کد خبر: ۲۳۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مدیرعامل شرکت راه‌آهن از کاهش سوانح ریلی در سال‌جاری و سال گذشته نسبت به مدت‌زمان مشابه قبل از این بازه‌های زمانی خبر داد و گفت: در سوانح ریلی که اتفاق افتاده با مدیران مقصر برخورد شده و آن‌ها را کنار خواهیم گذاشت.
ناطقان:سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری امروز اظهار کرد: سوانح ریلی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۷ روند کاهشی داشته و همچنین در دو ماهه سال جاری هم تعداد سوانح ریلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده است.

وی  با تاکید بر اینکه بنده مسئول اعلام علت وقوع سوانح نیستم، گفت:‌ علت وقوع سوانح را کمیسیون عالی سوانح در راه‌آهن بررسی، مشخص و اعلام می‌کند که این کمیسیون خارج از راه‌آهن مشغول به کار است و اعضای آن توسط وزیر راه و شهرسازی انتخاب می‌شوند. اما اگر ثابت شود مدیری در وقوع این سوانح سهم یا تقصیری دارد بر اساس قانون با آن فرد برخورد می‌شود و مدیران مقصر بلافاصله برکنار و به هیات تخلفات معرفی می‌شوند ...

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تعدد حوادث و سوانح ریلی در چند روز گذشته و برخورد با مسببان و مقصران این سوانح گفت: در ستاد ایمنی حمل و نقل ریلی همواره بر موضوع ارتقای ایمنی تاکید می‌کنیم و خواسته اول ما و خط قرمز راه‌آهن و همچنین برند سفرهای ریلی ایمنی است.

او با بیان این  که باید بین شدت حوادث و سوانح ریلی تفاوتی قائل شویم گفت: سوانح و حوادث خروج واگن از خط از یکدیگر بسیار متفاوت هستند که علت آن معمولا فرسودگی خطوط و سوزن‌ها است که البته این موضوع به امسال و روزهای اخیر مربوط نمی‌شود و موضوع چندین سال گذشته است.

توقف قطار برقی تهران مشهد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران – مشهد خبر داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تامین شد اما به دلیل مشکلاتی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت‌های خارجی متوقف شد.

رسولی اضافه کرد: چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه‌آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

بازسازی واگن‌های اسقاطی و فرسوده در کارخانجات داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به بازسازی واگنهای اسقاطی تصریح کرد: ‌از سال‌های گذشته تعداد زیادی واگن فرسوده و اسقاطی مربوط به شرکت‌های ریلی در محوطه‌های ایستگاهی راه‌آهن پارک شده بود که جمع این واگن‌ها ۶۱۴ دستگاه واگن است.

وی ادامه  داد: ما از صاحبان واگن‌ها، شرکت‌های واگن‌ساز، مدیرعامل رجا و انجمن بین المللی ریلی دعوت کردیم جلسه‌ای برگزار شد و در باره واگن‌های اسقاطی و قابل بازسازی موضوعات دقیقا بررسی شد. به هر حال جای این واگن‌ها در ایستگاه راه‌آهن نبود که تصمیم گرفتیم بر حسب ظرفیت واگن سازها این واگن‌ها بین ۳ شرکت واگن سازی پارس، ایریکو و پلور سبز توزیع شد تا بازسازی و نوسازی شوند.

رسولی  اظهار کرد: از ۱۴ خرداد این موضوع بررسی شد و صبح ۱۵ خرداد اولین قطار به سمت شرکت واگن پارس حرکت داده شد و تا امروز ۸۲ دستگاه واگن از ۱۸۶ دستگاه واگن قابل بازسازی به کارخانجات داخلی منتقل شده است. باره واگن‌های اسقاطی هم تصمیم گرفته شد که مالکان این واگن‌ها درآمد فروش آن را به کارخانجات بدهند. این واگن‌ها که به شرکت‌های سازنده می‌رود صد درصد بازسازی و نو می‌شوند و سپس به چرخه ناوگان برمی‌گردند و مسأله واگن‌های فرسوده یک بار برای همیشه رفع می‌شود.

تسهیلات ۹۴۰ میلیارد تومانی کرونایی به حوزه ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از اعطای تسهیلات به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان به شرکت‌های حمل‌ونقلی و شرکت‌های خدمات ریلی وابسته به حوزه مسافر خبر داد و گفت: شرکت‌های حمل و نقلی از امروز می‌توانند به بانک‌های عامل برای اخذ تسهیلات مراجعه کنند. این تسهیلات جزو بسته حمایتی دولت است و به ۶۳ شرکت پرداخت می شود.

وی همچنین درباره راه اندازی سامانه یکپارچه رونق تولید اعلام کرد: در این سامانه که در حال تکمیل است، مشخصات فنی قطعاتی که در داخل تولید می‌شود، شناسایی و بارگذاری شده تا سازندگان لوکوموتیو به راحتی بتوانند این  قطعات را خریداری کنند.

رسولی با اشاره به این که اکنون دو هزار و ۳۶۰ قطعه مورد نیاز ساخت لوکوموتیو در داخل تولید می شود، اظهار کرد: برخی شرکت‌های سازنده بدون اینکه بدانند قطعات در داخل تولید می‌شود، اقدام به واردات قطعات می‌کردند که با راه اندازی این سامانه این مشکل حل می شود و همچنین سازندگان دیگر اجازه واردات قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند را ندارند. در این سامانه ۴۲۰ قلم قطعه که در داخل تولید نمی‌شوند نیز بارگذاری می شود تا قطعه‌سازان در صورت تمایل با همکاری شرکت راه آهن اقدام به تولید این قطعات کنند.

مدیر عامل شرکت راه آهن افزود: امسال ساخت ۲هزار واگن را هدف گذاری کرده‌ایم و امیدواریم در صورت تحقق منابع مالی و با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی بتوانیم تا پایان سال این هدف را محقق کنیم. البته در این زمینه از ظرفیت‌هایی مانند تبصره ۱۸و تبصره ۱۹ قانون بودجه، ظرفیت بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶۷ قانون الحاق استفاده شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته از محل تبصره ۱۸ از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که با تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته بود حدود ۴۷۰ میلیارد تومان جذب شد. در تبصره ۱۹ نیز سرمایه گذاری برای ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که به زودی طرح سرمایه‌گذاری مسیر ریلی کرمان_سیرجان که به شکل TOD خواهد بود ابلاغ خواهد شد، گفت: این پروژه  ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و ظرفیت آن ۸ و نیم میلیون تن بوده و اولین پروژه در حوزه ریلی است که با استفاده از ظرفیت قانون مشارکت انجام خواهد شد.

رسولی هم چنین با اعلام اینکه اکنون تمام قطارهای حومه‌ای و بین شهری در حال سیر هستند، از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام قطارهای راه آهن خبر داد و گفت: اگر چه سیر قطارها با ظرفیت پایین خسارت زیادی را به راه آهن تحمیل کرد اما تمام پروتکل‌های بهداشتی در حال رعایت است و مردم با خیال راحت سوار قطار شوند.

وی افزود:  ظرف امروز و فردا مرزهای ریلی در مسیرهای جدید باز خواهد شد. مرزهای رازی،  ترکیه و آستارا باز است و مرزهای سرخس و اینچه برون نیز با مذاکرات وزیر راه به زودی باز می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن  با اشاره به استرداد بلیت مسافرانی که سفر آن‌ها به دلیل کرونا باطل شده بود، نیز توضیح داد: همه سعی کردند تا در روزهای سخت پایانی سال وجوه اخذ را مسترد کنند  و آمادگی خودشان را حفط کردند تا چنانچه شرایط بهبود یابد فعالیت خود را از سر گیرند. اکنون بر اساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و نیز ستاد ملی کرونا سفرهای حومه ای و بین شهری انجام می شود، سلامت مردم را در الویت اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم و علی رغم  این که رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث تحمیل خسارت به شرکت‌های حمل و نقلی می شود، این امر رعایت می شود.

رسولی گفت: سال گذشته در روز معلولان از معاون مسافری خواستیم تا حداکثر ظرف ۲ ماه شرایط حضور و تردد افراد توانخواه در محیط‌ های راه آهن تسهیل کنند، این کار انجام شده و امروز ۵۰ ایستگاه از ایستگاه‌های راه آهن کشور که مبدا ومقصد ۹۵ درصد مسافران ریلی است به تمام تجیهزات مورد نیاز برای افراد توانخواه مجهز شده است.

افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی

مدیرعامل شرکت راه اهن با اشاره به افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی گفت: امسال سهم راه‌آهن از حمل بار تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد البته در طول دو ماهه ابتدای امسال در بحث جابجایی غلات رکوردشکنی داشتیم.   سهم جا به جایی بار در بندر شهید رجایی توسط شبکه ریلی نیز رکود تاریخی دارد. حمل مستقیم بار  نیز که در روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد بسیار مهم و تاثیر گذار است و جزو مطالبات مقام معطم رهبری بوده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین