کد خبر: ۲۳۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
چین با هشدار به هند در زمینه عدم عقب نشینی از مواضع مرزی خود به مقامات ارشد این کشور توصیه کرده فریب آمریکا را نخوردند.
ناطقان: به دنبال تنش‌های مرزی اخیر بین چین و هند، پکن به اطلاع دهلی نو رسانده  که تحت تاثیر آمریکا قرار نگرفته و فریب این کشور را نخورد.

به نوشته وبگاه «ردیف» در یادداشتی که روز جمعه در نشریه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» چاپ چین از ارگان‌های‌دولتی این کشور منتشر شد، به هند هشدار داده شد که پکن حتی یک اینچ نیز از مواضع مرزی خود عقب نشینی نخواهد کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «بر این باوریم که چین در  نقاط مرزی با هند هیچ نقطه ضعف نظامی ندارد.»

در بخش دیگر این یادداشت با اشاره به اینکه آمریکا همواره در تنش‌های بین پکن و دهلی، از هند حمایت کرده آمده است: «هند نباید فریب آمریکا را بخورد. چین نمی‌خواهد علیه هند لفاظی کند. حفظ حسن همجواری در دهه‌های گذشته سیاست اساسی چین بوده و قاطعانه به حل مسالمت آمیز اختلافات مرزی پایبند هستیم. دلیلی ندارد که هند را دشمن خود بدانیم. ایالات متحده و متحدانش ساز و کارهای مختلف با هند برقرار کرده و باعث شده‌اند که هند به دروغ به آن‌ها اعتقاد داشته باشد.»

به نوشته این وبگاه، این دو کشور روز جمعه از طریق ویدیو کنفرانس بر حل اختلافات مرزی به طور مسالمت آمیز تاکید کردند.

هفته پیش رسانه‌ها گزارش کردند که دهلی‌نو و پکن اقدام به استقرار نیروهای خود در منطقه مرزی «لاداخ» کرده‌اند. این استقرار نیروها در پی درگیری میان نیروهای هندی و چینی در این منطقه روی داده که طی آن چند نظامی از دو طرف مجروح شدند.  

آخرین مورد درگیری مرزی میان این دو کشور در سال ۲۰۱۷ در منطقه «دوکلام» رخ داد که بین سه کشور چین، هند و بوتان واقع شده است. این رویارویی که درپی اعتراض نظامیان هندی به عملیات راهسازی چینی‌ها صورت گرفت، تابستان ۲۰۱۸ با توافق طرفین خاتمه یافت.


 «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اخیرا گفت که پکن و دهلی‌نو نیازی به میانجی‌گری آمریکا درباره منازعه مرزی میان این دو کشور ندارند. وی که درنشست خبری صحبت می‌کرد، افزود: «موضع پکن درباره موضوع مرز هند و چین شفاف و غیرقابل تغییر بوده و در حال حاضر اوضاع کلی در مرز چین با هند ثابت و تحت کنترل است.»
منبع: فارس
برچسب ها: هشدار ، چین ، هند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین