کد خبر: ۲۳۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
به گفته محققان، تغذیه انحصاری با شیرمادر تاثیرات بلندمدتی بر شاخص توده بدنی دارد.
ناطقان: افرادی که بواسطه ژن‌هایشان، در معرض ریسک بالا چاقی هستند، تغذیه انحصاری با شیرمادر در دوره نوزادی می‌تواند به کاهش وزن در سنین بالا کمک کند.

محققان دانشگاه تورنتو کانادا عنوان می‌کنند نوزادانی که فقط از شیرسینه مادرشان تغذیه می‌کنند، در دوره بزرگسالی کمتر با اضافه وزن روبرو هستند، اما دلیل آن هنوز به خوبی معلوم نیست.

محققان در این مطالعه به بررسی داده‌های ژنتیکی و شاخص توده بدنی بیش از ۵۰۰۰ کودک در بریتانیا پرداختند.

آن‌ها دریافتند در پسران ۱۸ سال دارای ژن چاقی، تغذیه انحصاری با شیرمادر تا ۵ ماهگی موجب کاهش شاخص توده بدنی شأن تا ۱.۱۴ kg/m ۲ می‌شود. این تأثیر در دختران بیشتر بوده و با کاهش ۱.۵۳ kg/m ۲ مرتبط است.

«لورنت بریولائیس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تغذیه انحصاری با شیرمادر تا ۳ ماهگی یا ترکیب شیرمادر و شیرخشک با کاهش مشابه شاخص توده بدنی در افراد پرریسک در معرض چاقی مرتبط نیست.»

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، تمامی نوزادان باید تا ۶ ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند، اما تنها ۴۰ درصد نوزادان در جهان تا این سن با شیرمادر تغذیه می‌شوند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد مدت طولانی‌تر تغذیه با شیرمادر دارای بیشترین فایده برای افراد در معرض ریسک بالا چاقی است.
برچسب ها: شیر مادر ، چاقی ، کودک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین