کد خبر: ۲۳۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه اکثر افراد اضافه شده به بازار کار در سال های 1394 تا 1398، تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند، اعلام کرد: به طور متوسط نزدیک به 60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند.
ناطقان: اوایل این هفته، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای اصلاح آن به نمایندگان مجلس یازدهم ارائه داد.

بخشی از این گزارش، به بررسی آمارهای مرتبط با وضعیت بازار کار اختصاص داشت. براساس بررسی های مرکز پژوهش‌های مجلس، طی سال‌های 1394 تا 1398 حدود 3 میلیون نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه‌ای، بلکه توسط بخش غیرشرکتی و با تمرکز بار خدماتی مانند خرده فروشی و عمده فروشی، تعمیرات، حمل و نقل، واسط گری، خدمات موادغذایی و ... ایجاد شده است. این مشاغل عمدتا دارای قرارداد به معنای متعارف بین بنگاه‌های اقتصادی و کارکنان خود نیستند و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند، آمده است: بر اساس آمار مرکز آمار در زمستان 1398 حدود 2438 هزار نفر از شاغلین دارای
وضعیت اشتغال ناقص بوده اند. نرخ اشتغال ناقص در طول سه دهه اخیر حدود 10 درصد بوده است.




بازوی کارشناس مجلس با اشاره به اینکه 15.4 میلیون از شاغلین کشور در بنگاه های کوچک مشغول به کارند، اعلام کرد:  بنگاه‌های کوچک با توجه به وابستگی بیشتر به منابع داخلی برای تأمین سرمایه در گردش خود و همچنین لزوم پرداخت هزینه های جاری با تواتر کوتاه مدت، در معرض آسیب‌های شدیدتر در کوتاه مدت هستند.

به گزارش فارس، با توجه به آنکه مجموع شاغلان کشور در سال 97 (براساس نمودار زیر) حدود 23.9 میلیون نفر هستند، حدود 64.5 درصد شاغلان کشور در بنگاه های کوچک کار می کنند.

مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه در مشاغل رسمی رابطه کاری شاغل و بنگاه در چهارچوب یک قرارداد با کارفرما تعریف می شود که غالبا افراد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و این رابطه کاری به دلایل مختلف پایدارتر از مشاغلی است که قرارداد و پوششبیمه برای نیروی کار وجود ندارد، اعلام کرد: به طور متوسط نزدیک به 60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند.



منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین