کد خبر: ۲۳۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اخیرا سعید جلیلی که بسیاری او را رئیس دولت سایه و از گزینه‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ پنداشته و از منتقدان دیرینه دولت یازدهم و دوازدهم نیز می‌دانند در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی- مشورتیِ «دولت سایه» با ابراز شگفتی از خدمات دولت روحانی، به سفرش به استان کردستان اشاره کرد.
ناطقان: اخیرا سعید جلیلی که بسیاری او را رئیس دولت سایه و از گزینه‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ پنداشته و از منتقدان دیرینه دولت یازدهم و دوازدهم نیز می‌دانند در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی- مشورتیِ «دولت سایه» با ابراز شگفتی از خدمات دولت روحانی، به سفرش به استان کردستان اشاره کرد.

 

نتیجه ۷سال دستاورد دولت روحانی حتی نتوانست از چشمان منتقدان دیروزِ دولت به ویژه منتسبان به دولت سایه پنهان بماند. اخیرا سعید جلیلی که بسیاری او را رئیس دولت سایه و از گزینه‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ پنداشته و از منتقدان دیرینه دولت یازدهم و دوازدهم نیز می‌دانند در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی- مشورتیِ «دولت سایه» با ابراز شگفتی از خدمات دولت روحانی، به سفرش به استان کردستان اشاره کرد و گفت: «در استان کردستان، روستایی که جاده آن تقریبا کوهستانی و جمعیت آن حدود ۲۵ خانوار بود نیز گازکشی شده که برای من خیلی عجیب بود.»

 

او با بیان اینکه ۹۵ درصد استان کردستان گازکشی شده، عنوان کرد: «اتفاقا بخشی از این ۹۵ درصد گازکشی در دولت روحانی انجام شد. از این رو وظیفه ما تشویق کردن دولت است.»

 

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی که در سال ۹۷ نیز در ادامه سفرهای استانی خود به کردستان رفته بود، گفته بود: «‌به‌رغم همه اختلافات سیاسی، اگر جایی مشاهده کردیم رقیب ما در حال انجام اقدامات درستی است وظیفه داریم از آن حمایت کنیم نه آنکه حتی خدای ناکرده آن را تخطئه کنیم.»

 

این چهره سیاسی اصولگرا در بخش دیگری از اظهاراتش، با بیان اینکه باید منصفانه نظر بدهیم و برای رفع همه مشکلات نیز فقط از دولت انتظار نداشته باشیم، عنوان کرده بود: «باید در بسیاری از مواقع که انتظار داریم برای رفع مشکلات دیگران اقدام کنند، ببینیم خودمان نسبت به وظیفه‌ای که داریم چه کرده‌ایم؟»

 

اشاره جلیلی به بحث وظیفه‌شناسی و لزوم آغاز خودانتقادی درون منتقدان دولت از نکات مورد توجه است. نکاتی که بسیاری از منتقدان امروز از جمله اصولگرایان مجلس یازدهم را نیز مخاطب قرار داده است. حال گذشته از اینها علاوه بر جلیلی که از چهره‌های جریان اصولگرا و از گزینه‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است برخی چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز به دستاوردهای دولت روحانی اذعان کرده‎‌ و مُهر تایید بر اظهارات جلیلی زدند.

 

 احمد خورشیدی‌آزاد، ازجمله چهره‌هایی است که با نظر جلیلی درباره دولت روحانی و کمک به این دولت به جای تخریب آن، موافق است. او اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «هر خوبی را باید خوب بدانیم ولو از رقیب باشد، هر بدی را بد بدانیم حتی از دوست. نفی کردن خدماتِ دیگران، اقدامی غیرمنطقی است. فرض کنید درباره همه کارهای خوبی که آقای روحانی انجام داده بگویم بد است، بنده هرگز چنین کاری نمی‌کنم. همین دولت روحانی هم کارهای خوبی داشته است. همان گونه که مرحوم‌هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد نیز دستاوردهای خوبی داشتند.»

 

اشاره به دستاوردهای دولتی که با رأی قاطع ۲۴ میلیونی مردم در سال ۹۶ مجددا انتخاب شده و اکنون حدود یک سال و اندی از آن باقی مانده، از سویِ منتقدین دیروز، در حالی مطرح می‌شود که در اظهارات اخیر روحانی می‌توان به تصویر و درک روشنی از کارنامه و برنامه دولت در حوزه‌های مختلف به ویژه سیاسی و اقتصادی دست یافت.

 

در واقع سخنان سعید جلیلی و احمد خورشیدی‌آزاد و بسیاری از چهره‌های سیاسی، در حالی مطرح شده که ‌به‌رغم تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت و کمک به دولت از سوی همه گروه‌های سیاسی برای برون‌رفت از شرایط تحریم، اما همواره حاشیه‌سازان و دلواپسان همه تلاش خود را بر این متمرکز کرده‌اند تا بگویند: «دولت روحانی هیچ‌گونه دستاورد مطلوبی از خود به جای نگذاشته است.»

 

اما به‌رغم همه این انتقادات و تخریب‌ها علیه دولت، اخیرا رئیس‌‌جمهور به این موضوع اشاره کرده که «دولت به سهم خود، کارش را انجام داده و تا دقیقه و ثانیه آخر با همان روحیه ساعتِ اول کار، همه دولت پای کار خواهد بود و این افتخار ماست که برای این ملت بزرگ کار و نوکری کنیم، طرحی را به ثمر برسانیم و گره‌ای را باز کنیم.»

 

حسن روحانی به فشارهای تحریمی و غیرعادیِ وارده به ایران از سوی آمریکا نیز اشاره کرد و افزود: «اگر دولت جدیدی بودیم خیلی حرف‌ها می‌شد زد، ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشت و در جهان اول بود، ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی بودیم، همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات بود.»

 

اخیرا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، نیز با انتقاد شدید از منتقدان دولت به ویژه برخی نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم، عنوان کرد: «روسای کمیسیون‌های مجلس یازدهم در همان ابتدای کار به رئیس‌جمهور نامه نوشتند. در واقع در این شرایطِ به وجود آمده در کشور، فقط دولت، دولت‌ها و مجلس و مجلس‌ها مقصر نیستند به‌هرحال با قبول تحریم، بخشی از فشارها را پذیرفته‌ایم. بحث مقاومت نیز به همین دلیل مطرح شده؛ در واقع مقاومت، بدین معناست که فشارهایی به کشور وارد می‌شود. حال کاهش اثر تحریم فقط در سایه وفاق، دوستی و همدلی به وجود می‌آید نه اینکه توپ مشکلات را در زمین یکدیگر بیندازیم. این توپ انداختن‌ها مشکلی از مردم را حل نخواهد کرد.»

 

او با بیان اینکه نه دولت و نه مجلس به تنهایی قادر به انجام کاری نیستند، تصریح کرد: «باید از نمایندگان پرسید آیا همه تقصیرات و مشکلات امروز بر گردن دولت است و هیچ‌کس دیگری مقصر نیست؟!».

 

با این تفاسیر باید دید در این آشفته بازار تحریم و حاکم بودن شرایط سخت و غیرعادی کشور، منتقدان برابر دولت به گفته جلیلی، آیا موضع انصاف را دنبال می‌کنند یا به گفته جعفرزاده ایمن‌آبادی به سنگ‌اندازی‌‌های خود ادامه خواهند داد یا اینکه با سبک و سنگین کردن واقعیات امروز کشور و مردم به سمت حل مشکلات خواهند رفت همان گونه که در شعارهای خود بر آن اصرار و تاکید می‌کردند.



منبع:برنا
برچسب ها: جلیلی ، دولت ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین