کد خبر: ۲۳۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
زیمبابوه سفیر آمریکا در "هراره" را پس از آنکه "رابرت اوبرایان"، مشاور امنیت ملی آمریکا به این کشور "مخالف خارجی" لقب داد و آن را به سودجویی از اعتراضات علیه قتل جورج فلوید برای ایجاد ناآرامی متهم کرد، احضار کرد.
ناطقان: به نقل از "سی‌ان‌ان"، در واکنش به این موضوع "برایان نیکولز"، سفیر آمریکا در زیمبابوه طی یک بیانیه شخصی و تأثیرگذار درباره مرگ "جورج فلوید"، خواهان آن شد که دولت زیمبابوه به خشونت خود علیه فعالان پایان داده و کسانی را که مرتکب چنین جنایاتی شده‌اند، مجبور به پاسخگویی کند.

"نیکولز" و"سیبوسیسو مویو"، وزیر امور خارجه زیمبابوه پس از هفته‌ای که نیکولز آن را "ناراحت‌کننده و دردآور" خوانده است، دیدار کردند.

این دیدار یک هفته پس از آن به وقوع پیوست که "رابرت اوبرایان"، زیمبابوه را در فهرست "مخالفان خارجی" قرار داد و بدون ارائه مدرک اظهار کرد که این کشور قصد استفاده از بحران حال حاضر برای ایجاد اختلاف و آسیب به دموکراسی آمریکا را داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه زیمبابوه دیدار "برایان نیکولز"، سفیر آمریکا در زیمبابوه و "سیبوسیسو مویو"، وزیر امور خارجه زیمبابوه به منظور گفت‌وگو درباره اظهارات اوبرایان را تأیید کرده است.

نیکولز در بیانیه خود اعلام کرد که کشته شدن بی‌رحمانه جورج فلوید، از پای درآمدن صدها هزار نفر از آسیب‌پذیرترین مردم جهان بر اثر یک بیماری همه‌گیر، هزینه فروپاشی اقتصادی فقیرترین مردم در پی شرایط قرنطینه به ما یادآور می‌شود که نمی‌توانیم منتظر عدالت و انسانیت بمانیم.

این دیپلمات آمریکایی که بیش از ۳۰ سال در بخش امور خارجه فعالیت دارد، گفت که از دولت زیمبابوه خواسته به خشونت تحت حمایت خود علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز، جامعه مدنی، رهبران کارگری و اعضای اپوزیسیون زیمبابوه پایان داده و آن‌ها که حقوق بشر را نقض کرده‌اند، در مقام پاسخ‌گویی قرار دهد.

وی در بیانیه خود نوشت: به عنوان یک آفریقایی-آمریکایی تبار، از زمانی که یادم می‌آید حقوق و بدنم تماماً از آن خودم نبوده است. همچنین همیشه این را هم دانسته‌ام که آمریکا، که تصور می‌شود کشور آزادی است، همواره دوست داشته بهتر شود. به همین دلیل هم هست که  زندگی‌ام را فدای خدمت‌رسانی به این کشور کرده‌ام.

نیکولز در بیانیه خود آورده است: در صف طولانی و ناگسستنی از مردان و زنان سیاه‌پوست، جورج فلوید آخرین میزان فداکاری خود را به ما نشان داد تا تولد دوباره‌ آزادی را رقم بزند. هر مقام آمریکایی از رئیس جمهور گرفته تا رئیس پلیس آفریقایی-آمریکایی مینیاپولیس وعده اجرای عدالت را داده است.

وی در بیانیه خود یادآور شد که قانون اساسی آمریکا و زیمبابوه هر دو حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسند، در حالی که سه معترض زیمبابوه‌ای دستگیر و ربوده شده، مورد حمله واقع شده‌ و در نهایت رها شده‌اند تا بمیرند. آمریکایی‌ها به حمایت از عدالت، چه در خانه و چه در خارج کشور خود، ادامه خواهند داد.

بر اساس دیده‌بان حقوق بشر، زیمبابوه در سال ۲۰۱۹ حقوق اساسی، مخالفت مسالمت‌آمیز و آزادی بیان را زیر پا گذاشته است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین