کد خبر: ۲۳۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
افزایش بی رویه جمعیت در شهرک مطهری کرمان و افت فشار آب، موجب قطعی آب لوله کشی و آبرسانی سیار در این بخش از شهر شده و مردم خواستار رفع مشکل در اسرع وقت هستند.
ناطقان: شهرک مطهری در غرب شهر کرمان قرار گرفته و یکی از مهمترین مراکز جمعیتی در این شهر محسوب می‌شود.

این شهرک چند دهه قبل برای اسکان سر ریز جمعیتی کرمان شکل گرفت و رفته رفته برجمعیت آن افزوده شد و هم اکنون با هزاران نفر جمعیت یکی از مهمترین سکونتگاه‌های اصلی شهر کرمان محسوب می‌شود اما در حالی که در سال جاری کرمان شاهد افزایش بارندگی بود، اهالی این شهرک با بی آبی تأمل برانگیز مواجه شده‌اند.

کرونا، گرما، بی آبی مثلث مشکلات مردم

طی چهار روز اخیر بسیاری از مردم این شهرک با قطع آب لوله کشی مواجه شده‌اند و در شرایطی که کرونا شیوع دارد و شستشوی دست و صورت و رعایت بهداشت فردی از اهمیت بالایی برخوردار است، شهروندان کرمانی در این شهرک در گرمای بسیار شدید، برای دریافت آب باید در صف‌های تانکرهای سیار صف بکشند.

شهروندان کرمانی در این شهرک در گرمای بسیار شدید و شیوع کرونا، برای دریافت آب باید در صف‌های تانکرهای سیار صف بکشند

لیلا قاسمی نژاد در گفتگو با مهر می‌گوید: طی سال‌های گذشته شاهد آبرسانی سیار به روستاهای اطراف بودیم و در برخی از روزهای سال در یکی دو شهر استان کرمان نیز آبرسانی سیار به صورت مقطعی انجام می‌شد اما چهار روز است مردم در شهر کرمان هم با بی آبی مواجه شده‌اند و کسی نیز پاسخگو نیست، متأسفانه مسئولان به جای حل مشکل، مردم را مقصر مشکل کنونی می‌دانند. و تلفن‌های ضروری قطعی آب هم اشغال است.

وی افزود: این شهرک با امکانات مناسب برای ساکنان ابتدایی آن احداث شده است اما در سال‌های اخیر شاهد ساخت و سازهای قابل توجه در قالب انبوه سازی بوده‌ایم و تراکم جمعیتی بالایی را شاهد هستیم و حالا زیر ساخت‌ها جوابگوی این جمعیت نیست.

آیا مسئولان در خانه‌هایشان پمپ آب ندارند؟

وی بیان کرد: مسئولان می‌گویند مردم در شهرک مطهری از پمپ استفاده می‌کنند و همین مساله موجب قطعی آب شده است اما سوال ما از مسئولان این است که اگر پمپ آب وصل نکنیم امکان تأمین آب هست؟ آیا مسئولان در خانه هاشان پمپ آب ندارند؟ در هیچیک از محله‌های کرمان فشار آب آنقدر زیاد نیست که حتی در زمستان بتوان بدون پمپ آب مورد نیاز یک خانه را تأمین کرد.

محمد ابراهیمی نیز یکی دیگر از ساکنان شهرک است که می‌گوید: حتی در واحدهای ویلایی و غیر طبقاتی نیز آبی برای استفاده وجود ندارد در شرایط کرونایی برای شستشوی دست‌ها هم مجبوریم از آب معدنی استفاده کنیم چون جرأت حضور در صف‌های آب سیار را نداریم و اطمینانی هم به سلامت این آب نیست.

مردم در شرایط سخت اقتصادی باید آب بخرند

وی گفت: مردم در شرایط سخت اقتصادی مجبورند هر روز بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید آب معدنی کنند و یا از مناطق دیگر شهر ظروف خود را آب و به شهرک مطهری منتقل کنند.

این شهروند کرمانی نیز با گلایه از مسئولان گفت: به جای حل مشکل مردم و آینده نگری مشکلات را گردن مردم نیندازید و برای خدمات رسانی به مردم تلاش کنید. هیچ چیز سخت‌تر از آن نیست که هم بی آبی بکشیم و هم بگویند مشکل از خودتان است.

به جای حل مشکل مردم و آینده نگری مشکلات را گردن مردم نیندازید و برای خدمات رسانی به مردم تلاش کنید

وی گفت: زمانی که به شهرک‌های حاشیه‌ای اطراف کرمان که غیر مجاز ساخته شده بودند اقدام می‌شد باید به امروز فکر می‌کردند، جمعیت شهرک مطهری آنقدر رشد کرده که زیر ساختها جوابگو نیست و مردم بدون آب مانده‌اند.

بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد در اکثر شهرک‌های غربی شهر کرمان مشکل افت شدید فشار آب که عملاً موجب قطعی آب می‌شود وجود دارد، اسماعیل بهرامی از شهروندان شهرک مطهری می‌گوید: مسئولان با کلمات بازی می‌کنند ما آب نداریم حالا شما می‌خواهید بگویید افت فشار یا قطعی آب برای ما مهم این است که در شرایطی که کرونا در اوج شیوع در استان است بتوانیم دست‌های خود را بشوییم و در این گرما کولرهای آبی را روشن کنیم و جرعه‌ای آب بنوشیم.

همچنین مسئولان قطعی برق و خالی شدن مخازن آب در روز جمعه هفته گذشته را یکی دیگر از دلایل افت فشار آب در کرمان ذکر می‌کنند اما بعد از گذشته دو روز همچنان مردم آبی برای مصرف ندارند.

مردم شهرک مطهری و سایر شهرک‌های پر جمعیت شهر این روزها خواستار رسیدگی فوری به مشکل موجود هستند و حسن کریمی راد یکی از مغازه داران شهرک مطهری می‌گوید: وقتی این شهرک ساخته شد حدود هزار نفر جمعیت داشت و اما جمعیت کنونی شهرک از ده هزار نفر هم فراتر می‌رود در این شرایط باید زیر ساخت‌ها هم بهبود یابد و توزیع متوازن آب در شهر بنا به جمعیت هر منطقه اجرا شود.

چرا مسئولان انشعاب‌های غیر مجاز را جمع نمی‌کنند

وی می‌گوید: برخی از مسئولان می‌گویند چون انشعاب‌های غیر مجاز در شهرک‌های حاشیه‌ای وجود دارد و یا پمپ‌های آب غیر مجاز باعث بروز این مشکل شده است، چرا برای رفع این مشکلات اقدام نمی‌شود؛ در حال حاضر به گفته مسئولان شهروندانی که قانون مدار هستند آب ندارند و کسانی که از مخازن بزرگ و پمپ استفاده می‌کنند که به گفته مدیران شهر غیر قانونی است آب دارند!

شیوع کرونا در شهر کرمان افزایش یافته و مسئولان بهداشتی از هر فرصتی استفاده می‌کنند برای اینکه بگویند مردم دستهای خود را بشویند، گرمای نزدیک به ۳۸ درجه دمای هوا در کرمان نیز استفاده از آب را افزایش داده است در این شرایط کرمان از همیشه بی آب تر مانده است.

کمبود شدید آب داریم؛ مردم صرفه جویی کنند

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: مردم باید صرفه جویی را در دستور کار قرار دهند تا همه مردم در سطح شهر بتوانند از آب استفاده کنند.

غلامرضا زین الدینی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان کرمان گفت: بارندگی در چند ماه نمی‌تواند خشکسالی که طی ۲۰ سال به وجود آمده را جبران کند. در سال جاری شهر با کمبود هزار لیتر آب در ثانیه مواجه است و این رقم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجه دارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در شهر شاهد انشعابات غیر مجاز به خصوص در مناطق حاشیه‌ای هستیم همچنین تعداد قابل توجهی مخزن و پمپ در شهر نصب شده و همین مساله موجب افت فشار آب شده است.

وی با اشاره به خشکسالی و کم آبی در شهر کرمان گفت: تنها راه همکاری مردم با یکدیگر است و این کار فقط با صرفه جویی و خروج پمپ‌های آب انجام می‌شود.

انتقال آب از سد صفا رود در حالی با هزینه هنگفت آغاز شد که هم اکنون خبری از ادامه اجرای این طرح نیست و مردم شهر کرمان نیز تشنه مانده‌اند

در حالی هر روز بر درخواست‌های مردم برای انعکاس قطعی آب افزوده می‌شود که در مقابل هنوز اقدام قابل توجهی برای رفع مشکل بی آبی شهر کرمان انجام نشده و تنها طرح انتقال آب که چند سال قبل کلید خورده بود به دلیل مشکلات زیست محیطی تعطیل شده است.

انتقال آب از سد صفا رود در حالی با هزینه هنگفت آغاز شد که هم اکنون خبری از ادامه اجرای این طرح نیست و مردم شهر کرمان نیز تشنه مانده‌اند.

افزایش جمعیت و کاهش منابع آبی در شهرها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: انشعابات زیاد غیر مجاز در شهرک‌های اطراف شهر کرمان وجود دارد که مشکلات را افزایش داده است در شهرک مطهری هم استفاده بیش از حد از پمپ آب و مخازن متعدد بر مشکلات افزوده است.

طاهری افزود: در حال حاضر در سه شهر کرمان، رفسنجان و زرند با مشکل تأمین آب مواجه هستیم و در هر سه شهر شاهد افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب هستیم که بر مشکل افزوده است.

وی بیان کرد: نسبت به سال گذشته تعداد چاه‌های تأمین آب شهر کرمان افزایش یافته است اما در مقابل رشد مصرف آب بیشتر بوده است.

وی با اشاره به کمبود هزار لیتر آب در ثانیه در کرمان گفت: در این شرایط مردم باید همکاری کنند و با مصرف کمتر زمینه را برای استفاده سایر همشهریان فراهم کنند.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد تجهیز و وارد شبکه توزیع شدن فوری پنج حلقه چاه در جوپار را داریم که بخشی از کمبودها را تأمین می‌کند اما راهکاری اصلی همان صرفه جویی در کوتاه مدت است.

وی مشکل شهرک مطهری را تراکم بسیار بالای جمعیتی دانست و افزود: از مردم این شهرک می‌خواهیم پمپ‌ها و مخازن را از شبکه حذف کنند چون با روشن شدن یک پمپ، دهها خانه از آب محروم می‌شوند.

در حالی تا چند سال قبل بی آبی در روستاهای جنوب کرمان جزو مشکلات استان محسوب می‌شد که در حال حاضر این مشکلات به داخل شهر کرمان نیز نفوذ کرده و هر روز معضل بی‌آبی در کرمان چهره جدیدی به خود می‌گیرد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین