کد خبر: ۲۳۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
سفیر چین در انگلیس به دولت لندن هشدار داده است که ضمن احترام به حق حاکمیت پکن، «به هیچ وجه» در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت نکند.
ناطقان: «لیو ژیاومینگ» روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر یادآور شد که چین هرگز در امور داخلی انگلیس دخالت نکرده «پس انگلیس هم باید همین رویه را درقبال چین دنبال کند».

 

تنش‌ها میان لندن و پکن پس از تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کنگره خلق چین بالا گرفته است. براساس این لایحه و به گفته مقامات چینی، دخالت‌های خارجی در شعله ور شدن اعتراضات در هنگ‌کنگ از بین می‌رود.

 

پکن تاکید دارد هدف این قانون مقابله با خرابکاری‌ها، تروریسم، جدایی طلبی و تبانی با قدرت‌های خارجی است.

 

با این حال دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته با ایراد سخنانی در مجلس عوام، چین را به نقض بیانیه مشترک دو کشور متهم و برای اعطای شهروندی به مردم هنگ‌کنگ اعلام آمادگی کرد.

 

وی همچنین سفیر چین را برای اعلام اعتراض لندن به این مصوبه در خصوص مستعمره سابق انگلیس احضار کرد. ژیاومینگ متعاقبا باصدور بیانیه ای موضع دولت لندن را غیرمسئولانه و غیرموجه خواند و تصریح کرد که تصویب این لایحه به موقع، لازم و معقولانه بود و راه حل اساسی برای پایان دادن به هرج‌ومرج و برقراری نظم در هنگ‌کنگ بشمار می‌رود.

 

وی با اشاره به اینکه افراد ساکن در هنگ‌کنگ، دارای ملیت چینی هستند، پیشنهاد دولت لندن برای اعطای حق شهروندی به مردم این منطقه را خلاف مواضع اولیه این کشور و قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

 

سفیر چین تصریح کرد که پکن با این پیشنهاد قویا مخالفت کرده و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که واکنش متناسب نشان دهد.


 

ژیاومینگ همچنین خاطر نشان کرد که دولت انگلیس حق حاکمیت و صلاحیت برای نظارت بر امور هنگ‌کنگ را ندارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز تاکید کرده پکن اجازه دخالت خارجی در امور داخلی خود را نخواهد داد.

 
منبع: ایرنا
برچسب ها: هشدار ، ناطقان ، چین ، لندن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین