کد خبر: ۲۳۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
چند وقتی است که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و جذابیت زیادی برای دارندگان سرمایه‌های سرگردان پیدا کرده است. هجوم دارندگان سرمایه به بازار خودرو برای تبدیل دارایی نقدی خود به کالا، کفه تقاضا را سنگین‌تر از کفه عرضه کرد. اما در مقابل به دلیل افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های تولید، عَرضه‌ی خودروسازان نه تنها افزایش نیافت بلکه نسبت به قبل کمتر هم شد.
ناطقان: چند وقتی است که قیمت روز خودرو نقل همه مجالس شده و افراد زیادی را از دست‌یافتن به خودرو محبوبشان محروم کرده است. بحران کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده و بازار خودرو را بیش از پیش با مشکل روبه‌رو کرده است. اما واقعا چه دلایلی روی افزایش قیمت خودرو اثرگذار هستند؟ آیا حذف قیمت روز خودرو از سایت‌ها توانسته به کاهش آن کمک کند؟ در ادامه به بررسی ۵ دلیل اصلی افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو می‌پردازیم.

۵ دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت روز خودرو

۱) ناتوانی در پاسخ‌گویی به تقاضای بازار

چند وقتی است که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و جذابیت زیادی برای دارندگان سرمایه‌های سرگردان پیدا کرده است. هجوم دارندگان سرمایه به بازار خودرو برای تبدیل دارایی نقدی خود به کالا، کفه تقاضا را سنگین‌تر از کفه عرضه کرد. اما در مقابل به دلیل افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های تولید، عَرضه‌ی خودروسازان نه تنها افزایش نیافت بلکه نسبت به قبل کمتر هم شد.

طبق پایه‌ای‌ترین اصول اقتصادی، زمانی که تقاضا زیاد است و عرضه کم، قیمت کالا خودبه‌خود افزایش می‌یابد. بی‌تردید ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا روی قیمت هم تاثیر می‌گذارد و ترمز افزایش قیمت را می‌کشد.

۲) از بین رفتن شفافیت بازار در اثر حذف قیمت خودرو از سایت‌ها

تقریبا اواخر اردیبهشت بود که خبر پراید ۹۰ میلیونی همه جا را پر کرد. حذف قیمت روز خودرو از سایت‌ها، اولین اقدامی است که مسئولین سریعا انجام می‌دهند تا قیمت خودرو کاهش یابد. اما این کار واقعا چقدر موثر است؟

نمودار قیمت روز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۸ را در تصویر زیر می‌بینید. در ده روزه پایانی اردیبهشت که هم‌زمان با قرعه‌کشی بزرگ ایران خودرو بود، قیمت ۲۰۶ کمی کاهش پیدا کرده، اما بلافاصله بعد از اتمام قرعه‌کشی‌ها، افزایش یافته تا جایی که در ۷ تیر ۹۹ به قیمت عجیب ۱۵۹ میلیون تومان رسیده است!

حذف قیمت روز خودرو از سایت‌های معتبری مثل همراه مکانیک، باما، دیوار و شیپور باعث کاهش شفافیت در بازار شده و مردم را به زحمت انداخته است. افراد مجبورند برای آگاه شدن از قیمت خودرو موردنظرشان به تک تک آگهی‌ها زنگ بزنند که کار دشوار و بیهوده‌ای است.

۳) هجوم مردم به فضا‌های غیررسمی برای فهمیدن قیمت روز خودرو

هم‌زمان با حذف قیمت خودرو از سایت‌ها، بسیاری از افراد که نمی‌توانند به تک تک آگهی‌ها زنگ بزنند تا از قیمت روز خودرو آگاه شوند، به شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام هجوم می‌برند و قیمت خودرو را از صفحاتی برمی‌دارند که معلوم نیست چه کسی و با چه معیاری در آن‌ها قیمت‌گذاری کرده است.

۴) بالا رفتن قیمت دلار و افزایش قیمت خودرو‌های لوکس

قیمت خودرو‌های لوکس به هیچ چیز به اندازه قیمت دلار وابسته نیست. اخیرا دلار به دلایل مختلف روند صعودی پیش گرفته و قیمت خودرو‌های لوکس را بسیار بالا برده است. تا حدی که سانتافه از مرز یک میلیارد تومان گذاشت و لکسوس NX در طول یک هفته با افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی روبه‌رو شد!

بعضی اوقات برای چند روز قیمت دلار پایین می‌آید، ولی فروشندگان قیمت خودرو را کم نمی‌کنند و چند روز صبر می‌کنند تا به قیمت بیشتر بتوانند خودرو خود را بفروشند. برای همین است که تنها کاهش پایدار قیمت دلار می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی شود.

۵) نبود نظارت کافی

آیا مرجع رسمی و معتبری وجود دارد که قیمت روز خودرو و در بازار را به مردم اعلام کند؟! متاسفانه خیر.

سایت‌های مطرح از کارشناسان خود برای کشف قیمت خودرو در کف بازار استفاده می‌کنند و کانال‌های تلگرام و اینستاگرام نیز از همین سایت‌ها یا منابع غیررسمی قیمت‌ها را برمی‌دارند. اگر یک مرجع رسمی برای اعلام قیمت روز خودرو وجود داشت، دست همه دلالان از التهاب‌های بازار کوتاه می‌شد. تنها بازنده این بازی، مصرف‌کننده نهایی است که هر روز باید با قیمت جدیدی برای خودرو مورد نظرش مواجه شود.

منبع: تابناک
برچسب ها: قیمت ، خودرو ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین