کد خبر: ۲۳۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
رئس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی روزانه 400 مبتلا به کرونا در استان خبر داد.
ناطقان: محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز عصر امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی به تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان پرداخت و اظهار کرد: واقعیتی به عنوان کرونا ویروس در جهان وجود دارد و هر روز اخبار جدیدی از انتشار، علائم، عوارض آن که در سلامت انسان متاثر است را شنیده و می‌بینیم.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی است که از روزهای اول شناسایی موارد مثبت به کویید ۱۹ را داشته است، گفت: به طوریکه اولین بستری از یکم اسفند در استان شناسایی و بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: روند کرونا در کشور ما را به جایی رساند که منتظر اوج در اسفند ماه بودیم ولی با همت کادر درمان و مسوولان شاهد شیب ملایم بودیم.

وی با اشاره بر اینکه در اواخر اردیبهشت شاهد کاهش ویروس بودیم که محصول محدودیت‌های فیزیکی بود، تصریح کرد: ولی بعدا طبق روال سایر کشورها و به دلایل مسائل معیشتی محدودیت‌ها برداشته شد که در طول دو هفته اخیر شاهد افزایش گسترش این ویروس هستیم.

صومی ادامه دادد با نمونه‌گیری از گروه در معرض خطر و تست آنتی بادی مواجهه مردم آذربایجان با این ویروس ۸ درصد در طول سه ماه بود در حالیکه این میزان در برخی جاها و استان‌ها به ۶۵ درصد و حتی ۸۰ درصد گزارش شده است.

وی توضیح داد: در جامعه‌ای که میزان آنتی بادی پایین است، ویروس پایین است و با توجه به شرایط جغرافیایی استان و آب و هوای خوب این خطه، زمینه حضور گردشگران فراهم شد و ویروس گسترش یافت.

شناسایی روزانه ۴۰۰ مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که تعداد افراد شناسایی شده ( روزانه بیش از ۴۰۰ مورد مبتلا) و افزایش تعداد بستری شده را شاهد می‌شویم.

افزایش فوتی‌ها و بستری‌های کرونایی در آذربایجان‌شرقی

وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد بستری شده‌ها به بیش از ۱۵ درصد افزایش رسیده است.

صومی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته تعداد فوتی‌ها به دو نفر در روز رسیده بود، گفت: الان به متوسط ۶ نفر در روز رسیده است.

وی بیان کرد: قطعا با رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت درمان مجددا امکان کنترل ویروس فراهم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز داشت: مدت پایایی ویروس در کشور و جهان چند ماه نیست و حتی برخی‌ها یک سال و یک و نیم سال تعریف می‌کنند.

وی به گزارش کمبریج در خصوص کویید ۱۹ اشاره کرد و گفت: در این گزارش آمده است که اگر به جایی برسیم که همه ماسک بزنیم و ۱۸ ماه جامعه را ایمن نگه داریم می‌توان با واکسیناسیون جامعه را ایمن نگه داشت ولی درکل هیچ کدام از پیشگویی‌هایی که ویروس مهار خواهد شد سندیت ندارد.

صومی خاطرنشان کرد: بدآموزی بی‌علمی و شبهه دانش‌ها از جمله مسائلی بود که در شیوع کرونا با آن مواجه بودیم.

وی بیان کرد: برخی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که در ایران تا پایان خرداد ویروس حذف می‌شود ولی ما هیچ دلیل علمی در آن نمی‌دیدیم و الان با گذشت ماه‌ها دیگر این نظرات خوش‌بینانه و غیرعلمی حذف شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: در جایی مانند کره که ادعا کرد که ویروس را به صفر رسانده بود، دوباره شاهد شیوع ویروس هستیم از این‌رو امیدواریم واقعیت‌ها را به جامعه نشان داد و با کمترین عارضه معضل کرونا را حل کنیم.

شایعه دگزامتازون بر کرونا

وی بیان کرد: دگزامتازون دلیلی بر کاهش و درمان کرونا نیست زیرا قطعا برای بنده که دگزا نزده‌ام خطری کمتر نسبت به فردی که دگزامتازون زده است وجود دارد زیرا در خود بیماری آنفولانزا افرادی زیادی از فوتی‌های داشتیم که دگزامتازون زده‌اند.

رئیس دانگشاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با اعلام وضعیت قرمز در فضای مجازی تصریح کرد: شاخص‌هایی برای وضعیت قرمز وجود دارد و کارشناسان در طول دو هفته گذشته و براساس چند نفر با منشا آن شهرستان بستری شدند و از این‌رو سفید، زرد و قرمز را برای این شرایط مشخص کردند.

صومی با تاکید بر اینکه استفاده از اصطلاح قرمز برای استان تعریف نشده است، گفت: تعریف واضحی برای آن مطرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته از روز شنبه که رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا تعیین کرد تا استانی به نام قرمز بیان نشود ولی شهرستان‌ها باید از لحاظ وضعیت رنگی مشخص و تعریف شوند.

معنی وضعیت قرمز چیست؟

صومی افزود: وقتی از من سوال می‌پرسند که وضعیت قرمز است یا نه، بنده نمی‌توانم جوابی بدهم زیرا اصلا تعریف قرمز مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه در طول دو هفته دوره بیماری یک فرد بیمار چند نفر را بیمار می‌کند برای ما شاخص است، افزود: هیچ تناقضی بین صحبت‌های علوم پزشکی و استانداری وجود ندارد.

صومی ابراز کرد: در وضعیت سفید محدودیت نخواهیم داشت ولی در قرمز محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد و به احتمال قوی رنگ نارنجی هم حذف خواهد شد.

۹۵۰ نفر از کارکنان سلامت گرفتار کرونا هستند

وی یادآور شد: ۹۵۰ نفر در کل استان از مجموع ۲۷ هزار نفری کارکنان سلامت مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند که تقریبا ۷۰ درصد آنها دوباره بر سر کار برگشته‌‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه به شدت کادر درمان خسته شده است، ادامه داد: تا این لحظه ۳ نفر از پزشکان، ۴ نفر از پرستاران فوت شده‌اند که البته یکی از همکاران ما به علت بیماری زمینه‌ای در دورکاری بود و در جامعه دچار ویروس شده بود و جان خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: اگر روزانه ۴۰۰ نفر را شناسایی کنیم و ۱۴ روز نیز طول درمان باشد و اگر از ۴ میلیون نفر مردم آذربایجان‌شرقی همین لحظه تست بگیریم، شاید ۶ هزار و ۴۰۰ نفر مثبت اعلام شود.

صومی گفت: بیماری در حال کنترل بوده و مدیریت می‌شود و در رابطه به شهرستان وابسته به وزارت بهداشت و درمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس اعلام تهران شهرستان‌ها را که با رنگ تعیین وضعیت کرده، خواهیم گفت که البته بنده هیچ وقت اصرار بر رنگ‌بندی نیستم.

صومی ابراز داشت: قرمز بودن یک استان هشداری است که باید رفتارمان را اصلاح کنیم و به منزله کوتاهی درمان و مسوولان نیست به طوریکه ترسمان این است که پاییز برسد و آنفولانزا روی کوئید ۱۹ اثر بگذارد.

۱۵ هزار آذربایجانی مبتلا به کرونا

صومی با اشاره بر اینکه ۱۵ هزار و ۷۵۶ فرد مبتلا بر اساس آزمایش شناسایی شده و ۶۰۷ نفر هم تاکنون جان باخته‌اند، گفت: ۳/۸ درصد مبتلایان تا این لحظه جان باخته‌اند.

وی ادامه داد: به طور متوسط روزانه ۴۰۰ نفر از بین یک هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفته، به کویید ۱۹ مبتلا هستند.

صومی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد افرادی که در معرض بیماری بودند، مثبت اعلام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: کرونا ویروس هزار چهره است و روی ایمنی پایدار تاثیر می‌گذارد به طوریکه افراد گرفتار شده و گرفتار نشده در همه حال مستعد گرفتاری هستند.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا شده بودند بعد از اینکه ابتلای چندباره را در بیماران دیدند الان موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.

صومی تصریح کرد: شیرخوار مبتلا به کرونا داریم و طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان زیر ۱۵ سال در حال افزایش است.


وی با بیان اینکه سوال می‌شود که برخی تجهیزات از جمله آمپول آی وی آی جی یا سایر موارد کم است، گفت: قبول داریم که در این موارد کمبود داریم ولی برای برخی از بیماران مجموعه خود لستفاده ورده و نتیجه‌ای نگرفتیم و اگر بدانیم که یک آمپول برای بیمار مبتلا خوب است، قطعا کوتاهی نمی‌کنیم و حتی برخی از این آمپول‌ها را با قیمت بالا خریداری کردیم ولی کسی نتیجه نکرد.

در پلاسمای خونی به ما کمک کنید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از رسانه‌ها درخواست کرد تا زمینه استفاده از پلاسمای خونی در بین جامعه و بیماران بهبودیافته کرونا مخصوصا جوانان و مردان فراهم سازند.

وی گفت: البته پلاسمای خونی در استان انجام گرفته ولی در حد وسیع نبوده است زیرا اصلا استقبال خوبی هم نشده است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین