کد خبر: ۲۳۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به افت 15 تا 30 درصدی تجارت بین‌المللی پس از شیوع ویروس کرونا، گفت: با گذشت زمان برخی مشکلات حل شده و شرایط تجارت در حال بهتر شدن است.
ناطقان: یحیی آل اسحاق در رابطه با دلایل کاهش صادرات در دو ماه نخست امسال، گفت: روابط تجارت جهانی و منطقه‌ای متاثر از کروناست، لذا مجموعه تعاملات بین‌المللی در تمام حوزه‌ها اعم از کالا، خدمات و مسائل مالی و روابط تجارت جهانی و منطقه‌ای بین 15 تا 30 درصد در تمام دنیا افت کرده و این موضوع شامل منطقه و ایران نیز می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به آمار تجارت خارجی 2 ماهه کشور که توسط گمرک اعلام شد، بیان داشت: این آمار نشان می‌هد که صادرات در اردیبهشت ماه 99 نسبت به فروردین 99 حدود 60 درصد رشد داشته است.

آل اسحاق اظهار داشت: با توجه به بازگشایی تقریبی مرزها و روان‌تر شدن صادرات در یک ماه گذشته، پیش‌بینی می‌شود شرایط تجارت رو به بهبود بگذارد.

وی در مورد افزایش واردات نیز بیان داشت: بررسی ترکیب کالاهای وارداتی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از واردات را کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تشکیل می‌دهد، لذا واردات نیز تقریبا تحت کنترل است و کالاهای ساخته شده و غیرضروری وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به افت صادرات در 2 ماه اخیر بیان داشت: پس از شیوع ویروس کرونا مرزهای کشورهای مختلف از جمله مرزهای زمینی عراق به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری کشورمان به روی کالاهای ایرانی بسته شد، بنابراین با توجه به چنین مسائلی کاهش صادرات کاملا طبیعی و غیرقابل پیش‌بینی بود.

آل اسحاق با بیان اینکه اکنون بسیاری از مرزها باز است و شرایط در حال بهبود است، گفت: اگرچه مرزهای جنوبی عراق هنوز باز نشده است، اما از طریق مرزهای شمالی روزانه بین 1500 تا 2500 کامیون حمل کالاهای صادراتی ایران به عراق می‌رود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره کاهش تجارت با عراق نیز اظهار داشت: علاوه بر تاثیر کرونا بر تجارت بین ایران و عراق، کاهش قیمت نفت باعث کاهش درآمدهای مردم عراق و در نتیجه کاهش قدرت خرید آنها شده است.

وی اظهار داشت: روابط تجاری با ترکیه نیز در حال بازگشت به شرایط عادی است.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درباره بهبود درآمد حاصل از صادرات گفت: این مسائل نشان می‌دهد که  وضعیت صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات در حال بهبود است.

وی با اشاره به  آغاز به کار مجلس جدید بیان داشت: جهت‌گیری مجلس جدید تشویق صادرات و افزایش تولید است و امیدواریم با اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی، وضعیت اقتصاد مخصوصا در زمینه صادرات بهبود یابد.

آل اسحاق بیان داشت: یکی از راه‌های حل مشکلات دولت در حوزه اقتصاد توسعه صادرات است، زیرا تامین ارز و تامین کالاهای اساسی از طریق درآمدهای حاصل از صادرات امکان‌پذیر است، لذا با توجه به شرایط فعلی، چاره‌ای جز تقویت صادرات وجود ندارد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین