کد خبر: ۲۳۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
سخنگوی دولت :
علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره ۱۲۰ مقصد صادراتی بحث کردیم، اظهار داشت: تصمیم گرفتیم برای صادارات به ۱۲۰ مقصد و تامین بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارز برای کشورمان، تولیدات‌مان را افزایش دهیم.
ناطقان: علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن تبریک روز دختر با بیان اینکه حدود ۶۶ درصد از میزان اشتغال ما در سال‌های اخیر از میان دختران ایرانی بوده است، اظهار کرد: پنج سال بخشی از سمن‌های ما با حضور دختران شکل گرفته است و آنها در  کار خیر جمعی هم مشارکت دارند.

وی عنوان کرد: اینها علایم خوبی است برای اینکه ما موانع سنتی و ساختاری خود برای حضور دختران در جامعه را تصحیح کنیم. این مسیری است که ما باید موانع روانی و فرهنگی آن را برطرف کنیم و همچنین مدام سیاست های معطوف به حضور با نشاط دختران سرزمینمان را در عرصه های مختلف کشورمان فراهم کنیم.

سخنگوی دولت افزود: متأسفیم که در روزهای گذشته اخباری در مورد خشونت هایی علیه دختران معصوم خود داشتیم، عوامل مختلف این خشونت‌ها و ابعاد مختلف آن به کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و حقوقی دولت ارجاع شده است و امیدواریم هم در قالب حمایت های قانونی و هم سیاست های آموزشی و فرهنگی این را دنبال کنیم.

ربیعی بیان کرد: ما در هفته گذشته در جلسه های اخیر دولت و کمیسیون ها و ستادها، هم در حوزه مسائل داخلی با تمرکز بر مسائل اقتصادی و هم در حوزه سیاست خارجی موارد متعددی را پیگیری کردیم. در حوزه داخلی در بحث اقتصاد مهمترین مباحث، مسکن، ارز و کنترل قیمت ها و همچنین ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای کالاهای نیم ساخته و کالاهایی که به طور کامل وارد می شدند را مورد تصمیم‌گیری قرار دادیم و خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم گیری شاهد آن هستیم که کالاهای بیشتری ورودشان به ایران ممنوع می شود و تولید داخلی‌شان گسترش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد یکی از موضوعات مهم ما در جلسه هیات وزیران و کمیسیون های مربوطه بود که در رابطه با گسترش صادرات بحث شد و خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا در تبادلات مرزی برای سال ۹۹، ۴۱ میلیارد دلار را هدف گیری کردیم و هم اکنون آمارها نشان می دهد نسبت به بهمن و اسفند که فروکش داشت، در حال رسیدن به تعادل  هستیم. اما یک تصمیم و مقوله مهم در جلسه گذشته هیات وزیران در حوزه سیاست گذاری داشتیم مبنی بر اینکه پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری جامع ایران و چین به تصویب رسید. این امر پیشرفتی بزرگ بر تعمیق مناسبات دوجانبه با چین محسوب می شود. نفس این طرح اثبات شکست تلاش ها و سیاست های آمریکا برای منزوی کردن و قطع ارتباطات بین المللی ایران با جامعه جهانی و حاکی از عزم ایران برای توسعه همه جانبه روابط خارجی خود با همه کشورها است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این راهبرد ۲۵ ساله با هدف قرار دادن منافع راهبردی طرفین و اتخاذ رویکرد برد-برد و همچنین با تاکید بر سیاست های متوازن در جهت تامین منافع متقابل تنظیم شده و نوید بخش همکاری های طولانی مدت است گفت: از مفاد مهم این طرح این است که با به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی و تشویق چندجانبه گرایی و حمایت از حق ملت ها برای برخورداری از حق حاکمیت برابر و همچنین تاکید بر توسعه بومی دیدگاه های دو ملت را در  مورد مسائل مختلف جهانی به اشتراک گذاشته است و به چشم اندازی تازه بر روابط فی‌مابین دست یافتیم.

ربیعی افزود: ایران و چین با داشتن روابط عمیق دوستانه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با زمینه های مساعد در حوزه های انرژی، زیرساخت ها، صنعت، علم و فناوری و مواردی از این قبیل امروز استعداد قابل توجهی در گسترش روابط و درخواست یک برنامه بلندمدت برای تقویت آن داشته و در حال تحقق آن هستیم.

وی بیان کرد: به عقیده ما این برنامه یک فصل جدید در سپهر مناسبات دو تمدن آسیایی چین و ایران را باز خواهد کرد و گامی موثر برای تحقق اراده مشترک در جهت تعمیق روابط خواهد بود. بخشی از سرفصل های این برنامه بیست و پنج ساله که در ادامه بیانیه مشترکی است که آن را در دی ماه ۹۴ یک بار اعلام کردیم و مذاکرات اولیه صورت گرفته و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید مفاد مهمی از جمله گسترش همکاری دوجانبه اقتصادی و تجاری، مشارکت راهبردی در حوزه های مختلف اقتصادی، گسترش همکاری بین دانشگاهی در بخش علم و فناوری، تقویت اجرای قانون و همکاری های امنیتی در حوزه های مختلف و.... را شامل می شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در زیر بخش هر کدام از این موارد طیف گسترده و متنوعی از حوادث شامل نفت خام و پتروشیمی، بزرگراه ها، گسترش خطوط راه آهن و اتصالات دریایی با هدف ارتقای جاده ابریشم و همینطور مباحثی در کنار توسعه از قبیل ریشه کن کردن فقر و بهبود وضعیت و معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است البته نحوه عملیاتی شدن محورهای تفاهم شده به مذاکرات جداگانه ای که در آینده صورت خواهد گرفت موکول شده است‌.

ربیعی عنوان کرد: امیدواریم این یک نمونه و سرآغازی برای گسترش چشم انداز همکاری های دوجانبه با ملت های دوست و پایه ریزی بر روابط استراتژیک در جهت تامین منافع بلند مدت با همه کشورهایی که تمایل دارند قرار بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما آمادگی داریم بر همین اساس با همه همسایگان و کشورهای منطقه برای تنظیم یک نقشه راه روشن و جامع همکاری کنیم. عمیقأ اعتقاد داریم هیچ راهی جز چندجانبه گرایی و توسعه همکاری های منطقه ای برای مواجهه با چالش های متنوعی که جوامع ما در پیشران رشد و امنیت خود دارد، وجود ندارد. این مصوبه دولت می‌تواند سرآغازی برای پاسخ دادن در منطقه آسیا به زیاده خواهی ها به سیاست های موافق منزوی کردن ایران هستند و می خواهند مقاومت ایران را بشکنند، باشد که امیدواریم به بهبود زندگی مردم ایران و چین کمک کند.

وی با بیان اینکه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره ۱۲۰ مقصد صادراتی بحث کردیم، اظهار داشت: تصمیم گرفتیم برای صادارات به ۱۲۰ مقصد و تامین بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارز برای کشورمان، تولیدات‌مان را افزایش دهیم.

وی افزود: البته این تصمیمات را نه امروز بلکه از ماه‌ها قبل انجام دادیم تا بتوانیم با افزایش صادرات به نیازهای ارزی کشور پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: ما بر روی صادرات و ارز برگشتی صادرات تمرکز کرده‌ایم و کارگروه‌هایی را در این خصوص تشکیل داده‌ایم که در آینده در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت موضوع افزایش قیمت اجاره مسکن را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز هیئت دولت دانسته و گفت: در خصوص بسته های حمایتی و سیاست های حوزه مسکن، مسائلی در جلسه امروز مطرح شد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجامع قانونی است.

ربیعی با اشاره به در پیش رو بودن ۷ تیرماه سالروز شهادت آیت الله بهشتی و همچنین تبریک هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: تعبیر امام که فرمودند بهشتی یک ملت بود به راستی گویای این شهید مظلوم است. او مظهر عدالت رفتاری، قانون مداری، نظم و انضباط بود. او با اینکه خود از موسسان نهادساز بود و تحزب واقعی را در ایران پایه گذاری کرد.  همچنین رویه اصولی جدایی دستگاه قضا از سیاست را نیز بنیان نهاد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تروریست ها در خصوص دلیل اقدام تروریستی خود گفتند که بهشتی را به جرم قدرت بازسازی و اصلاح گرایی ترور کردیم که جا دارد این هفته را به آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و تمام قضات تبریک بگویم و دو قوه مبارزه ای را در کنار هم برای محو فساد خواهند داشت و مثل یک ید واحد برای پیشبرد اهداف کشور تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: دولت از اقدامات قوه قضائیه کاملاً حمایت می کند و همچنین معتقدیم مبارزه دولت و قوه قضائیه کنار هم با فساد می تواند موجب دلگرمی مردم شود.

ربیعی یکی دیگر از موضوعات جلسه امروز را مسئله کووید ۱۹ اعلام و تأکید کرد: کرونا سایه خود را بر تمامی جلسات انداخته و در هفته گذشته نیز ما جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا را داشتیم. این ویروس کماکان مسئله جهانی است و مسئله اولویت دار ایران نیز می باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این بیماری همانگونه که بارها گفته ایم فعلاً نه درمانی دارد و نه واکسنی و تنها راه مقابله، رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات غیرضروری است.

وی ادامه داد: کماکان هفت استان کشورمان در مرحله پیک قرار دارند و پیش بینی می کنیم دو استان دیگر به مرور وارد مرحله پیک شوند. علیرغم آمار بالا که ناشی از پیک های جدید و همچنین افزایش تست ها است، آمارهای ما نشان می دهد ۴۰ درصد از بستری ها، تست هایشان منفی شده است.

ربیعی اظهار داشت: خوشبختانه ICU های ما کماکان خلوت است. میزان مرگ و میر نسبت به مبتلایان با توجه به تجاربی که در این زمان به دست آورده ایم و همچنین مراعات مردم، در  استان هایی که  اخیرا به پیک بیماری رسیدند نسبت به استان هایی که در ماه های اول گسترش کرونا در پیک بودند، کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت در خصوص واکنش ایران به تحریم های آمریکا علیه چین، خاطرنشان کرد: ما دخالت بی مورد آمریکا در امور کشورها را محکوم می‌کنیم. این رفتار، تأسف برانگیز و شرم آور است و مراتب نگرانی ایران از این گونه مداخلات را اعلام کرده ایم و در حمایت کامل ایران از چین نامه رسمی برای وزارت خارجه آنها ارسال کرده است.

وی افزود: آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت برای اتخاذ اینگونه  تصمیمات است. این اقدامات آنها در تعارض آشکار با قوانین بین المللی و نقض آشکار حق تعیین سرنوشت ملت هاست.

ربیعی تأکید کرد: اقدام سه کشور اروپایی برای تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران نشانه دیگری از پایبندی اروپایی‌ها از تعهداتشان در برجام است و ناشی از ضعف حیرت آور آنها در مقابل آمریکاست.

سخنگوی دولت ادامه داد: این سه کشور اروپایی تصمیم گرفتند که به دلجویی مصیبت بار خودشان از دولت آمریکا ادامه دهند. این اقدام به نفع آینده اروپا در آینده جهان نیست. جهانیان نظاره گر این رفتار اروپایی ها هستند. آنها در مذاکراتشان نیز اعلام کردند که این ظلم و زور را قبول ندارند اما از آن پیروی می کنند و در مقابل خطرات یک رژیم یاغی که علیه صلح و امنیت جهانی است، به این شکل عمل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده این فشار و زور بی منطق تنها علیه ایران نخواهد بود و دولت ترامپ علیه اروپا نیز عمل خواهد کرد. این قطعنامه موجب آن نمی شود که ما بدون در نظر گرفتن عرف و قانون و همچنین رویه های سازمان های بین المللی به توهم توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخ دهیم.

ربیعی گفت: متأسفانه آژانس یک امر جاسوسی را به امری سیاسی تبدیل کرد که بدعت جدید است. این قطعنامه نشان دهنده نیت غیرسازنده و زیاد خواهانه اعضا و پیشنهاددهندگان آن است. در حال بررسی گزینه های مختلف هستیم و به زودی واکنش متناسب را اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در خصوص دستور اخیر رئیس جمهور برای اصلاح قانون وام ازدواج اظهار داشت: در سال ۹۶ حدود هشت هزار نفر در سال ۹۷، ۱۰ هزار نفر و در سال ۹۸، ۱۳ هزار نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج سنی بین ۵۰ تا ۶۵ سال داشتند که به عنوان ازدواج اول وام گرفتند.

وی افزود: همکاران ما در حوزه جوانان این مقوله را مشکوک می دانند و در سال ۹۸، دو هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال سن داشتند که ۹۸ درصد آنها دخترهای زیر ۱۵ سال هستند.

ربیعی گفت: در این خصوص سوءاستفاده های مختلف مطرح می شود بنابراین با توجه به نیت قانونگذار برای کمک به جوانان به مقوله ازدواج پیشنهادی را وزارتخانه ذیربط تهیه و به آقای رئیس جمهور ارائه کرده است که گفتند بر اساس این پیشنهاد وام ازدواج در اختیار افرادی قرار گیرد که در سن ازدواج هستند و این وام موجب تشکیل واقعی خانواده شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: از سوی دیگر بیم خرید و فروش دختران برای دریافت وام ازدواج نیز می رود. به همین دلیل این تصمیم گرفته شد. تصمیم رئیس جمهور علیه سوءاستفاده از وام ازدواج است.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین