کد خبر: ۲۳۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: در سال گذشته حدود ۸۳۰ میلیون دلار واردات دارو داشتیم.
ناطقان: محمود نجفی عرب در خصوص حذف ارز دولتی برخی از داروها و افزایش قیمت داروها در برنامه تهران کلینیک، گفت: تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانى با محدودیت‌های بسیاری روبرو است و سهم وزارت بهداشت نیز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از لحاظ کمی و کیفی متغیر بوده است.

وی با بیان اینکه ارز مصرفى در سنوات گذشته بین ۳.۵ و گاهی تا ٤ و ۴.۵ میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: به مرور از سال ۹۶ به بعد، از جمله سال ٩٧، کاهش معنى دارى را در ارز تخصیصى به وزارت بهداشت رخ داده است، همینطور در سال ٩٨ نیز حدود ٦٠٠ میلیون دلار نسبت به سال ٩٧ کاهش تخصیص ارز داشته‌ایم و امسال هم کلا ۲.۵ میلیارد دلار از سهم ارز دولتی یا همان ارز ٤٢٠٠ تومانى به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

نجفی‌عرب افزود: البته نگاه کارشناسان صنعت داروسازى در کشور به دارو و تجهیزات پزشکی، بیشتر بر ارز نیمایی بوده و و ما موافق تخصیص ارز ٤٢٠٠ تومانى نبوده‌ایم. این نگاه مزیت‌های بسیاری را در مجموعه صنعت دارو دارد، همچنین از طرفى هم دولت مى تواند مابه‌التفاوت ارز نیمایى و ارز دولتی را که اعداد قابل توجهی است را به بیمه‌ها اختصاص دهد تا هزینه‌هاى مردم هم افزایشى نداشته باشد، که البته این نظر ما عملیاتى نشد، هر چند ما همچنان بر این نگاه پافشارى داریم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه حدود ۱.۵ میلیارد از ۲.۵ میلیارد دلار که به وزارت بهداشت تعلق گرفته است باید صرف تجهیزات پزشکی شود و بقیه براى صرف دارو شود، طبیعتا ما نزدیک به یک میلیارد دلار جهت واردات دارو و یک میلیارد هم جهت بسته‌بندی دارو و تولید مواد اولیه داروهای داخلی و... نیاز داریم.

 
وی در ادامه افزود: اگر ارز نیمایی به داروها و تجهیزات پزشکی تعلق بگیرد قطعا به نفع بیماران خواهد بود و هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد ولی رویه داروهای اساسی همچنان رویه ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سلامت اتاق بازرگانی تهران در خصوص افزایش چند درصدی نرخ برخی داروها گفت: بیماران خاص نگران افزایش قیمت دارو نباشند چون داروهای اساسی و داروهای بیماران خاص همچنان با ارز دولتی وارد می شود و تورم خیلی تاثیرى بر روی این موضوع ندارد و وزارت بهداشت هم چنین کارى را نخواهد کرد، اما در داروهایى که با ارز غیر دولتی عرضه مى شوند مثل آسپرین و استامینوفن و...از این تغییر سیاست و کاهش ارز دولتى تاثیر خواهد پذیرفت و افزایش قیمت خواهیم داشت.

نجفى عرب در پاسخ به انتقادها درباره افزایش نرخ دارو گفت: اعتقاد بنده این است که دارو بخشی از اقتصاد کشور است و طبیعتا هر کالایی در کشور چه تولید و چه وارد شود باید به اقتصاد کشور هم ضرری نرساند و از ابتدای انقلاب تاکنون دست اندرکارانی که با دارو سرو کار داشته‌اند ، هر تصمیمی که در این باره گرفته اند ، مدافع قیمت عادلانه دارو بوده‌اند و مردم را نیز در نظر داشته‌اند. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که قیمت داروهایمان از بعد از انقلاب بطور عادلانه و کنترل شده اى بوده است و ما طرفدار مردم هستیم و افزایش قیمت دارو هیچ منفعت اقتصادى برای ما ندارد.

وی  خاطرنشان کرد: ما قبل از انقلاب صنعت داروسازى نداشتیم و شاید در حدود بیست و چند درصد از نیاز دارویى کشور را تأمین مى‌کردیم، اما بعد از انقلاب صنعت داروسازى در ایران صنعتى بالنده و توسعه یافته است و هم در جهت توسعه صادرات کمک حال کشور است و هم براى مردم داروهاى با کیفیت تولید و عرضه مى‌شود؛ در حال حاضر به طور مثال کشور ترکیه به اندازه کشور ما در حوزه دارو توسعه یافته نیست.

نجفی عرب در پایان در خصوص واردات دارو در کشور گفت: در سال گذشته واردات داروهاى ساخته شده حدود ۸۳۰ میلیون دلار بوده است؛ درحالیکه در سال قبلش حدود یک میلیارد و صد میلیون دلار بوده است و با توجه به چالش‌هایى که داشته اما این کاهش مبلغ به نفع تولید داخل هم بوده است ؛ مصرف ارز در حال حاضر برای واردات داروهای ساخته شده حدود ٨٠٠ الی ۹۰۰ میلیون دلار در سال است.
منبع: فارس
برچسب ها: واردات ، دارو ، دلار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین