کد خبر: ۲۳۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
رئیس اتاق بازرگانی:
غلامحسین شافعی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضریب جینی از سال ۱۳۹۲ روند صعودی داشته، این یعنی افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی؛ علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها به نظر می‌رسد که طبق این آمار با وجود بالا رفتن قدرت خرید طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است موضوع بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد.
ناطقان: غلامحسین شافعی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: طبق آمار رسمی منتشر شده، نرخ تشکیل سرمایه از سال ۱۳۹۰ تاکنون همواره نزولی بوده است. نرخ تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی ۱۵ درصد داشته، در صورتی که این نرخ در سال ۱۳۹۷ منفی هفت درصد بود. این مقایسه بدان معناست که بخش مولد در کشور انگیزه کافی برای سرمایه‌ گذاری ندارد.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضریب جینی از سال ۱۳۹۲ روند صعودی داشته، این یعنی افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی؛ علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها به نظر می‌رسد که طبق این آمار با وجود بالا رفتن قدرت خرید طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است موضوع بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد. البته این وضعیت در شرایطی رخ داده که نفت خام از ۵۲ دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۹ دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و کشور درگیر مسائل و مشکلات ناشی از بحران کرونا است.

رییس اتاق بازرگانی توضیح داد: در این شرایط مساله‌ مهم برای فعالان اقتصادی وضعیت فعلی محیط کسب و کار است. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۱ اقدام اساسی، پایه‌ای و بنیادی برای اقتصاد کشور را رقم زد که آن تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار است. البته بررسی‌ها در مورد فضای کسب و کار نشان می‌دهد که وضعیت خوبی حکمفرما نیست به گونه‌ای که رقم شاخص ملی محیط کسب و کار در زمستان سال ۱۳۹۵، ۵.۸۳ و در پاییز سال ۱۳۹۷، ۶.۳ بوده است. هرچه این عدد بالاتر رود یعنی فضای کسب‌ و کار بدتر می‌شود به طوری که این رقم در زمستان سال ۱۳۹۸ به ۶.۵ رسید.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از فعالان اقتصادی موانعی بر سر محیط کسب و کار بوده است که اولین و مهم‌ترین آن غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات مستمر بر قیمت مواد اولیه در فعالیت‌های اقتصادی به خصوص بخش تولید است. عامل دیگر بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی و دشواری تامین مالی در کنار غیرقابل پیش‌بینی بودن محیط کسب و کار در تامین مواد اولیه از دیگر مشکلات محیط کسب و کار است.

رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری درباره‌ی بهبود محیط کسب و کار و از ابتدای تصویب قانون مربوطه اولین اقدام عملی را وزارت اقتصاد انجام داد و آن گشایش پنجره واحد در محیط کسب و کار است. این کار در تهران آغاز شده و قرار است در چهار استان دیگر هم اجرایی شود. وزیر اقتصاد و دارایی قول داده تا آخر سال پنجره واحد را در تمام کشور افتتاح کند که عامل انگیزشی مهم برای فعالان اقتصادی است.

شافعی ابراز امیدواری کرد که طبق توصیه مقام معظم رهبری به زودی شبکه دادگاه‌های تجاری را شاهد باشیم که بسیار بر محیط کسب و کار اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف اظهار کرد: ما با اصناف، بخش‌های تعاونی و خصوصی هماهنگی کامل داشته و معتقدیم که ما می‌توانیم بازوی مشورتی قوای سه‌گانه باشیم تا بتوانیم زمینه‌سازی جهش تولید را فراهم کنیم. برای رسیدن به این اهداف اقداماتی همچون بالابردن هزینه‌های غیرمولد و مسدود سازی درآمدهای فعالیت‌های سوداگرانه انجام شود چون تاکنون سیستم پاداش‌دهی به کارهای غیرمولد بیشتر از مولد بوده است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی هم‌سویی سیاست‌های پولی، مالی و ارزی و تجاری در راستای جهش تولید بسیار مهم است. این عدم هماهنگی ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

شافعی در پایان گفت: اتاق‌های سه‌گانه همچون گذشته اعلام آمادگی می‌کنند که در صورت دادن ماموریت به آنها استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین و ارائه کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین