کد خبر: ۲۳۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
چند حرکت تکنیکی و ساده شما را قادر می‌سازد در حد امکان، دیگران را از خطر خفگی نجات دهید.
ناطقان: برای همه ما این اتفاق پیش آمده است که در حین خوردن خوراکی، جسمی خارجی راه تنفسی‌مان را بند آورده و حالت خفگی به ما دست داده است. اگر اطلاعات درستی از کمک‌های اولیه برای برخورد با این موقعیت داشته باشید، می‌توانید در حد امكان، اشخاص را از خطر خفگی نجات دهيد.

معمولا علائم خفگی در فرد به صورت ناتوانی در تنفس و صحبت کردن، ناتوانی در سرفه کردن، تغییر رنگ صورت به کبودی و از دست دادن هوشیاری خواهد بود.

راه کارهایی مناسب برای رفع خفگی هنگام خوردن جسم خارجی

از آنجا که کودکان تمایل دارند اشیاء را به دهان گذاشته و ببلعند، باید خانواده ها پیش‌بینی‌های لازم را در این مواقع داشته باشند. هرگز اسباب بازی‌های کوچک را که ابعادشان ۴×۲ سانتیمتر و یا کوچکتر است، در اختیار کودکان قرار ندهید. به همین شکل مراقب قطعات کوچک جداشدنی اسباب بازی‌ها نیز باشید.

 قرص‌های دارویی را پس از حل کردن در آب به کودکان بدهید. معمولا  اشیا کوچکی مانند سکه، دکمه، بادکنک باد نشده، نخود، لوبیا، دانه تسبیح، تیله‌های شیشه‌ای و سنگی را از دسترس کودکان دور نگه دارید. خوراکی‌هایی مانند ذرت بو داده، آجیل، یخ، شکلات، سبزیجات خام، هویج را نیز از دسترس کودکان دور نگه دارید. خانواده ها دقت کنند که کودکان در حال خوردن خوراکی نباید راه بروند و یا بازی کنند.
چگونه خودمان را از خطر خفگی نجات دهیم

یک دستتان را مشت کنید و انگشت شست خود را بر روی شکم بین قفسه سینه و ناف بگذارید. یک دست را محکم با دست دیگرتان بگیرید و هر دو دست را با حرکت سریع رو به بالا فشار دهید. همچنین می‌توانید بر روی جسمی ثابت و افقی مانند ( لبه میز، صندلی، نرده) خم شوید و شکمتان را با حرکات سریع به لبه جسم فشار دهید. این حرکت را تا خارج شدن جسم خارجی ادامه دهید.

رفع خفگی
رفع خفگی در خردسالان

در ابتدا سعی کنید جسم خارجی را در صورتی که قابل مشاهده است با انگشت از داخل دهان نوزاد خارج کنید. باید مراقب باشید که این کار جسم خارجی را بیشتر در حلق کودک فرو نبرد. در صورتی که با انگشت موفق به خارج کردن جسم خارجی نشدید، ۵ بار با پاشنه دست به پشت نوزاد بزنید. سر نوزاد باید پایین‌تر از بدنش قرار بگیرد.
رفع خفگی در بزرگسالان

پشت سر شخص مصدوم بایستید و دستانتان را  به دور کمر او گره بزنید. آنگاه  دست را بر روی شکم مصدوم به طرف بالا فشار دهید. این حرکت را چند بار تکرار کنید. در صورتی که شخص بر روی صندلی نشسته باشد، می‌توانید این حرکت را از پشت صندلی انجام دهید.
برچسب ها: روش ساده ، خفگی ، نجات
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین