کد خبر: ۲۳۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
سخنگوی وزارت امورخارجه چین:
«هوآ چون‌یینگ» گفت:اصرار داریم که آمریکا باید به تعهداتش عمل کرده و آزمایش‌های اتمی را متوقف کند. امیدواریم که این کشور حرف جامعه بین‌الملل را بشنود آمریکا باید برنامه آزمایش بمب اتمی خود را کنار بگذارد، زیرا چنین اقداماتی ثبات و نظم جهانی را برهم می‌زنند.
ناطقان: دولت چین روز دوشنبه از آمریکا خواست به تعهدات بین‌المللی خود متعهد مانده و برنامه آزمایش بمب اتمی را لغو کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، «هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «اصرار داریم که آمریکا باید به تعهداتش عمل کرده و آزمایش‌های اتمی را متوقف کند. امیدواریم که این کشور حرف جامعه بین‌الملل را بشنود».

این دیپلمات چینی افزود: «آمریکا باید برنامه‌هایی که می‌توانند ثبات و نظم راهبردی جهان را تضعیف کنند، کنار بگذارد. آمریکا باید در همکاری‌های بین‌المللی مشارکت کند تا از خلع سلاح و منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی اطمینان حاصل شود».

 حدود دو هفته پیش روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، دولت آمریکا قصد دارد برای اولین بار از سال ۱۹۹۲ دست به آزمایش بمب اتمی بزند. مقامات آمریکایی در توجیه این برنامه، چین و روسیه را به انجام آزمایش بمب‌های اتمی با قدرت انفجار پایین متهم کرده‌اند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در چهال سال گذشته، خروج از معاهدات بین‌المللی متعددی از جمله توافق هسته‌ای ایران، معاهده آسمان باز و معاهدات تسلیحاتی با روسیه را در کارنامه خود دارد.

پیش از این نیز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفته بود: «ما قویا درباره گزارش‌ها (در خصوص احتمال آزمایش هسته‌ای جدید آمریکا) نگران هستیم. پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، ستون مهم سیستم کنترل تسلیحات اتمی بین‌المللی است و اگرچه هنوز وارد فاز اجرایی نشده اما ممنوعیت انجام آزمایش اتمی، به یک هنجار بین‌المللی تبدیل شده است».

پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای که در ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶ (۲۰ شهریور ۱۳۷۵) به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌کند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین