کد خبر: ۲۳۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
وزیر امورخارجه اسپانیا با بیان اینکه «مذاکره» تنها راهکار حل و فصل مناقشه است، هشدار داد: در صورتی که اسرائیل، به طور یکجانبه پیرامون مساله الحاق اراضی فلسطین تصمیم‌گیری کرده است.
ناطقان: به نقل از اروپا پرس، «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا دیروز (سه‌شنبه) در نشستی مطبوعاتی با «آنا لیند» همتای سوئدی خود در واکنش به طرح غیرقانونی الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «مذاکره» تنها راهکار حلوفصل مناقشه اسرائیل و فلسطین است؛ لایا همچنین هشدار داد: در صورتی که اسرائیل، به طور یکجانبه پیرامون مساله الحاق اراضی فلسطین تصمیم‌گیری کرده و در آینده ای نزدیک نسبت به اجرای آن اقدام کند، شرایط متفاوت شده و با پاسخ قاطع اروپا مواجه خواهد شد.  

وزیران امور خارجه اسپانیا و سوئد در واکنش به طرح غیر قانونی الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، این امر را نقض آشکار حقوق بین الملل و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه آسیای غربی دانستند.

این دیپلمات اسپانیایی همچنین بر راهکار «مذاکره» تاکید کرد و گفت: دستیابی به توافق دوجانبه بر پایه گفت‌وگو حیاتی است زیرا درغیر اینصورت شاهد پیامدهای منفی این تصمیم یکجانبه بر امنیت و ثبات متزلزل منطقه آسیای غربی خواهیم بود.  

در همین راستا «آنا لیند» وزیر امور خارجه سوئد نیز خاطر نشان کرد: طرح یکجانبه اسرائیل، نقض صریح حقوق بین الملل است و در صورت تحقق این طرح، راه حل تشکیل دو دولت با مرزهای امن و به رسمیت شناختن هر دو دولت با مشکل مواجه خواهد شد.  

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتس» رئیس ائتلاف «آبی- سفید» این رژیم پس از توافق برای تشکیل کابینه ائتلافی در خصوص آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به این رژیم، از ابتدای ماه ژوئیه جاری(۱۱ تیر) به توافق رسیده بودند.

سرانجام، این طرح جنجالی با موج شدید مخالفت‌ها و محکومیت‌های جهانی و اعتراض ها در داخل فلسطین مواجه و از تاریخ ۱۱ تیر به زمانی دیگر موکول شد؛ برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که رژیم صهیونیستی با توجه به فشارهای گسترده بین‌المللی، طرح الحاق کرانه باختری را در چندین مرحله اجرا می‌کند و در مرحله نخست قصد دارد سه مجتمع بزرگ شهرک نشینی در کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند.

نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در تماس تلفنی با همتای صهیونیست خود درباره پیامدهای اجرای طرح غیر قانونی الحاق کرانه باختری هشدار داد؛ وی ضمن ابراز نگرانی از اجرای این طرح، تصریح کرد که این تصمیم دورنمای صلح در منطقه را به خطر می‌اندازد؛  بوریس جانسون از نتانیاهو خواست تا به مذاکره با دولت فلسطین بازگردد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به همراه همتایان فرانسوی، مصری و لبنانی خود نیز دیروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر پایبندی خود به راه‌حل تشکیل دو کشور، ‌ طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی را نقض صریح قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای روند صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی عنوان کردند.

در این بیانیه آمده است: هرگونه الحاق اراضی به فلسطین اشغالی نقض قانون بین‌المللی و تهدید پایه‌های صلح میان دو طرف است؛ این چهار وزیر همچنین تاکید کردند: طرح الحاق عواقب خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه به همراه خواهد داشت و مانع بزرگی پیش‌روی تلاش‌ها برای تحقق صلح فراگیر و عادلانه خواهد بود.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین