کد خبر: ۲۳۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
افزایش تورم و اجاره‌بهای مسکن در شهرهای مختلف ایران ‌شرایط سختی را بر مستأجران تحمیل کرده و این حال ناخوش مسکن خانواده‌ها را مجبور به کوچ اجباری به حاشیه شهر کرده است.
ناطقان: در گزارشی میدانی به وضعیت اجاره‌بها در کشور پرداخته که در ادامه بخش‌های مهم آن را می‌خوانید.

افزایش قیمت‌های ناگهانی و چند درصدی مسکن در هرسال قدرت برنامه‌ریزی برای خرید مسکن را از مستاجرانی که هرسال تلاش دارند در یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت به خرید مسکن اقدام کنند سلب می‌کند.

به همین دلیل مستاجران باز هم به شرایط رهن و اجاره تن می‌دهند و تلاش می‌کنند تا در توافق با مالکان یا یافتن مسکن جدید برای خود سرپناهی فراهم کنند.

خرید خانه‌های نقلی و کوچک‌متراژ در ابعادی حتی پائین‌تر از 30 متر راهکاری است که برخی از مستاجران برای رهایی از اجاره‌نشینی انتخاب می‌کنند؛ راهکاری که برای آنها با هزینه‌ گزافتر ملک همراه است چون این واحدها چندان از قاعده متراژ و قیمت هر مترمربع ملک در یک منطقه پیروی نمی‌کنند.

گزارش خبرنگاران تسنیم از سراسر ایران اسلامی حکایت از روزگار ناخوش مسکن دارد؛ مردمی که قادر به تمدید مسکن با رهن و اجاره‌های نجومی نیستند و مجبورند به پایین شهر و نقاط حاشیه‌ای نقل مکان کنند و در این بین ظاهرا برای مسئولان دولتی افزایش افسار‌گسیخته اجاره‌بها چندان اهمیتی ندارد و با رویه دستوری به دنبال کنترل این موضوع هستند در حالی که موضوع اجاره‌بها هیچ‌گاه از دستور تبعیت نمی‌کند و مسئولان باید از سالیان قبل به موضوع فکر می‌کردند‌.

آشفته بازار مسکن در سیستان و بلوچستان

رشد چند برابری قیمت مسکن در سال‌های اخیر موجب شده رهن، اجاره و خرید آپارتمان حتی با متراژهای کوچک برای بسیاری از اقشار در زاهدان به آرزویی دست نیافتنی و محال تبدیل شود.

می‌توان گفت قیمت مسکن در زاهدان با توجه به سلایق مالکین تعیین می‌شود. براساس گزارش‌ها قیمت خرید مسکن در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته، یعنی قیمت‌ها از افزایش حدود یک و نیم میلیون تومانی در هر مترمربع نسبت به سال گذشته در همین زمان حکایت دارد.

برخلاف تصور عموم افزایش قیمت مسکن تنها مختص شهرهای بزرگ نیست بلکه شهرهای کوچک استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان نیز از این موضوع رنج می‌برند و حالا قیمت اجاره یک خانه با امکانات معمولی و در نقطه متوسط شهری سر از قیمتی حدود یک میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان درآورده، این در حالی است که اکثر مردم توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن در شهرکرد‌

در سال 99 در گوشه و کنار استان و حتی کشور فریادهایی ناشی از گرانی مسکن به گوش می‌رسد، چه خرید خانه و چه حتی اجاره، مسئله‌ای است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گویا این مشکل پیر و جوان نمی‌شناسد و همه را درگیر کرده است.

محمد رئیسی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار داشت: قیمت‌ها در سال جاری 30 تا 40 درصد افزایش یافته است که دلیل خاصی نمی‌توان برای این افزایش قیمت پیدا کرد و اگر کارشناسی در قیمت مسکن و یا زمین ایجاد شود، مشکل حل می‌شود.

وی افزود: ارزان‌ترین قیمت‌ زمین در منطقه امیرکبیر و منظریه شهرکرد با 6 الی 8 میلیون تومان و گران قیمت‌ترین زمین در محله کاشانی با متری 27 و 28 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها واقعی نیست و بی‌جهت و بی‌دلیل افزایش پیدا می‌کند و تنها راه مقابله با آن مقابله با دلالان است.

افزایش 300 درصدی رهن و اجاره در ‌استان ایلام ‌‌

آشفته بازار مسکن، رهن و اجاره حیرت‌آور در ایلام تا آنجا پیش رفته است که حکایت از افزایش 300 درصدی در برخی مناطق دارد و تا کنون متولیان امر نتوانسته‌اند بر بازار پرالتهاب رهن و اجاره سروسامانی دهند. این حجم از افزایش قیمت در این بخش  نشان دهنده رهایی بازار و رشد جهشی قیمت‌ها است تنها نتیجه بی‌خانمان شدن برخی از مستاجران بخصوص اقشار کم درآمد و مستضعف است.

 یکی از خریداران  زمین برای احداث مسکن در خیابان آزادی ایلام حکایت افزایش بی رویه زمین، مسکن، رهن و اجاره را حکایتی دردناک و بی‌نظارت و رها شده عنوان و می‌گوید: زمینی 180 متری در خیابان آزادی ایلام سال قبل  300 تا 350 میلیون خرید و فروش می‌شد، اما امسال همان زمین با یک میلیارد و نیم خرید و فروش می‌شود.

آشفته بازار مسکن، رهن و اجاره حیرت‌آور در ایلام تا آنجا پیش رفته که افشار خسروی زاده، دادستان ایلام را به واکنش واداشت و گفت: چرا شاهد افزایش قیمت مسکن چه رهن و چه کرایه و فروش در حاشیه شهر هستیم؟ گاه این قیمت‌ها با منطقه‌ای در تهران برابری می‌کند.

بر پایه اظهارات یکی از مشاوران املاک، از عید به بعد صاحب‌خانه‌ها درصد قیمت اجاره‌ها را بی‌حساب‌وکتاب بالا برده‌اند. التهاب قیمت اجاره در واحد‌های نوساز بسیار زیاد شده، به‌طوری که نرخ اجاره در روز‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

آشفتگی و افزایش بدون قاعده اجاره‌بها در ‌ارومیه

اجاره‌بها در مناطق مختلف این شهر از 10 تا 100 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و البته این مسئله قانون دقیقی ندارد چرا که تعیین اجاره بها بر عهده مالک ملک است و هیچ کس دیگری هم نمی‌تواند در آن دخالت داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر ارومیه می‌گوید: با توجه به اینکه اکنون قشر متوسط نیز در حال تبدیل شدن به قشر محروم هستند مبلغ اجاره خانه تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

حسین پناهی می‌افزاید: در شرایطی که افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها کانون خانواده‌ها را در مرز از هم گسیختگی قرار داده از شهرداری می‌خواهم در راستای بند 21 ماده 55 شهرداری برای تامین مسکن ارزان قیمت اقدام فوری در این زمینه انجام دهد.

قیمت مسکن در خراسان‌شمالی حریف می‌طلبد

وجود دلال‌ها و بازار بنگاهی و واسطه ای یکی از علت‌های اصلی گرانی زمین و مسکن در شهرهای مختلف استان است.

بازار مسکن استان نیز متاثر از بازار کشوری و تورم موجود در بخش‌های مختلف با نوسانات زیادی دست و پنجه نرم کرده و این روزها قیمت یک متر مربع زمین در نقاط حاشیه شهر بجنورد به بیش از پنج میلیون تومان رسیده است.

جلیل محمدزاده رییس اتحادیه بنگاه‌داران مسکن استان ‌در گفت‌وگو با یکی از جراید محلی استان علت اصلی افزایش قیمت مسکن در خراسان شمالی را وجود دلال و واسطه‌ها دانسته و اظهار داشت: باید دولت با انجام نظارت در این بخش مانع فعالیت این افراد شود چون اتحادیه فقط میتواند جلوی ارزیابی قیمت و تنظیم اجاره های غیرمتعارف توسط مشاوران املاک را بگیرد.

کمبود زمین و واحد آماده برای سکونت یکی از مشکلات اساسی قیمت مسکن در استان خراسان شمالی است. در شهر بجنورد به عنوان مرکز استان متاسفانه کمبود زمین مناسب در مرکز شهر به شدت به چشم می‌آید و همین عامل باعث شده قیمت زمین در نقاط حاشیه شهر افزایش 100 درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.

‌زندگی زیر سقف گرانی‌‌

مسکن و اشتغال امروز یکی از معضلات کشور محسوب می‌شود ، رسانه‌ها و مسئولین در روز بارها به آن می‌پردازند ولی در شهرجنوبی استان خراسان رضوی این موضوع در حال تبدیل شدن به یک موضوع حاد می‌باشد.

امروز جوانان گنابادی برای تامین مسکن از این مشاور املاک به آن مشاور املاک در رفت وآمد هستند و اگر بخواهند خودشان ساختمانی را احداث کنند هزینه‌های سرسام آور این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم نشان از رشد 100 درصدی اجاره در برخی مناطق دارد و بیش از 90 درصد مستاجران نیز شاهد افزایش قیمت و مجبور به جابه جایی هستند. از سویی خود املاک نیز این موضوع را قبول دارند که قیمت زمین و مسکن در گناباد نسبت به مرکز استان یعنی مشهد نیز افزایش زیادی داشته است که در گزارش‌هایی به آن پرداخته‌ایم.

قصه پر غصه مسکن در همدان‌

این روزها افزایش اجاره بهاء و قیمت مسکن در همدان شبیه دردهای بی‌درمان شده است آنقدر که مسئولان مرتبط با حوزه مسکن در استان تنها به ارائه توضیحات مختصر بسنده کرده و به جای ارائه یک راه حل کاربردی، مدام انگشت اتهام را به سمت یکدیگر می‌گیرند تا مبادا از سوی رسانه‌های جمعی و یا گروه‌های مردمی مورد مواخذه قرار گیرند.‌

قصه مسکن در همدان به داستانی پر غصه برای مردم تبدیل شده است ماجرایی که نتیجه آن چیزی جز افزایش حاشیه‌‌نشینی و خانه به دوشی بسیاری از مردم نبوده است. قیمت اجازه بهاء در همدان علاوه برمناطق مرفه نشین که رقم‌های نجومی به خود گرفته و با مناطق شاه نشین تهران در حال رقابت است، در برخی مناطق که اتفاقا از مناطق متوسط و پایین شهر هستند به مرز ماهانه 4 میلیون تومان و رهن منازل نیز به  قیمت 100 میلیون تومان رسیده است.

‌افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها در کرمانشاه‌

گزارش خبرنگار از سطح شهر کرمانشاه حاکی از افزایش نامحدود رهن و کرایه خانه در تمامی محلات است و افزایش تورم بهانه صاحبان خانه برای افزایش قیمت‌ها است. این افزایش قیمت به اندازه‌ای است که یک واحد مسکن مهر شهرک دولت‌آباد کرمانشاه 350 تا 450 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ حال آنکه مسکن مهر برای اقشار کم‌درآمد جامعه طراحی شده بود.

رهن و اجاره در مسکن مهر دولت‌آباد نیز با افزایش قیمت همراه است به‌طوری که برای یک واحد 70متری حداقل 90میلیون تومان رهن دریافت می‌شود و براساس گفت‌وگو با بنگاه‌داران این منطقه، حداقل 60میلیون تومان برای اجاره یک واحد آپارتمان در مسکن مهر نیاز است و براساس انصاف صاحبخانه باید مبلغی تا حدود 500هزار تومان نیز به عنوان کرایه پرداخت شود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین