کد خبر: ۲۳۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
رییس سازمان برنامه و بودجه:
نوبخت ادامه داد: بودجه کشور بر اساس فروش یک میلیون بشکه نفت با نرخ ۵۰ دلار برای هر بشکه بسته شد در حالی که این میزان هم از نظر تعداد بشکه و هم از نظر قیمت هر بشکه کمتر از آن چیزی است که در بودجه پیش‌بینی شد زیرا جدای از تحریم‌ها، کرونا موجب رکود و کاهش تقاضای انرژی و نفت در تمام جهان شده است.
ناطقان: محمدباقر نوبخت شامگاه روز پنجشنبه در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در استانداری اصفهان، افزود: از جمله این طرح‌ها ساخت چهار هزار واحد مسکونی در اصفهان ویژه برای اقشار کم درآمد است که ساخت سه هزار واحد آن از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش‌های روستایی و یک هزار واحد توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش‌ شهری است.

وی اضافه کرد: این خانه‌ها زیر یک سال ساخته و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد کما اینکه در برخی استان‌های دیگر از جمله خراسان جنوبی این اتفاق افتاد و منزل طرف یک سال به متقاضیان تحویل داده شد.

 در سال جاری مقرر شد که بر اساس پیش بینی از سه محل فروش نفت و فرآورده های آن، اخذ مالیات‌ها و واگذاری دارایی‌ها مثل اوراق و اسناد خزانه ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه تامین کنیم و در کنار آن نیز در سه بخش مخارج کشور  پیش بینی شد که باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: بودجه کشور بر اساس فروش یک میلیون بشکه نفت با نرخ ۵۰ دلار برای هر بشکه بسته شد در حالی که این میزان هم از نظر تعداد بشکه و هم از نظر قیمت هر بشکه کمتر از آن چیزی است که در بودجه پیش‌بینی شد زیرا جدای از تحریم‌ها، کرونا موجب رکود و کاهش تقاضای انرژی و نفت در تمام جهان شده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه بخش دیگر درآمدهای دولت از طریق اخذ مالیات تامین می‌شود، افزود: امسال به واسطه شیوع کرونا مسوولان مالیاتی کشور اعلام کرده‌اند که چون پیش بینی دوره کرونا سه ماهه بود، اخذ مالیات سه ماه اول سال به تعویق افتاده است.

وی در خصوص پرداخت‌های دولت گفت: پرداخت سررسید اوراق مالی منتشر شده سال‌های گذشته و پرداخت های پرسنلی دو بخش از پرداخت‌های دولت است که به هیچ وجه امکان تاخیر زمانی ندارد.

نوبخت اظهارداشت: سیاست دولت در سال ۹۹ آن است که این منابع هر چند تقلیل یافته با سیاست پرداختن به طرح‌های اولویت‌دار در بودجه‌های عمرانی و بهره گرفتن از بودجه سایر در افزایش بودجه جاری پرداخت شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تملکی دولت در سه بخش خرید اوراق مالی، پرداخت های هزینه‌ای شامل حقوق پرسنلی و سایر و بودجه عمرانی است، گفت: امسال به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شد هر میزان می‌توانند از بخش "سایر" بکاهند و از طریق آن پرداخت‌های پرسنلی خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۵۷۰ هزار میلیارد تومان سقفی است که برای مخارج سال جاری در نظر گرفته شد، افزود: هنر مدیران دولتی آن است که در این شرایط و با توجه به محدودیت‌های موجود مدیریت داشته باشند و به تبع مدیریت در چنین شرایطی بسیار سخت است.

وی ادامه داد: وضعیت به‌گونه‌ای است که دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا نتوانیم نفت بفرشیم یا اگر فروختیم امکان بازگشت پول آن وجود نداشته باشد و از سوی دیگر از هر شوکی برای ناامن کردن بازار استفاده می‌کند و تلاش دارد ما را زمینگیر ‌کند که در چنین  شرایطی هنر دولتمردان آن است که خواسته دشمن محقق نشود.

نوبخت تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر علت سیاسی دارد نه اقتصادی زیرا مگر سیاست اقتصادی دولت از هفته قبل تا کنون متفاوت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش عمرانی و تملک دارایی های سرمایه سیاست دولت این است که به جای اینکه بودجه بدون دلیل بین همه طرح ها تقسیم شود، به طرح‌هایی اختصاص پیدا کند که در اولویت قرار دارد  و لذا طرحهای عمرانی در هر استان دسته بندی شده و می‌دانیم در هر استان چه می خواهیم بکنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: به عنوان مثال در مثلث گردشگری اصفهان، یزد و شیراز بر اساس اولویت موجود تلاش می‌کنیم خط ریلی شیراز به یزد تکمیل شود یا با تکمیل آزادراه شمال جنوب به طول ۲۲۴ کیلومتر از شیراز تا ایزدخواست، ۱۳۰ کیلومتر راه را کوتاه کنیم تا امنیت و سرعت و رفاه را به همراه داشته باشد.

وی به بازدید از کنار گذر شرق اصفهان اشارهکرد و افزود: این طرح سال‌ها معطل مانده بود و امسال دولت با تزریق  هزار میلیارد ریال که ۲۰۰ میلیارد ریال آن تا کنون پرداخت و ۸۰۰ میلیارد ریال در روزهای آینده پرداخت خواهد شد، تلاش می‌کند این طرح عمرانی تکمیل شود زیرا سیاست دولت تکمیل طرح‌های ناتمام اولویت‌دار است‌.

نوبخت ادامه داد: در زمان حاضر تعدادی از استان‌های کشور مثل کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی، ایلام و کردستان شبکه ریلی وصل نیست اگر می‌خواهیم استفاده اقتصادی داشته ‌باشیم باید این خطوط مواصلاتی تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها بندر اقیانوسی و غیر تحریمی ایران چابهار است که از چابهار به زاهدان خط راه آهن نداریم و لذا اولویت دولت است که این ۷۴۰ کیلومتر را تا پایان امسال به شبکه راه‌آهن کشور وصل ‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در کشور ۸۷ هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد، گفت: قرار نیست با این منابع محدود به صورت یکسان و مساوی به کل این پروژه‌ها پرداخت صورت گیرد و لذا باید منابع  محدود به شکل صحیح مدیریت شود.

وی با بیان اینکه دولت به صورت فدرالی عمل نمی‌کند، گفت: هیچ استانی نمی‌تواند بگوید درآمد فلان میزان است و بودجه پرداختی نیز باید همان میزان باشد زیرا بودجه از کل کشور جمع آوری و برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به سفر رییس جمهور به اصفهان و تعهدات بودجه‌ای این سفر، گفت: دولت در آن سفر برای ۳۸ طرح و پروژه ۶ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال تعهد کرد و برای آن ۱۰ هزار ۴۴۰ میلیارد ریال و  بودجه آن ۱۵۰ درصد پرداخت شد و البته تعدادی از پروژه‌ها برغم پرداخت چند برابری هنوز ناتمام است و موظفیم که آنها را به اتمام رسانیم ولی با همه این احوال سازمان برنامه و بودجه در کنار شماست.

نوبخت اظهار کرد: امسال برای بودجه های عمرانی تا کنون ۳۴۰  هزار میلیارد ریال تخصیص داریم و فقط روز گذشته ۶۵ هزار میلیارد ریال مطالبات که ۱۵ میلیارد ریال آن بابت تصفیه خرید گندم و ۵۰ هزار میلیارد آن بابت تصفیه طلب  پیمانکاران بوده است، پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در اصفهان سه جنگنده جدید به پرواز درآمد و نشان داد که دشمن نتوانسته است به اهداف خود در زمینگیر کردن کشور برسد زیرا تمام تلاش دشمن این بود که مردم ما زمین گیر کند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه وقتی شوکی به یک کشور وارد می‌شود آمادگی کشورها مشخص می شود، افزود: در قضیه کرونا تا کنون چهار پرداخت صورت گرفته است و ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به بخش‌های آسیب دیده واگذار و یک میلیارد یورو برای وزارت بهداشت و بیمه بیکاری در نظر گرفته شد و دولت برغم محدودیت‌ها ایستاد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دشمن ایران که یک روز به دنبال تابستان داغ بود، امروز به بدترین وضعیت دچار شد و اگر یک روز دم از حرف‌های شیک و قشنگ در برخورد با آشوبگران در سایر کشورها می‌زدند امروز  به خشن‌ترین شکل نسبت به مردم معارض خود رفتار می‌کنند.

یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در استانداری اصفهان، با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، عباس رضایی استاندار اصفهان، معاونان وی و مدیران کل استان اصفهان برگزار شد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه ساخت سه هزار واحد مسکونی ویژه افراد کم درآمد در مناطق روستایی استان بین استاندار اصفهان و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین