کد خبر: ۲۳۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد: ۲ نفر از نیروهای منابع طبیعی که برای مهار آتش‌سوزی مراتع مشجر به منطقه «بوزین و مرخیل» پاوه رفته بودند، به دلیل انفجار مین مجروح شدند.
ناطقان: جلیل بالایی که روز چهارشنبه (یازدهم تیر ماه) به همراه تجهیزات راهداری و شهرداری برای مهار آتش سوزی منطقه بوزین و مرخیل به شهرستان پاوه رفته است، اظهارداشت: منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در بخش های مرزی شهرستان پاوه قرار دارد که در بخشی از آن مین و خمپاره های عمل نکرده جنگ تحمیلی وجود دارد و جزو مناطق ممنوعه محسوب می شود.

وی افزود: ۲ نفر از نیروهایی که برای اطفاء حریق در منطقه حضور داشتند امروز به دلیل انفجار مین مجروح و توسط نیروهای امدادی برای درمان به بیمارستان پاوه اعزام شدند که حال عمومی آنها خوب اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آتش در منطقه بوزین و مرخیل کنترل شده است، گفت: در این منطقه آتش در ۲ محور در حال گسترش است که یک محور آن به سمت مناطق مرزی و ممنوعه و یک محور دیگر نیز به سمت نودشه و شهر پاوه پیش می رود.

بالایی افزود: در بخشی که آتش به سمت مناطق مرزی و ممنوعه می رود به دلیل صعب العبور بودن مسیر و وجود مین و خمپاره های به جا مانده از جنگ تحمیلی نمی توانیم کاری کنیم اما در سمت دیگر پیشروی آتش با کمک ادوات راهداری در مسیر آن تیغه خاکی و جاده ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه راه انتقال و نشر آتش به سایر مناطق شهرستان مسدود شده و آتش کاملا تحت کنترل است، اظهارداشت: آتش سوزی در منطقه ممنوعه، نظامی و غیرقابل تردد نیز اکنون بصورت پراکنده ادامه دارد و به نظر می رسد تا فردا خاموش شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه حضور نیروهای آتش نشان شهرداری‌های کرمانشاه و جوانرود و دهیاری‌های شهرستان پاوه را در حفاظت از آن مهم ارزیابی کرد، اظهارداشت: مدیریت مناسب فرماندار پاوه، مشارکت مردم و همت بلند نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست در مهار این آتش ایثارگرانه بود.

بالایی با اشاره به اینکه منشا آتش سوزی از عراق وارد کشور شده بود، گفت: عواملی چون مناسب بودن مرتع، خالی بودن از سکنه، نبود دام و به تبع عدم تعادل دام و مرتع ، مرز، آلودگی به مین و عدم تناسب امکانات محلی با وسعت و توپوگرافی آن از عوامل تشدید کننده آتش و سخت بودن کنترل آن بودند.

وی اظهار امیدواری کرد که با مدیربت و مشارکت «مردم محور» در حفاظت و بهره برداری جنگل ها درآینده شاهد کاهش این چین وقایعی نباشیم‌.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد هفتمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

براساس برآوردهای اولیه تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است
منبع: ایرنا
برچسب ها: مجروح ، انفجار ، مین ، پاوه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین