کد خبر: ۲۳۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
آلرژی پوست چبست؟ حساسیت پوستی یک بیماری شایع در بین مردم جهان است. اگرچه این یک مشکل پوستی رایج است، اما نباید آن را دست کم گرفت. زیرا ممکن است تاثیر زیادی بر روی زندگی شما داشته باشد. با شرایط خفیف، این بیماری باعث ایجاد ناراحتی هایی مانند خارش، تب و غیره می شود. اما […]
ناطقان:  حساسیت پوستی یک بیماری شایع در بین مردم جهان است. اگرچه این یک مشکل پوستی رایج است، اما نباید آن را دست کم گرفت. زیرا ممکن است تاثیر زیادی بر روی زندگی شما داشته باشد. با شرایط خفیف، این بیماری باعث ایجاد ناراحتی هایی مانند خارش، تب و غیره می شود.

اما شرایط شدید آلرژی پوست، ممکن است منجر به ایجاد جای زخم یا تغییر رنگ پوست شود. برای شرایط خفیف می توانید به طور طبیعی از داروهای خانگی استفاده کنید. در این مطلب به برخی از داروهای خانگی موثر برای رفع خارش و سایر علائم ناشی از آلرژی پوست اشاره شده است.
اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند


شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.
آلرژی پوست چیست؟

آلرژی پوستی معمولاً زمانی رخ می دهد که پوست شما با چیزی که باعث حساسیت و یا تحریک می شود، تماس پیدا کند. این بیماری ممکن است در هر فرد به ویژه در افراد دارای حساسیت و مقاومت بدنی کم رخ دهد. این یک بیماری مزمن است و ممکن است پس از مدتی مستعد شیوع دوباره و یا بهبودی خود به خود باشد.

حساسیت پوستی ممکن است در هر ناحیه از پوست بروز کند. اما شایع ترین نواحی برای بروز آن، پشت زانو و بازو است. این بیماری معمولاً به صورت دوره ای رخ می دهد و به تدریج کاهش می یابد. آلرژی های پوستی معمولا شامل حساسیت پوستی به دلیل تماس پوستی و تغییرات آب و هوایی است.

آلرژی پوست یک بیماری شایع غیر مسری است اما باعث ایجاد ناراحتی می شود. حساسیت پوست سبب تحریک، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. آلرژی پوست ممکن است باعث خارش شدید شود و بر روی خواب و فعالیت های روزانه شما تاثیر گذار باشد.

در صورت وجود آلرژی پوستی ممکن است بیماری های دیگری مانند آسم یا رینیت آلرژیک نیز وجود داشته باشند. با شرایط خفیف، می توانید بیماری را به صورت خانگی کنترل کنید اما در صورت وجود شرایط شدید، برای جلوگیری از وخیم شدن وضعیت به دنبال کمک پزشکی باشید.
علل شایع ایجاد آلرژی در پوست

علل شایع آلرژی پوست شامل موارد زیر هستند:

    رنگ مو
    نیکل، فلزی که در جواهرات و سگک ها یافت می شود
    اگر بیمار نسبت به مواد لاستیکی حساس باشد، ممکن است به برخی از میوه ها مانند کیوی و شاه بلوط نیز حساسیت داشته باشد. این بیماران مستعد خارش و بثورات موضعی هستند.
    مصرف برخی از آجیل ها مانند پسته و گردو ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شوند. یکی از رایج ترین آلرژن های غذایی بادام زمینی است. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، معمولاً علائم بسیار جدی در آنها رخ می دهد.
    سایر غذاهای حاوی پروتئین های حساسیت زا شامل سویا، گندم، ماهی، غذاهای دریایی، میوه، سبزیجات، ادویه جات، ترشی جات، رنگ های مصنوعی و طبیعی و مواد افزودنی شیمیایی هستند.
    مرکبات به ویژه پوست آنها
    رایحه انواع شوینده ها مانند صابون، شامپو، عطر و لوازم آرایشی
    برخی از داروهایی که بر روی پوست اعمال می شوند
    آلودگی محیط زیستی مانند دود و گرد و غبار
    تغییرات آب و هوا

علائم شایع آلرژی پوست

آلرژی های پوستی اغلب باعث التهاب، بثورات و تورم در پوست می شوند. علائم آلرژی پوستی ممکن است در نوزادان، کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد.

این علائم شامل موارد زیر هستند:

    خارش که بیشتر در هنگام عصر رخ می دهد
    ایجاد قسمت های قرمز یا قهوه ای بر روی پوست که بیشتر بر رویه بازوها، پاها، مچ پا، مچ دست، گردن، قفسه سینه، پلک، آرنج یا زانو ظاهر می شوند.
    پوست ضخیم، خشک و پوسته پوسته
    پوست های حساس و متورم

در نوزادان، علائم معمولاً در سنین بسیار پایین ظاهر می شوند. به عبارت دیگر، علائم ممکن است حتی نوزادان در سنین 2 تا 3 ماهگی نیز پدیدار شوند. خشکی پوست معمولاً در نواحی صورت و پوست سر ایجاد می شود و ممکن است باعث بی خوابی در نوزادان شود.

شما ممکن است برای رفع خارش، پوست خود را بر روی تخت، فرش یا وسایل دیگر مالش دهید. این امر به راحتی باعث ایجاد عفونت های پوستی می شود.

زمانی که آلرژی پوستی در کودکان 2 سال یا بالاتر رخ می دهد، معمولاً بثوراتی بر روی چین خوردگی های آرنج یا زانو ایجاد می شود که پوست در اثر خراشیدن ضخیم تر می شود.

علائم آلرژی پوستی در بزرگسالان با نوزادان و کودکان متفاوت است. این بیماری ممکن است بر روی بدن آنها ظاهر شده و باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست آنها شود.
چه افرادی در معرض آلرژی پوستی قرار دارند؟

برخی از عوامل خطرزا در ایجاد آلرژی پوستی عبارتند از:

    سن: این بیماری در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.
    آلرژی و آسم: افرادی که آلرژی، تب یا آسم دارند، بیشتر از سایرین به آلرژی پوستی مبتلا هستند.
    مشاغل: مشاغلی که نیاز به قرار گرفتن در معرض برخی از فلزات، حلال ها یا مواد شوینده دارند، خطر آلرژی پوست را افزایش می دهند.
    وضعیت سلامتی: اگر شما شرایط خاصی مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری پارکینسون یا ایدز دارید، ممکن است در معرض این بیماری قرار داشته باشید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید

در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

    آلرژی پوست فعالیت های روزمره شما را مختل کرده وخوابیدن را برای شما دشوار می کند.
    نواحی آسیب دیده پوست دردناک هستند.
    عفونت پوست، چرک یا مواد زرد رنگ در نواحی آسیب دیده پوست ظاهر می شوند.
    بیمار توانایی مراقبت از خود را ندارد.
    آلرژی پوست بر روی بینایی بیمار تاثیر گذار است.

داروهای خانگی موثر در رفع خارش آلرژی پوست
عسل

عسل حاوی مقادیر فراوانی آب است. این ممکن است رطوبت و مواد مغذی لازم مورد نیاز پوست را فراهم کند و پوست را سالم تر نماید. در عین حال این امر به محدود کردن کم آبی بدن کمک می کند.

علاوه بر این، عسل فعالیت های ضد ایمنی و ضد میکروبی قدرتمندی را در بر می گیرد که ممکن است باعث بهبودی بثورات ناشی از حساسیت شود و به از بین بردن قرمزی و خارش کمک کند.

برای استفاده از عسل می توان مراحل زیر را دنبال کرد:

2 بار در روز عسل خالص را مستقیم بر روی پوست بمالید. شما همچنین در حین اعمال عسل بر روی پوست، می توانید آن را به آرامی ماساژ دهید تا مواد مغذی موجود در عسل به درون پوست نفوذ کرده و موجب تغذیه و نرم شدن آن شود. سپس، پس از گذشت 15 الی 20 دقیقه پوست را با آب تمیز بشویید.
جو دوسر

جو دوسر دارای خاصیت ضد التهابی است. اما برخی از افرادی که پوست حساسی دارند، ممکن است در صورت استفاده از جو دوسر پوست آن ها دچار واکنش شود. بنابراین، افرادی که به دانه جو دوسر حساس هستند، باید از انجام این روش چشم پوشی کنند.

مرطوب کردن پوست یکی از نکات بسیار مهم برای افرادی است که دارای پوست های حساس هستند. دانه جو دوسر می تواند به شما برای رفع این مشکل کمک کند. زیرا جودوسر حاوی ساپونین است که به پاکسازی، مرطوب کردن و از بین بردن سلول های مرده کمک می کند.

بنابراین می توانید از آن به عنوان پاک کننده صورت برای از بین بردن کثیفی و ویروس ها استفاده کنید. آوانتانامید موجود در جو دوسر، یک ضد التهاب طبیعی است و خاصیت درمانی دارد. برای درمان خشکی پوست می توانید از مخلوط کردن جو دوسر با آب گرم استفاده کنید.
ماست بدون قند

ممکن است عجیب باشد، اما ماست بدون قند یکی از بهترین داروهای خانگی برای آلرژی پوست است. ماست میکروارگانیسم های مفیدی دارد که به از بین بردن موثر باکتری های بیماری زا کمک می کند. ماست حاوی اسید لاکتیک است که پوست را مرطوب و آرام می کند.

همچنین ماست ویتامین هایی را برای پوست فراهم می آورد که برای آلرژی آن مفید هستند. برای این منظور ماست را مستقیماً بر روی پوست بمالید و بگذارید خشک شود. پس از گذشته 15 دقیقه، پوست مواد داخل ماست را جذب می کند.

اگر پوست شما به دانه جو دوسر حساسیت ندارد، می توانید ماست را با آن مخلوط کرده و بر ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.
پرتقال

پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت می کند، تولید کلاژن را تحریک می کند و از ملاسما و درماتیت نیز پیشگیری می کند.

پرتقال همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های فیتوشیمیایی است. یک عدد پرتقال حاوی حدود 170 میلی گرم فیتوشیمیایی ها شامل لوسیون ها و مواد ضد پیری است.

علاوه بر این، پرتقال حاوی مقدار زیادی پلی فنول است که به عنوان یک ضد ویروس، ضد التهاب، ضد حساسیت، ضد سرطان و ضد تکثیر عمل می کند. استفاده از پرتقال به عنوان یک درمان حساسیت پوست، بهترین اثر را خواهد داشت. روش های استفاده از پرتقال برای درمان آلرژی پوست:

روش اول: خوردن آب پرتقال خالص

آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال به انتقال اکسیژن در بدن کمک کرده و یک روند سم زدایی در بدن را ایجاد می کند. بنابراین اگر مرتباً پرتقال بخورید، پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می شود و خطر آلرژی پوست را کاهش می دهد.

روش دوم: استفاده از پوست پرتقال

100 گرم پوست پرتقال و 100 میلی لیتر آب را آماده کنید. پوست پرتقال را به خوبی بشویید و آن را به آب اضافه کرده و بجوشانید. اجازه دهید این ترکیب به مدت 30 دقیقه بجوشد. سپس آب پوست پرتقال را به آرامی بر روی آلرژی پوست اعمال کنید و سپس به آرامی و در جهت عقربه های ساعت پوست را ماساژ دهید.

روش سوم: استفاده از ترکیب پوست پرتقال، گلبرگ های رز و پودر زردچوبه

برای آماده کردن و استفاده از این ترکیب دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

200 گرم پوست پرتقال، 10 گرم گلبرگ گل رز و دو قاشق چای  خوری زردچوبه را تهیه کنید. پوست پرتقال و گلبرگ های گل رز را بشویید. سپس آنها را در زیر آفتاب خشک کنید. این مواد را با هم مخلوط کرده و آن ها را با میکسر میکس کنید. پودر زردچوبه و 3 قاشق غذاخوری آب را به مخلوط اضافه کرده تا مخلوط غلیظی ایجاد شود. این مخلوط را بر روی قسمت آلرژی دار پوست بمالید.

روش چهارم: استفاده از ترکیب پرتقال و ماست

نصف پرتقال را با مقداری ماست بدون شکر مخلوط کرده و سپس این مخلوط را بر روی پوست خود قرار دهید. آن را به آرامی ماساژ داده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بر پوست بماند. سپس آن را با آب بشویید.
گریپ فروت

گریپ فروت حاوی ویتامین C و ویتامین E است که باعث بهبود پیله پوست شده و ناحیه آلرژی دار پوست را کاهش می دهد. گریپ فروت همچنین حاوی ماده ای به نام لیمونوئیدها است که با تحریک آنزیم موجود در کبد، به جلوگیری از ایجاد تومورها کمک می کند. لیمونوئیدها همچنین به مبارزه با سرطان پوست، دهان، ریه ها و معده کمک می کند.

استفاده از گریپ فروت به طور روزانه برای درمان آلرژی پوست بسیار مناسب است. علاوه بر این، این میوه ممکن است به از بین بردن رادیکال های آزاد، تاخیر در ایجاد قرمزی یا آفتاب سوختگی بر روی پوست شما، مسدود کردن ترکیبات ضد التهابی و بهبود خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست کمک کند.

روش های استفاده از گریپ فروت به عنوان درمان آلرژی پوست

روش اول: خوردن گریپ فروت

شما می توانید 2 تا 3 بار در هفته گریپ فروت را به عنوان بخشی از درمان آلرژی، همراه با پوست آن مصرف کنید. همچنین برای عملکرد سریع تر می توانید 3 فنجان آب گریپ فروت را در هفته میل کنید.

روش دوم: استفاده از ترکیب روغن گریپ فروت و روغن زیتون

3 قاشق غذاخوری روغن گریپ  فروت را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس این مخلوط را بر روی پوست اعمال کرده و آن را به مدت 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. سپس آن را با آب بشویید.

روش سوم: استفاده از ترکیب پوست گریپ فروت و روغن زیتون

پوست یک گریپ فروت را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس 200 میلی لیتر آب به آن اضافه کنید. مخلوط را به مدت 30 دقیقه بجوشانید و سپس آن را خنک کنید. از این ترکیب بر روی پوست استفاده کرده و پوست را با آن به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید 10 دقیقه بر روی پوست بماند و سپس آن را با آب بشویید.
زنجبیل

زنجبیل دارای 2 تا 3 درصد روغن های پایه، 5 درصد صمغ، 3 درصد چربی، نشاسته و مواد تند مانند شوگائول است. باور عمومی بر این است که روغن زنجبیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد. استفاده منظم از زنجبیل ممکن است به جلوگیری از سنگ صفرا، دیسمنوره، تسکین استرس و کاهش کلسترول خون کمک کند.

همچنین زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی چشمگیری است که به حساسیت پوستی کمک کرده و خارش و التهاب را بهبود می بخشد. روش های استفاده از زنجبیل برای درمان حساسیت پوست:

روش اول: استفاده از زنجبیل به تنهایی

یک تکه زنجبیل را برش داده و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه بر روی پوست بماند و سپس آن را بشویید. این روش را 2 بار در روز و به مدت 4 تا 5 روز در هفته انجام دهید.

روش دوم: ترکیب زنجبیل و سرکه

یک عدد زنجبیل را با 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه و 200 میلی لیتر آب ترکیب کنید. سپس آنها را بجوشانید. حال می توانید ترکیب خنک شده را مصرف کنید. همچنین شما می توانید آن را بر روی آلرژی پوست اعمال کنید.

توجه داشته باشید که از مصرف زنجبیل به همراه آسپرین و کومارین خودداری کنید. لازم است افرادی که دچار آفتاب  سوختگی، تعریق یا تب شدید هستند، از مصرف زنجبیل خوددار کنند. همچنین مصرف مقدار فراوان زنجبیل برای افراد مبتلا به دیابت، بیماران قلبی و زنان باردار ممکن است خطرناک باشد.



آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی فراوان است که ممکن است به بهبود پوست، بهبود زخم و بهبود سوختگی جزئی و خارش پوستی کمک کند. همچنین آلوئه ورا به مقدار فراوان در داروهای ضد التهاب ضد باکتری یافت می شود که برای آکنه، بیماری های پوستی، بهبودی ضایعات پوستی و حساسیت پوستی بسیار موثر است.

آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین های A، C، E، ‏B1، B2، B12 است که همگی برای بازسازی سلول های جدید پوست و روشن شدن آن ضروری هستند. روش های استفاده از آلوورا برای درمان حساسیت پوستی:

روش اول: استفاده از آلوئه ورا به تنهایی

پوست 200 گرم آلوئه ورا را جدا کنید. سپس ژل آن را رنده کرده و آب آن را بگیرید. اب آلوئه ورا را بر روی مناطق آسیب دیده و حساس پوست بمالید. پس از گذشت 30 دقیقه پوست خود را با آب بشویید.

روش دوم: استفاده از ترکیب آلوئه ورا و عسل

200 گرم آلوئه ورا را با 3 تا 4 قاشق چای خوری عسل ترک کنید. سپس آنها را به خوبی هم بزنید. مخلوط را به مدت 30 دقیقه درون یخچال قرار دهید. پس از گذشت این مدت، مخلوط را بر روی پوست بمالید و آن را به آرامی ماساژ دهید.
چای سبز

چای سبز یک داروی طبیعی گیاهی برای اختلالات پوستی است که برای درمان بیماری های بی شماری مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه حاوی ویتامین های زیادی شامل آنتی اکسیدان هایی است که اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند.

استفاده از چای سبز برای درمان آلرژی پوست بسیار موثر خواهد بود. روش های استفاده از چای سبز برای درمان حساسیت پوست:

روش اول: استفاده از چای سبز به تنهایی

مقداری چای سبز را رنده کرده و آن را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. پس از گذشت 5 دقیقه پوست را با آب بشویید.

روش دوم: استفاده از ترکیب چای سبز و نمک

20 گرم برگ چای سبز را با 3 قاشق غذاخوری نمک و 500 میلی لیتر آب مخلوط کنید. این ترکیب را جوشانده و سپس ناحیه آلرژی دار پوست را با آن مرطوب کنید.
نکات کلیدی در درمان آلرژی پوست

    توجه داشته باشید که از استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی، زیبایی، صابون و مواد شوینده، برای پوست های آلرژی دار خودداری کنید. زیرا در بیشتر موارد، این مواد منجر به ایجاد بثورات پوستی می شوند.
    به جای خارش، از یخ برای تسکین پوست استفاده کنید.
    از تماس پوست با آب داغ خودداری کنید. زیرا این شرایط را بدتر می کند.
    برای رفع بثورات ناشی از حساسیت پوستی، مقدار زیادی آب بنوشید.

درمان های خانگی فوق برای بسیاری از افراد از نظر ایمنی و اثربخشی آزمایش شده اند. شما می توانید با امتحان کردن آنها، بهترین روش را برای درمان حساسیت پوستی خود انتخاب کنید.

اگر علاوه بر روش های فوق درمان های خانگی دیگری برای حساسیت های پوستی می شناسید، می توانید از آنها نیز با در نظر گرفتن و رعایت موارد ایمنی، استفاده کنید.
برچسب ها: آلرژی ، پوست ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین