کد خبر: ۲۳۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز سه شنبه 20 خردادماه با حضور خبرنگاران آغاز شد.
ناطقان: غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه 20 خرداد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره  امام راحل بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران و همه شهدا بویژه سردار قاسم سلیمانی گفت: این روزها مصادف با دوره ولایت مقام معظم رهبری است. امروز بهترین امام شناس عصر حاضر ماست. امسال رهبر انقلاب در سخنرانی سالگرد ارتحال امام راحل یکی از ویژگی های برجسته امام را توصیف کردند که این ویژگی نیاز امروز جامعه ماست و آن عبارت است از تحول خواهی و تحول آفرینی.

وی افزود: به طور قطع جامعه زنده نیازمند تحول است و گرایش مستمر به بهتر شدن و اجتناب از تحجر شرط زنده بودن یک جامعه است‌. رهبری با تبیین ویژگی‌های تحول در سیره امام راحل وظایف تحول خواهی و تحول افرینی همه بخش‌ها در ادامه گام دوم انقلاب روشن فرمودند و آن عبارت است از بیداری سرشت نهفته انسان‌ها و ایجاد تحرک انسان از راه انگیزه‌های اخلاقی و... .  

وی افزود: مهندسی تحول در قوه قضاییه در دوره مدیریت اخیر که دوره تحول نامگذاری شده شروع و امروز با گذشت یکسال و اندی از این دوره و در استانه هفته قوه اثار تحول در قوه نمایان شده است. تحول در قوه قضاییه ارکان متعددی دارد  که به سه ضلعی تحول اشاره می کنم و ان اصلاح رویه ها و ساختارها و دوم شفافیت و سوم فسادستیزی در قوه قضاییه است.

وی افزود: در خردادماه و در سومین ماه سال ۹۹ مصادیق برجسته ای از این اضلاع ثلاثه را در قوه قضاییه شاهد بودیم و  عبارت است از  صدور بخشنامه رسیدگی به جرایم سیاسی  و اعلام عملکرد حساب های قوه قضاییه که مصداق بارز شفافیت در قوه است و رسیدگی به پرونده اتهامی طبری و همدستان وی مصداق روشنی از فسادستیزی قوه قضاییه است. خوشحالیم که امروز با سری بلند به مردم اعلام کنیم که در عمل به وعده هایمان صادقیم.

اسماعیلی تاکید کرد:  امروز برخورد با مفاسد هم وظیفه قانونی ما و هم وعده به جامعه است. امروز متخلفین در هر منصب و مقام دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستند. خوشحالیم که اعلام کنیم قوه قضاییه عملگراست و به جای شعارزدگی گزارش عملکرد می دهد.


وی تاکید کرد: تخلف و جرم در قوه قضاییه حادثه و استثناست نه رویه و قاعده. این قوه که از بیشترین و دقیق ترین و حساس ترین نهادهای نظارتی برخوردار است، در دوره اخیر فعالیت نهادهای نظارتی تقویت شده است و  با وجود همه سخت گیری نهادهای نظارتی درون قوه‌ای، آمارهای ما حکایت دارد که عدد متخلفین درون قوه قضاییه بویژه در جامعه قضات کمتر از یک درصد است که همین میزان هم نباید باشد. قاطبه همکاران ما انسان‌های شریف و پاکدست و قانع و متدین  و در یک کلمه سالم و عادل هستند.

وی  خطاب به نمایندگان و هیات رییسه مجلس و رییس مجلس یازدهم، گفت: برای آنها در این دوره مهم آرزوی توفیق دارم. قوه قضاییه آمادگی خویش را برای همکاری بین قوا از جمله مجلس اعلام داشته است و انتظار داریم مجلس در انجام وظایف خویش تحولی رفتار کند.

اسماعیلی ضمن اعلام انتصابات جدید در قوه قضاییه، گفت: با گرامی داشت یاد حجت الاسلام خلفی که عهده دار معاونت قضایی قوه بود و در سال گذشته دعوت حق را اجابت کردند، از سوی ریاست قوه قضاییه حجت الاسلام مظفری که عهده دار شوراهای حل اختلاف بود به سمت معاونت قضایی قوه منصوب شد. همچنین امیر حسین رحیمی به عنوان مشاور عالی رییس قوه و رابط قوه در امور نمایندگان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه منصوب شدند.  حجت الاسلام امینی که عهده دار معاونت منابع انسانی بودند  مشاور قوه قضاییه شده است.  همچنین حجت الاسلام هادی صادقی که عهده دار معاونت فرهنگی قوه بود از این پس رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه که مرتکب از شوراهای حل اختلاف و داوری و میانجی است خواهند بود.

محمدمهدی حاج محمدی که تاکنون معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران  بود به عنوان رییس سازمان زندان‌ها منصوب شد و آقای جهانگیر به عنوان مشاور رییس قوه و مسول دفتر بازرسی قوه انجام وظیفه می کند. 

اسماعیلی افزود: به رییس مجلس و نمایندگان مجلس یازدهم که توانستند اعتماد مردم را جلب کنند، تبریک می‌گویم و برای انها آرزوی توفیق دارم. انتظار داریم مجلس جدید تحولی عمل و به محقق شدن تحول در قوه قضاییه و مجریه، کمک کند.

او درباره انتصابات جدید در قوه قضاییه گفت: معاونت قضایی قوه قضاییه به حجت الاسلام آقای مظفری که مسئول شورای حل اختلاف بودند، رسید. امین حسین رحیمی به عنوان معاون منابع انسانی قوه قضاییه منصوب شد. هادی صادقی، به عنوان رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه عهده دار مسئولیت شد. محمدمهدی حاج محمدی به سمت رئیس سازمان زندان ها منصوب شد. جهانگیر نیز به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه خدمت می کند.

اسماعیلی درباره سخنان میرسلیم و دریافت رشوه توسط رئیس یک کمیسیون بیان کرد: حسب الامر ریاست قوه قضاییه مطالب او شنیده شد و اسناد و مدارکی از سوی میرسلیم دریافت شد. دستور رسیدگی صادر شده و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی این ادعا است. با تکمیل شدن بررسی‌ها نتایج اعلام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آزادی مایکل وایت و نقش قوه قضاییه اظهار کرد: این موضوع اقدام انسان دوستانه و در چارچوب مقررات قضایی و با عنایت به مصالح عمومی کشور بود. ما به لحاظ وصول این پیشنهاد و اینکه مساعدت ما به استخلاص شهروند ما کمک می‌کرد، با توجه به هماهنگی بین قوا تخفیفات قانونی را انجام دادیم و با پرداخت غرامت رضایت شاکی خصوصی جلب شد و بعد به دلیل بیماری ای که این فرد داشت چرا که او مبتلا به ایدز بود خطر آسیب او می‌رفت اما به گونه ای خدمات در زندان به او انجام شد که بیماری او تشدید نشد بلکه با اعمال تخفیفات آزاد شد. بدون هماهنگی قوه قضاییه نمی‌توان درباره زندانیان تصمیمی گرفت. آقایان بدون هماهنگی قوه قضاییه قول تبادل همه زندانیان را ندهند.

او در خصوص بازداشت یک عضو سازمان سیا گفت: آمریکایی ها تلاش های جدی برای مداخله در امور کشور ما انجام می‌دهند اما نیروهای هوشمند ما در اطلاعات سپاه آنها را رصد می‌کنند. اخیرا آقای سیدمحمود موسوی مجد که به سرویس موساد و سیا وصل شده بود و مبالغی را به دلار دریافت کرده بود تا اطلاعاتی را درباره سپاه جمع آوری کرده بود به اعدام محکوم شد و به زودی حکم او اجرا می‌شود.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت سقوط هواپیمای اوکراینی بیان کرد: بخش قضایی پرونده بر عهده قوه قضاییه است. در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه ای تعیین شد. گروه های کارشناسی متعدد بالغ بر ۷ گروه، کار بررسی را انجام داده اند. خانواده های بازماندگان می‌توانند با رجوع به مراکز قضایی شکایات خود را مطرح کنند. در ارتباط با این پرونده تاکنون ۶ نفر از عوامل بازداشت شده و ۳ نفر آنها با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره مجازات پدر رومینا اشرفی و اصلاح قانون گفت: قتل این خانم و هر نوع قتل دیگر در زمره جنایت است و مستلزم عقوبت سنگین است. قتل نفس چه خودکشی باشد چه فرزندکشی جنایت است و با کسانی که مرتکب این جنایت می‌شوند با قاطعانه برخورد کرد. برخی دایه مهربان‌تر از مادر نشوند. برخی که در داخل کشور مخالف قصاص بودند و علیه قصاص مقاله می نوشتند و تظاهرات می‌کردند، امروز داعیه دار قصاص نشوند. دستگاه قضا قاطع برخورد خواهد کرد. اگر قانون در این خصوص اصلاح شود ما به قانون عمل خواهیم کرد.

او در خصوص آخرین وضعیت پرونده گهرناز قم گفت: این پرونده بیش از ۴ هزار شاکی دارد. با اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور. در زمره پرونده های کثیرالشاکی است که دستور داده شده که روند بررسی آن تسریع شود. پرونده مراحل پایانی تحقیقات را طی می‌کند.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی توضیح داد: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است. تا امروز قریب ۴۰ جلسه دادگاه تشکیل شده و جلسات پایانی برگزار و حکم صادر خواهد شد.

این خبر تکمیل می شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین