کد خبر: ۲۳۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
مدیرعامل آبفای استان تهران گفت:مصرف آب دیروز در تهران به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید که پیش بینی می‌شود در روزهای گرم آینده به ۴ میلیون مترمکعب نیز برسد که رکورد بی سابقه ای است.
ناطقان: محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشست خبری با بیان اینکه امسال وضعیت بارندگی‌های استان تهران روند مطلوبی را تجربه کرده است، گفت: امسال میزان بارندگی در استان تهران ۴۵۲ میلیمتر بوده است این در حالی است که این روند برای مدت مشابه سال گذشته ۳۸۵ میلیمتر مکعب بوده است که رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که می‌توان میزان بارندگی در سال جاری را بی نظیر عنوان کرد.

وی افزود: اوضاع مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نشان می‌دهد با وجود بارندگی و ورودی آب مطلوب حجم آنها ۸۵ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و به این ترتیب از میزان یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون متر مکعب آب در سال گذشته به یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون متر مکعب در امسال رسیده است.

این مقام مسئول علت افزایش مصرف آب در استان تهران را تقارن افزایش دمای هوا و تشدید و شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: بارندگی استان تهران روند خوبی داشت اما مصرف آب در تهران رکورد ۵۰ ساله را شکست و از انتهای اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون همواره در ایام پیک مصرف آب بوده ایم که این به علت مشکلات در کل کشور است.

بختیاری ادامه داد: میزان مصرف آب در تهران به جز دو روز، از انتهای سال ۹۸ تاکنون کمتر از سه میلیون متر مکعب نبوده است و دیروز حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب شرب در تهران مصرف شد که در بخش شرب رکورد تازه ای ثبت شد و پیش بینی می‌کنیم با توجه به در پیش بودن گرمای بیشتر این میزان به ۴ میلیون متر مکعب که ۱.۳ برابر دریاچه چیتگر است برسد.

مدیرعامل آبفا تهران میزان مصرف آب شرب در تهران را ۶۰۰ میلیون لیتر اعلام کرد و توضیح داد: آب شرب در تهران به بالاترین میزان استاندارد و کیفیت رسیده است و در منطقه آسیای غربی بی نظیر است چرا که به دلیل پروتکل‌های مربوط به شیوع بیماری کرونا در حال تزریق بالاترین حد مجاز کلر به آب آشامیدنی هستیم تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم این در حالی است که آزمایش‌ها نشان می‌دهد حتی آب فاضلاب خام تهران آلوده به کرونا نبوده اما در اروپا در آب غیرآشامیدنی آنها ویروس کرونا مشاهده شده است. علت بالا بودن کیفیت آب آشامیدنی و حتی غیرآشامیدنی تهران آزاد شدن بالای گاز کلر است.

وی میزان مصرف آب شرب تهران را ۵۰ هزار لیتر بر ثانیه دانست و گفت: این مقدار برابر میزان آب یک رودخانه خروشان است که واقعاً برای ما ایجاد چالش کرده است البته خوشبختانه در استان و شهر تهران قطعی آب به دلیل نبود آب نداشتیم و قطعی‌های دیده شده به دلیل مشکل شبکه یا نواقص این سیستم بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد تماس‌های مردمی برای ثبت شکایت قطع آب ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول ضمن تقاضا از مردم برای کمک کردن به مدیریت مصرف آب استان تهران، درباره وضعیت شبکه فاضلاب استان اظهار داشت: تا پایان امسال اقدامات مربوط به نقاط انفصال شبکه فاضلاب استان برطرف می‌شود و تصفیه خانه فیروز بهرام به عنوان دومین تصفیه خانه بزرگ کشور در بهمن سال جاری با اعتبار ۲,۳۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود و دو میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک را تحت پوشش قرار خواهد داد.

به گفته بختیاری بیش از ۷۰ درصد شبکه فاضلاب تهران، تصفیه خانه متصل خواهد شد و تصفیه خانه پردیس تا دو ماه آینده بهره برداری می‌شود. به طور کلی باید گفت ۹۵ درصد شبکه فاضلاب تهران به جز منطقه ۲۱ و ۲۲ تکمیل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمدتاً تمامی دستگاه‌ها در حال همکاری برای مصرف آب هستند، تصریح کرد: به برخی از دستگاه‌ها خارج از الگوی مصرف در حال استفاده اند اخطار داده ایم.

وی میزان چاه‌های غیرمجاز استان تهران را بیش از ۳۰ هزار حلقه عنوان کرد و گفت: درباره میزان مطالبه ما از مشترکین خانگی و غیرخانگی باید گفت بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبه داریم و حدود دو برابر این رقم بدهکاریم.

به گفته این مقام مسئول با وجود بارندگی‌های مطلوب در کشور تنها ۵۰ درصد میانگین بین المللی را در زمینه بارش تجربه کردیم. این در حالی است که میزان مصرف آب ایران با آب و هوای خشک و نیمه خشک بیش از کانادا که ۷۰ درصد آب شیرین دنیا را در اختیار دارد، بیشتر است. از سوی دیگر قیمت آب در ایران با توجه به قیمت کنونی دلار و نسبت آن با ریال یک دهم قیمت تمام شده آب در کاناداست.

طبق اعلام بختیاری، ۴۷ درصد آب شرب تهران را پرمصرف‌ها استفاده می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین