کد خبر: ۲۳۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
به گفته مسؤولان درصورتی که کارخانه حجاب شهرکرد مورد حمایت جدی قرار بگیرد، توان تولید 25 درصد نیاز کشور به چادر مشکی را دارد.
ناطقان: موضوع حجاب و عفاف یکی از فاکتورهای مهم جامعه اسلامی است به طوری که حداد عادل در کتاب برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی خود می‌نویسید: «... ما تاثیر فرهنگ را بر لباس مهم‌تر و کلی‌تر از آن می‌دانیم که از آن در ردیف سایر تاثیرها گفت‌وگو کنیم و معتقدیم همه تغییراتی که در لباس از ناحیه عواملی داخلی غیر از فرهنگ، ایجاد می‌شود، تابع رابطه لباس و فرهنگ و محاط در چارچوب محدودیت‌های فرهنگی است.»

وقتی در تاریخ زنان اقوام ایرانی هم نگاه کنیم می‌بینیم که توجه به حجاب به عنوان یک پیش‌شرط لاینفک از حیا، دیده‌ می‌شود؛ اما "چادر" در این بین به واسطه نوع پوششی که ایجاد می‌کند حساسیت ویژه‌تری ایجاد می‌کند؛ زنان ایرانی علاوه بر اینکه آن را یک پوشش کامل و برتر می‌دانند به واسطه اینکه گفته شده میراث حضرت زهرا(س) است به نوعی یک نگاه معنوی نیز به این لباس دارند.

 

 

کارخانه حجاب شهرکرد، تنها تولیدکننده چادر مشکی در کشور

اما جالب است که چادر که یکی از پوشاک ویژه ایرانی‌ها و شاید مختص زنان ایرانی است تنها 10 درصد یا در بهترین حالت 30 درصدش در کشور خودمان تولید می‌شود و بقیه از بیرون وارد می‌شود.

یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید چادر مشکی در کشور کارخانه حجاب شهرکرد است که بعد از خروج رقبای داخلی‌اش از صحنه تولید، امروز تقریبا یکه‌تاز عرصه تولید چادر مشکی در کشور است.

مروری بر فعالیت‌های کارخانه حجاب از سال 69 تا امروز

کارخانه حجاب در سال 69 اولین فعالیت خود را با تولید انواع پارچه‌های چادری مشکی و سایر منسوجات مانند پرده‌ای، لباسی، مانتویی و ... آغاز کرد.

در سال 82 با خرید ماشین آلات و مایملک شرکت لاله نقش و همچنین در سال 94 با اضافه کردن یک شرکت جدید به نام میهن باف، فعالیت خود را گسترش داد و در حال حاضر علاوه بر موارد قبلی، منسوجات چاپی، رنگی و تکمیل شده، پارچه‌های فاستونی، نخ‌های الیاف کوتاه و انواع کت و شلوار مردانه را در سبد محصولات خود دارد.

کارشناسان ارزش ریالی این کارخانه را در سال 95 تا 110 میلیارد تومان تخمین زده‌اند.

سید میرمحمدتقی دانایی آخرین مدیرعامل این کارخانه بود که در فروردین ماه سال جاری فوت کرده و تا این لحظه هیات مدیره، مدیرعامل جدید را معرفی نکرده‌ است.

سهامداران کارخانه حجاب شهرکرد

بنیاد مستضعفان، شرکت گسترش پایا صنعت سینا، شرکت پیوند تجارت ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری سینا، شرکت ره‌نگار خاورمیانه و اشخاص حقیقی سهامداران کارخانه نساجی حجاب شهرکرد هستند.

میزان تولیدات چادر مشکی کارخانه حجاب در گذشته/ امکان افزایش تولید تا 2 برابر ظرفیت موجود

بر اساس اعلام کارشناسان نیاز کشور به چادر مشکی چیزی حدود 70 میلیون متر است که کارخانه حجاب حدود 12 میلیون متر از این نیاز را تولید می‌کند و به گفته مسؤولان امکان توسعه این صنعت همچنان تا دوبرابر ظرفیت موجود، شدنی است اما به شر‌ط‌ها و شروط‌ها!

محمدرضا رئیسی در خصوص تولیدات کارخانه حجاب شهرکرد گفت: در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و آسیبی که به بازار وارد شد حدود 30 درصد تولیدات کارخانه کاهش یافت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری بزرگترین مشکل کارخانه حجاب شهرکرد را بدهی به بانک دانست و افزود: کارخانه حجاب در سال 94، 20 میلیون یورو تسهیلات گرفته که تاکنون با مجموع بدهی و دیرکرد آن حدود 38 میلیون یورو شده است.

وی در خصوص مشکل بدهی کارخانه حجاب شهرکرد به بانک توضیح داد: مشکل اصلی نوع محاسبه بازپرداخت وام است که اگر با ارز سنایی محاسبه شود حدود 470 میلیارد تومان خواهد شد ولی اگر بدون در نظر گرفتن ارز سنایی باشد بزرگترین مشکل کارخانه حجاب شهرکرد با 93 میلیارد تومان حل خواهد شد.

رئیسی در خصوص کمک دولت به تنها کارخانه تولید چادر مشکی در کشور، توضیح داد: پیگیری‌های صورت گرفته که اگر به ثمر بنشینند و مشکل این واحد تولیدی حل شود میزان تولید آن تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

پیگیری‌های صورت گرفته که اگر به ثمر بنشینند و مشکل این واحد تولیدی حل شود میزان تولید آن تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

سجاد رستمی در خصوص کارخانه حجاب شهرکرد، بیان کرد: این شرکت در حال حاضر با 200 نفر نیروی کار درحال فعالیت است و سالانه 10 میلیون متر مربع چادر مشکی تولید می‌کند.

رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین پارچه مورد نیاز چادر مشکی از کشورهای خارجی وارد می‌شود، ادعا کرد: اگر مشکل بدهی و مالیات کارخانه حجاب برطرف شود آمادگی تولید سالانه 25 درصد چادر مشکی مورد نیاز داخل را دارد و توانایی تولید پارچه‌های دیگر هم بالقوه وجود دارد که اگر محقق شود بدون شک چهارمحال و بختیاری قطب نساجی کشور خواهد شد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین