کد خبر: ۲۳۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
یک رسانه عرب زبان با اشاره به تشدید جنگ لفظی میان ترکیه و فرانسه به عنوان دو کشور ناتو بر سر لیبی می نویسد: نفرین لیبی، ناتو را رها نمی کند و آنرا به کما و فروپاشی خواهد برد.
ناطقان: رای الیوم در مطلبی با اشاره به جنگ لفظی میان فرانسه و ترکیه به عنوان دو کشور عضو ناتو بر سر لیبی آورده است: حملات لفظی این روزها میان فرانسه و ترکیه به عنوان دو کشور عضو ناتو به علت اینکه هر کدام از این کشورها در لیبی رو دروی یکدیگر قرار گرفته اند، تشدید شده است. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه مسئولیت تاریخی  مسئولان ترکیه در لیبی را محکوم کرد و مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، فرانسه را به در پیش گرفتن خط مشی ویران کننده در لیبی متهم کرد.

این رسانه نوشت: این تنش در روابط آنکارا و پاریس پس از اتهام وزیر دفاع فرانسه علیه کشتی های ترکیه ای که نیرو به لیبی می برند، رخ داد که ترکیه ضمن رد این اتهامات به فرانسه یادآور شد که بهتر نیست که هر دو کشور که به ناتو وابسته هستند علیه دخالت روسیه در لیبی که تهدیدی برای ناتو و طرحهای راهبردی آن در خاورمیانه محسوب می شود، موضع بگیرند؟

رای الیوم آورده است: نزدیک شدن روسیه و فرانسه به شکل ناگهانی در بحران لیبی موجبات نگرانی ترکیه را فراهم آورده است زیرا اردوی دشمنانش شامل مصر، عربستان، امارات و یونان را تقویت می کند و ترکیه فقط حمایت قطر را دارد و حمایت شفاهی از ایتالیا که نمی توان به آن اعتماد کرد.

رسانه مذکور می نویسد: نقشه ائتلاف بندی ها و افزایش تنش میان فرانسه و ترکیه بر تحولات جاری در لیبی تاثیرگذار است و دودستگی بی سابقه در ناتو در وهله اول را به دنبال داشته است و در وهله بعدی نبرد سرنوشت ساز شهر سرت که همه طرفها خود را آماده آن می کنند، به تعویق انداخته است.

رای الیوم نوشت: فرانسه از تهدیدات ترکیه برای سیطره بر شهرهای سرت و الجفره نگران است زیرا اولی یعنی سرت به مثابه دروازه تسلط بر هلال نفتی در برقه و دومی دروازه ساحل آفریقا و میادین گازی نزدیک مرزهای الجزایر است و علاوه بر آن وجود پایگاه هوایی است که اهمیت آن از پایگاه عقبه بن نافع(الوطیه) در جنوب غرب طرابلس کمتر نیست.

این رسانه در پایان آورده است: نمی دانیم که این جنگ لفظی به کجا ختم می شود اما آنچه می دانیم و بلکه مطمئن هستیم این است که لیبی که با حملات ناتو به این حال و روز افتاده است نفرینی است که ناتو را دنبال می کند و آنرا از هم می پاشد و آنرا به کما می برد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین