کد خبر: ۲۳۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
با معاملات بورس و فرابورس که امروز به 21 هزار و 968 میلیارد تومان رسید، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 31 هزار و 421 واحد روبرو شد.
ناطقان:  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات امروز یکشنبه نیز روند رو به رشد طی کرده و به افزایش 31 هزار و 421 واحد به رقم بی‌سابقه یک میلیون و 652 هزار و 764 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن و افزایش 5 هزار و 209 واحد به رقم 469 هزار و 735 واحد رسید.

ارزش روز بازار که ناشی از ارزش کل سهام شرکت‌های بورسی است به بیش از 6 میلیون و 198 هزار و 446 میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 8.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.6 میلیون معامله و به ارزش 14 هزار و 783 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین معامله‌گران در فرابورس ایران امروز بیش از 7 هزار و 185 میلیارد تومان داد و ستد کردند که در مجموع امروز بیش از 21 هزار و 968 میلیارد تومان در بورس و فرابورس معامله انجام شده است که البته به گفته  مسئولان بورس همه این رقم پول جدید نیست و حدود 10 درصد از آن یعنی حدود 2 هزار میلیارد تومان پول جدیدی است که وارد بورس شده و معمولا پول‌های وارد شده به بورس ماندگار است.


روند یکساله شاخص بورس تهران

کارشناسان اقتصادی می‌گویند گرچه رشد اقتصاد واقعی به اندازه رشد شاخص کل بورس تهران نیست، اما بالاخره روزانه بین 2 تا 3 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بورس و فرابورس می‌شود و این وظیفه مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که با انتشار اوراق مالی و یا سهام جدید و یا حق تقدم‌ها به جذب نقدینگی برای افزایش تولید و نوسازی خطوط تولید بپردازند.

کارشناسان اقتصادی دلیل اصلی رشد بی‌وقفه شاخص بورس تهران را این گونه عنوان می‌کنند که افزایش نرخ دلار ،افزایش نقدینگی و فشار تقاضا برای خرید سهام در بورس باعث شده با توجه به سهام شناور اندک در بازار قیمت سهام به شدت افزایش یافته و تقاضای سیری ناپذیر مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس همچنان ادامه دارد.

البته دولت اعلام کرده قصد دارد با عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس به عمق بازار کمک کند و همچنین نهادهای عمومی مانند تامین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، و سایر بنیادهای اقتصادی تعهد کرده‌اند، سهام شرکت‌های خود را در بورس ارائه کنند تا به افزایش عمق بازار کمک کنند.

امروز عمده شاخص‌های بورس رو به رشد بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی، هر کدام 1.94 درصد افزایش یافتند. همچنین شاخص کل در معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام 1.12 درصد افزایش یافته است.

شاخص آزاد شناور 2 درصد، شاخص بازار اول بورس 2.3 درصد، و شاخص بازار دوم بورس 1.3 درصد رشد کرده است.

امروز نمادهایی که بیشترین اثر را در رشد شاخص بورس داشتند به ترتیب شامل فولاد مبارکه، ملی‌مس، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت وگاز پارسیان، پالایش نفت تهران، و پالایش نفت بندرعباس بودند.

همچنین نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بانک صادرات بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات 286 واحد ارتقا‌ء یافته و به رقم 17 هزار و 273 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم بازار فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 127 هزار میلیارد تومان رسیده است.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.4 میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب 920 هزار معامله و به ارزش 7 هزار و 186 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، بیمه پاسارگاد، صبا تامین، نیروی برق دماوند، و پالایش نفت لاوان در افزایش شاخص فرابورس اثر گذار بودند.

نمادهای پربینده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه وعمران استان کرمان، و کارخانجات تبرک بوده‌اند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین