‌ها نمک بپاشید. درست شدن آلبالو خشکه آبدار در فر حدود ۲ ساعت زمان می‌برد.

طرز تهیه آلبالو خشکه در مایکروفر سولاردم

اگر برای خشک کردن انواع میوه می‌خواهید از مایکروفر سولاردم استفاده کنید به این شیوه عمل کنید و در تمام مدت خشک کردن مراقب باشید که میوه‌ها نسوزند. آلبالو‌ها را بشورید و اجازه دهید آب‌شان خشک شود. حالا در ظرف مخصوص مایکروفر یا ظرف پیرکس آلبالو‌ها را بچینید به طوری که روی هم انباشته نشوند.

سه پایه کوتاه را در سولاردم بگذارید و ابتدا با ماکروی ۹۰۰ وات ۵ دقیقه زمان بدهید تا آلبالو‌ها با حرارت نرم شوند. در اثر نرم شدن و حرارت دیدن آلبالو‌ها در ظرف محتوی آلبالو‌ها آب جمع می‌شود که باید آن را خالی کنید (مراقب داغی ظرف باشید). ظرف را بشورید و خشک کنید و سپس دوباره آلبالو‌ها را در آن بچینید. حالا کمی نمک روی آلبالو‌ها بپاشید و با ماکروی ۳۶۰ وات به مدت ۱۵ دقیقه یک بار دیگر آلبالو‌ها گرم کنید.

بعد از ۷ دقیقه آلبالو‌ها را چک کنید و زیر و رو کنید تا هر دو طرف آلبالو حرارت ببیند و خشک شود. در این مرحله ۱۰ دقیقه زمان برای آماده شدن یک آلبالو خشکه آبدار کافی است. بعد از ۱۰ دقیقه آلبالو‌ها را از مایکروفر بیرون بیاورید و در یک سینی بچینید تا کمی هوا بخورند و رطوبت اضافی را از دست بدهند.

در مایکروفر سولاردم هر میوه‌ای را با همین روش می‌توانید به همین طریقه خشک کنید. نحوه خشک کردن انواع میوه از میوه‌های تابستانی مثل توت فرنگی، انبه، گیلاس، هلو، شلیل و آلو گرفته تا موز و میوه‌های زمستانی مثل کیوی، پرتقال و سیب و … به همین ترتیب است. البته خشک کردن میوه روی شوفاژ هم مرسوم است که در اینجا به آن اشاره کرده‌ایم.

خواص درمانی آلبالو خشکه

قدیمی‌ها در فصل تابستان برای پیشگیری از گرمازدگی آلبالو می‌خوردند. ترشی آلبالو، شربت آلبالو و مربای آلبالو و آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده یا مرغ در فصل تابستان پای ثابت خانه‌ی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بود. آلبالو چه به صورت میوه تازه و چه آلبالو خشکه و یا به شکل‌های دیگر مثلا شربت و پلو برای بدن و کم کردن آثار بسیاری از بیماری‌ها فواید فراوانی دارد. از آلبالو برای درمان نشانه‌های سرماخوردگی (ویروس کرونا هم جز ویروس‌های سرماخوردگی است) و آنفولانزا، دیابت و قند خون بالا، فشار خون بالا، سنگ کلیه، لاغری و کاهش وزن، یبوست، نقرس، درمان کبد چرب، بیماری‌های چشم، برای جنین و زنان باردار، روماتیسم و آرتروز، معده و دستگاه گوارش، سرطان، چربی خون و سلامت قلب بسیار مفید است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین