کد خبر: ۲۳۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران گام‌های بسیار موثری را در تولید واکسن کووید ۱۹ برداشته و بزودی فاز آزمایش انسانی این واکسن آغاز می‌شود.
ناطقان: سعید نمکی روز سه شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی دارویی فارمکس ۲۰۲۰ در وزارت بهداشت افزود: خبر خوش ما برای مردم این است که خوشبختانه گامهای بسیار موثری در تولید واکسن کووید ۱۹ در کشور برداشته شده است. در چهار ماه گذشته به طور نزدیک فعالیت دانشمندان ایرانی را در تولید این واکسن دنبال کرده ام. نتایج بسیار امیدوار کننده است. تست حیوانی این واکسن با موفقیت طی شده و بزودی فاز کلینیکال ترایال تست انسانی این واکسن آغاز می شود.

وی گفت: سال ۹۸ سال بسیار سختی بود و با وجود سختی ها و فشار تحریم توانستیم ۲۰ درصد و حدود ۶۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی صرفه جویی داشته باشیم در حالی که پیش بینی کارشناسان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی ارز دارویی بود.
وزیر بهداشت ادامه داد: با همکاری سازمان غذا و دارو واردات هر محصولی که تولید داخل داشت و می توانست تولید ملی را لگدمال کند ممنوع کردیم و به گونه ای عمل شد که حتی یک بیمار در کشور برای تهیه داروهای اساسی در داروخانه ها سرگردان نشد.
وی افزود: حلقه مفقوده صنعت دارویی ایران تولید مواد موثره و اولیه بود. مقاومت هایی در تولید این مواد وجود داشت اما توانستیم سختی های این کار را سپری کنیم و امروز ایران یکی از کشورهای قدرتمند منطقه در تولید مواد اولیه و موثره دارویی است.
نمکی گفت: کشورهایی مثل هند و چین که امروز از تولیدکننده های بزرگ مواد اولیه دارویی هستند سختی های این راه را سپری کرده اند. هزینه کردن در این راه سرمایه گذاری طولانی مدت برای آینده کشور است و هزینه نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: همیشه یکی از دغدغه های من این بود که بنزن تولیدی در صنعت پتروشیمی که از مواد خام تولید مواد اولیه دارویی است به ارزانی صادر می شود و بعد با ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قیمت به عنوان مواداولیه صنعت دارو به خودماندفروخته می شود اما امروز به حلقهذهای قبلی تولید مواد اولیه دارویی رسیده ایم و این مواد اولیه را در داخل تولید می کنیم.
نمکی ادامه داد: امروز با تلاش دانشمندان و شرکتهای دانش بنیان ایران یکی از صادرکنندگان بزرگ مواد اولیه دارویی هم در حوزه داروهای شیمیایی و هم داروهای های تک است.
وی گفت: اپیدمی کووید ۱۹ گرچه بلای بزرگی برای دنیا بود اما درس های بزرگی هم به ما داد تا بدانیم ناآگاهی های انسان با وجود ادعای بزرگ چقدر زیاد است و کشورهای بزرگ به رغم بضاعت ها و قابلیت ها چندان هم قدرتمند نیستند.
نمکی افزود: در بحران کرونا توانستیم ظرف ۶۰ روز از واردکننده مایحتاج و اقلام مورد نیاز حفاظتی و درمانی به صادرکننده مطرح این اقلام تبدیل شویم.

داروهای حیاتی با وجود تحریم ها کمبود ندارند

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم که به صورت ارتباط ویدئویی وزارت بهداشت با هتل المپیک محل افتتاح نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ برگزار شد، گفت: به رغم همه مشکلات ناشی از تحریم ها که به ایران تحمیل شده است، هیچ کمبود جدی در حوزه دارویی نداریم و این تحریم ها کمترین تاثیر را در تامین اقلام  دارویی حیاتی مردم داشته است.

وی افزود: ایران در حوزه دارو گام های مهمی در تولید مواد اولیه برداشته است. از خام فروشی به سمت تولید مواد موثره و اولیه مورد نیاز صنعت دارو گام بر می داریم و به سمت خودکفایی در تولید این مواد حرکت می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران از نظر مواد خام مورد نیاز برای تولید مواد اولیه دارویی از نعمات بی نظیر خدادادی برخوردار است و با توصیه وزیر بهداشت به سرعت به سمت تولید مواد واسطه و تجهیزات ماشین آلات مورد نیاز برای صنعت دارو گام بر می داریم.

وی افزود: در یک ماه گذشته افتتاحیه های مهمی در عرصه تولید مواد اولیه دارویی کشور داشتیم، در یکی از این مراسم تولید مواد اولیه استامینوفن از محصولات پتروشمی در اراک افتتاح شد، این مسیر ادامه دارد و به زودی با افزایش تولید مواد واسطه و اولیه صنعت دارو تراز اقتصادی و بازرگانی صنعت دارویی با افزایش صادرات مواد اولیه و داروهای ساخته شده مثبت می شود.

شانه ساز گفت: اگر بتوانیم در آینده نزدیک در تولید مواد اولیه و واسطه دارویی خودکفا شویم، چهره داروسازی کشور متحول می شود. این هدف گذاری انجام شده است و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در دستیابی به این خودکفایی و تحقق جهش تولید در عرصه دارویی خواهند داشت.

فرامز اختراعی، رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی و شیمیایی نیز در این مراسم گفت: ۶۰ شرکت تولید کننده مواد اولیه و واسط دارویی در کشور فعال هستند و اکنون حدود ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی مورد نیاز صنعت داروی ایران در داخل کشور تولید می شود و ۱۰۰ درصد نیازهای بسته بندی صنعت دارو نیز در داخل تولید می شود.

وی افزود: امیدواریم با ادامه این مسیر و افزایش کمی و کیفی تولیدات مواد اولیه، اقلام واسط دارویی به قطب مهم تولید مواد اولیه وموثره دارو در سطح جهان تبدیل شویمو

اختراعی گفت: با وجود صنایع قدرتمند پتروشیمی ایران می تواند در تولید مواد واسط و اولیه صنعت دارو و حتی صنعت مواد آرایشی و داروهای کشاورزی و دامی به قطب مهم تولید این محصولات در منطقه و دنیا تبدیل شود و هم اکنون هم در این زمینه به کشور صادر کننده تبدیل شده ایم.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ شرکت دارویی و تولید کننده مواد موثره و بسته بندی در کشور فعال هستند و ۹۸ درصد داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می شود.

نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ خاورمیانه از امروز (۱۰ تیر) تا ۱۲ تیر در هتل المپیک تهران برگزار می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: واکسن ، کرونا ، واکسن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین