کد خبر: ۲۳۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نوشیدنی‌های ایرانی بیشتر حاوی عصاره‌های گیاهی هستند و تمرکز آن‌ها بر سلامتی است بنابراین بهترین جایگزین برای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی است.
ناطقان: فصل گرما که فرا می‌رسد مصرف نوشیدنی‌های خنک نیز زیاد می‌شود، معمولاً جوان‌ترها برای رفع عطش، آب معدنی، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌های صنعتی امروزی را می‌پسندند، ولی قدیمی‌ترها مصرف انواع شربت‌های خانگی و گیاهی را به نوشیدنی‌های صنعتی ترجیح می‌دهند.

شربت خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین از جمله نوشیدنى‌های سنتی و وطنی هستند که قدیمی‌ها نوشیدن آن‌ها را برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز می‌دانند، آن‌ها معتقد هستند شربت این گیاهان با تعادل در تعریق بدن از گرمازدگی جلوگیری می‌کند و می‌تواند برای مدت زیادی آب بدن را تأمین کرده و فرد را از تشنگی مفرط مصون دارد.

شربت خاکشیر

یکی از این گیاهان خاکشیر است، دانه‌های خاکشیر ضدعفونی‌کننده، ضد انگل و تب‌بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می‌کنند، این دانه‌ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی‌حالی، تهوع و بی‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می‌کاهند، شربت خاکشیر مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها را زیاد می‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است، خاکشیر سنگ کلیه را دفع می‌کند، برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد.

دانه‌های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می‌گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند، در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره‌ آب آن‌ها استفاده می‌کند، بنابراین مصرف این شربت در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می‌شود.

طرز تهیه: مقدار مشخصی از خاکشیر، آب سرد، شکر یا عسل و گلاب را مخلوط کنید، میزان اضافه کردن شکر در این شربت کاملاً بستگی به ذائقه افراد دارد، البته توصیه ما استفاده کردن از عسل به جای شکر است.

برای تهیه شربت خاکشیر می‌توان از عرقیجاتی همچون بیدمشک و بهار نارنج و یا کاسنی استفاده کرد، همچنین می‌توان شربت خاکشیر و تخم شربتی را ترکیبی تهیه کرد، برای تهیه شربت خاکشیر زعفرانی یک قاشق چایخوری زعفران دم شده را به شربت اضافه کنید.

تخم شربتی

علاوه بر خاکشیر دانه‌های سیاه رنگی که مردم به آن تخم شربتی می‌گویند نیز وجود دارد که این دانه‌ها هم مثل خاکشیر عمل کرده و خاصیت خنک‌کنندگی و رفع عطش دارند، تخم‌ شربتی، بدن را به‌ طور طبیعی سم‌زدایی می‌کند و سبب تنظیم حرکات روده می‌شود و روشی مؤثر برای رفع یبوست است؛ تخم‌ شربتی، سوزش معده را تسکین می‌دهند و با خواص‌شان سموم را از بدن دفع می‌کنند، تخم شربتی، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

طرز تهیه: حدود ۲ قاشق چای‌خوری تخم شربتی را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم بخیسانید، آب گرم سبب می‌شود که این دانه‌ها کاملاً پف کنند و آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های گوارشی مفید آن‌ها آزاد شود سپس شکر، آبلیمو و گلاب و ۴ لیوان آب را خوب مخلوط کنید و برای مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده و طعم‌دار شود.

سکنجبین

از نوشیدنی‌های دیگری که اغلب قدیمی‌ها از آن استفاده می‌کنند، شربت سکنجبین است، این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است، هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشید تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌کاهد.

کسانی که از عارضه‌هایی مانند مشکلات ادراری، درد معده، نفخ شکم،کاهش بینایی و دیگر عارضه‌ها رنج می‌برند بهتر است کاهو با سکنجبین میل کنند، بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم شربتی پذیرایی کنید در حق آن‌ها محبت فراوانی کرده‌اید، البته ناگفته نماند که این شربت‌های وطنی بسیار چاق کننده هستند، از این رو مصرف بدون شکر آن‌ها را به افراد چاق و دیابتی توصیه می‌کنیم.

طرز تهیه: شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شکر در آب حل شود، نعناها را هم خوب بشویید و بعد داخل شهد به جوش آمده بریزید تا عطر و طعم نعنا جذب شهد شود. سرکه را هم کم‌کم اضافه کنید و اجازه دهید شربت قوام بیاید سپس آن را از صافی رد کنید و بعد از سرد شدن داخل ظرف دردار در یخچال نگهداری کنید.

شربت بیدمشک، گلاب و تخم شربتی

عرق بیدمشک از محبوب‌‌ترین عرقیجات فصل بهار است که طبع معتدل رو به سردی دارد، بیدمشک به تقویت اعصاب و کاهش غلظت خون، بی‌حالی، کسالت و بی‌خوابی کمک می‌کند، گلاب نیز نشاط‌آور است و باعث تقویت معده، قلب، کبد، اعصاب و روشنی چهره می‌شود، تخم شربتی هم به ‌سلامت پوست و مو کمک کرده و دردهای گوارشی را تسکین می‌بخشد.

طرز تهیه: ۴ قاشق غذاخوری تخم شربتی را با یک ‌چهارم لیوان گلاب، یک ‌چهارم لیوان عرق بیدمشک و ۴ لیوان آب مخلوط کرده و بعد از نیم ساعت به همراه یخ، شکر یا عسل و تزئین لیمو سرو کنید.

لیموناد، اسطوخودوس و نعناع

اضافه کردن اسطوخودوس و نعناع به لیموناد، طعمی متفاوت و سنتی به آن می‌بخشد، البته بهتر است اسطوخودوس را به‌ تدریج به لیموناد اضافه کنید تا بتوانید به طعمی مطابق با ذائقه خود دست‌یابید.

طرز تهیه: ۷ پیمانه آب را بجوشانید و با نصف پیمانه شکر و ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط‌کنید، آب را از روی حرارت بردارید و ۱.۵ پیمانه آب لیموترش تازه، ۴ برگ نعناع تازه و کمی شاخه اسطوخودوس به آن اضافه کنید، بعد از گذشت ۲ ساعت، مخلوط را از صافی رد کنید و آن را همراه با یخ و تزئین ورقه لیمو، اسطوخودوس و نعناع سرو کنید.، به‌جای اسطوخودوس تازه می‌توانید از ۲ قاشق غذاخوری اسطوخودوس خشک نیز استفاده کنید.

شربت گلاب و زعفران

با ترکیب گلاب، زعفران و لیموترش می‌توانید شربتی بسیار خوش‌طعم و خوش‌نظر برای مهمانان خود تهیه کنید و سبب افزایش حس شادابی و نشاط در آن‌ها شوید، این شربت به کنترل قند خون نیز کمک کرده و باعث تقویت معده و پاک‌سازی کبد می‌شود، این نوشیدنی را بهتر است برای خانم‌های باردار سرو نکنید اما مصرف آن برای دیابتی‌ها بسیار مفید است.

طرز تهیه: ۲ قاشق غذاخوری گلاب، مقدار کافی زعفران و آب یک عدد لیموترش را در یک پارچ آب مخلوط کرده و همراه با یخ و شیرین‌کننده مورد نظر خود سرو کنید.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین