کد خبر: ۲۳۵۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
در جلسه مسئولان شهرداری تهران با کسبه جمعه بازار پروانه در مورد صدور ۲۷ اخطار و عدم ایمنی این جمعه بازار بحث و بررسی شد و کسبه نیز ضمن بیان مخالفت خود نسبت به جابه جایی غرفه‌های این پارکینگ به محل دیگر، دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
ناطقان: امروز نشست مدیران شهرداری منطقه ۱۲ با کسبه جمعه بازار پروانه برگزار شد که ندرلو معاون خدمات شهری منطقه ۱۲ به تشریح ویژگی‌های جمعه بازار پرداخت و گفت: این پاساژ سابقه ۱۵ ساله دارد که پارکینگ آن پنج طبقه است و ظرفیت ۳۵۴ خودرو را دارد که در روزهای جمعه تعداد ۱۱۰۰ غرفه در این پارکینگ برپا می‌شد و حدود ۲۰۰۰ نفر از کسبه در این جمعه بازار فعالیت می‌کردند، به طوریکه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۶ حدود ۲۱ هزار نفر از مراجعه کنندگان به این جمعه بازار مراجعه کرده و سرجمع می‌توانیم بگوییم در روزهای برپایی این جمعه بازار ۲۳ هزار نفر از شهروندان در پارکینگ پروانه فعالیت داشتند.

وی با اشاره به کمبود امکانات رفاهی در این مکان تصریح کرد: در این پارکینگ تنها ۹ چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد که معضلاتی را نیز برای پارکینگ و بازار ایجاد کرده است.

ندرلو با اشاره به اخطارهای مکرر آتش نشانی در مورد وضعیت ناایمن پارکینگ پروانه گفت: آخرین اخطار نیز مربوط به چند روز قبل است و در طی چند سال اخیر بیش از ۲۷ اخطار در مورد فعالیت پارکینگ پروانه و تغییر کاربری آن در روزهای جمعه به شهرداری داده شده است و حالا ادامه وضعیت ناممکن است.

وی با بیان اینکه محل پارکینگ فاقد هر گونه سیستم اطفاء و اعلام حریق است، افزود: همچنین اخطاریه‌های سازمان آتش نشانی نشان داده است که این محل سیم کشی برق غیراستاندارد دارد و ناکافی بودن مسیر فرار و نبود علائم مسیرهای فرار و همچنین عدم وجود امکانات لازم برای اطفای حریق در محلی با ۲۳ هزار نفر جمعیت از دیگر دلایل این اخطارها بوده است و از همه مهمتر این پارکینگ موتورخانه‌ای نداشت که سیستم اطفای حریق را راه اندازی کند.

ندرلو اظهار کرد: آتش نشانان بارها اعلام کرده‌اند که اگر تمام این امکانات نیز فراهم باشد، اما از آنجایی که در طبقات فوقانی خودرو پارک می‌شود اگر آتش سوزی رخ دهد به دلیل جمعیت بالا امکان دسترسی سریع به حریق وجود ندارد چون مسیرها اشغال است،  این فضا جهت پارکینگ و نه بازار ساخته شده بود. به همین دلیل با توجه به حجم فرسودگی ادامه فعالیت ناایمن ممکن نبود و به دنبال ایمن سازی این محل رفتیم.

وی با بیان اینکه فضاهای مختلفی را برای حضور کسبه امکان سنجی کردیم، تصریح کرد: اراضی لاله زار و حتی پارکینگ کریستال را بررسی کردیم اما در نهایت برای حفظ برند جمعه بازار و همچنین اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت فاصله گذاری نهایتا بوستان شهر را انتخاب کردیم که به دلیل فضای غربی مناسب می‌توانیم در ۲.۵ کیلومتر از معبر این پارک غرفه‌هایی را با فاصله سه متر ایجاد کنیم.

وی افزود: عرض معبر پارک شهر ۷.۵ تا ۹ متر است و می‌توان بدون ایجاد مشکلی خاص غرف کسبه جمعه بازار پروانه را در آن ایجاد کرد و به دلیل دسترسی خوب به مترو و اتوبوس و همچنین داشتن امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی مناسب، شهربازی، رستوران و ... این محیط قطعا مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

توضیحات آتش نشانی در مورد ۲۷ اخطار به پروانه

در ادامه این نشست حاتفی فرمانده منطقه ۵ آتش نشانی با بیان اینکه بحث ایمنی این روزها در کشور مهم است چرا که می‌تواند تبعات زیادی ایجاد کند، گفت: مهمترین وظیفه ما حفظ جان مردم است و باید بگویم ما تا کنون چندین اخطار به وضعیت پارکینگ پروانه دادیم که هر کدام از این اخطارها می‌توانست یک مرکز خرید را ببندد.

وی با بیان اینکه مهمترین بحث‌مان در پارکینگ پروانه موضوع تغییر کاربری آن است گفت: ما از سال ۹۱ تا ۹۸، ۲۷ مورد اخطاریه صادر کردیم و در همه آنها عنوان کردیم که نباید این پارکینگ به مرکز خرید تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید اگر حریقی در جمعه بازار رخ دهد تبعات آن دردآورتر از پلاسکو و بیشتر از پلاسکو خواهد بود گفت:‌ حادثه ارگ را به یاد بیاورید که کشته شدگان این حادثه نه از حریق بلکه به دلیل ماندن زیر دست و پا جان خود را از دست داده‌اند و حالا تصور کنید که یک لامپ در پارکینگ پروانه بترکد و چه حجمی از جمعیت می‌خواهد از یک در کوچک خارج شود و چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وی با بیان اینکه من آتش نشان هستم و مسئله ایمنی برای من مهم است گفت: من به جهت احترامی که برای کسبه قائل هستم به این جلسه آمدم وگرنه می‌توانستم در ایستگاه بنشینم و منتظر زنگ حریق بمانم اما می‌خواهم شما و مخاطبان‌مان را آگاه کنم که با چه حجم خطری مواجه هستیم.

در ادامه کسبه پلاسکو به بیان نکته نظرات خود پرداختند و خانم سالاری، تصریح کرد: دغدغه ما این است که ما پارک نشین نیستیم، ما دستفروش نیستیم بلکه ما کارآفرین هستیم.

وی با بیان اینکه در دوره‌های قبل نیز تلاش داشتند ما را در بوستان‌های مختلفی همچون لاله، ملت و ... مستقر کنند، افزود: اما هیچکدام از آنها محقق نشد و من خودم به شخصه مدت‌ها به پارک قیطریه رفتم اما موفقیت پارکینگ پروانه را نداشت.

در ادامه خانم حسینی با بیان اینکه ما خانواده داریم و کارآفرین هستیم نه دستفروش گفت: من کار صنایع دستی می‌کنم. ما نون بازویمان را می‌خوریم و یک مکان خوب مثل پروانه می‌خواهیم.

علیشاهی نماینده دیگر کسبه با تاکید بر اینکه این پارکینگ توریستی است و به یکی از ویترین‌های منطقه ۱۲ تبدیل شده گفت: ما دستفروشی نیستیم و ۱۲۰۰ کارآفرین در اینجا فعال هستند و حاضریم خودمان هزینه ایمن سازی را بدهیم و از نظر ما پارک شهر مناسب نیست.

سرگرد قلی نژاد یگان حفاظت شهرداری منطقه ۱۲ نیز در واکنش به این سخنان گفت: همین حالا امنیت در بوستان شهر توسط یگان حفاظت برقرار می‌شود و همین حالا یگان‌ها در پارک مستقر هستند.

وی افزود: امنیت پارکینگ پروانه را چه کسی تامین می‌کرد؟ قطعا یگان حفاظت و حالا همان یگان نیز در صورت انتقال جمعه بازار به بوستان شهر به آنجا منتقل می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین