کد خبر: ۲۳۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
معاون اقتصادی وزارت خارجه:
انصاری با بیان اینکه کشوری که در این مقطع بطور رسمی چین از ما نفت می‌خرد ملت ما فراموشش نخواهند کرد، ادامه داد: چین در حوزه سیاسی و اقتصادی مدافع خوبی برای ما بوده‌اند، در آخرین نشستی که در آژانس بود چین و روسیه تنها کشوری بودند که رای منفی به قطعنامه آژانس دادند، چین و روسیه در صحنه‌های مختلف و در برجام مدافع ایران بودند بنابراین رابطه چین و ایران رابطه‌ای بسیار برجسته است.
ناطقان: برنامه جامع همکاری ایران و چین؛ مفاد قرارداد و پاسخ به ابهام  شب گذشته ۱۹ تیرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و حامد وفائی استاد دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اینکه گمانه زنی‌های محتوای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را تایید و تکذیب نمی‌کنم، گفت: قرارداد ۲۵ ساله با چین یک قرارداد برد برد است.

او با اشاره به اینکه دولتمردان به فکر راهبرد‌ها در روابط تجاری اقتصادی با کشور‌های مهم دنیا هستند، افزود: نگاه به شرق یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، این در حالی است که علی‌رغم فشار‌های سیاسی، اقتصادی و تهاجمات فرهنگی ایران به فکر روابط تجاری گسترده با کشور‌های مهمی همچون چین است.

انصاری ادامه داد: نگاه راهبردی به شرق همواره در سیاست جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، این موضوع نشان دهنده آینده نگری ایران و دیدگاه استراتژیک نسبت به تحولات بین‌المللی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی برای همکاری با چین داشته باشیم، عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور خلق چین به تهران بحث همکاری راهبردی دو کشور به مدت ۲۵ سال مطرح شد.

او خاطرنشان کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیرامون این موضوع واکنش نشان داده است بنابراین امروز طبیعی است که همه کشور‌های غربی نسبت به بحث همکاری دراز مدت ایران و چین حساسیت نشان دهند.

انصاری با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی است، گفت: هر دو کشور در منطقه حساس قرار دارند، اگر اقیانوس هند را به عنوان اقیانوس قرن بیستم بدانیم ایران در مهم‌ترین ورودی اقیانوس هند و چین در تنگه مالاکا قرار دارد لذا هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

انصاری با اشاره به اینکه ایران و چین روابط اقتصادی دارند، افزود: مطالب زیادی در رابطه با قرارداد ایران و چین در رسانه مجازی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها مسخره است، در دنیا هیچ کس با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با واگذاری شهر یا استانی نمی‌تواند صحبت کند، لذا رابطه جمهوری اسلامی ایران با چین رابطه عمیق اقتصادی است که از گذشته این رابطه وجود داشته بعد از انقلاب هم ادامه دار شده و در آینده نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

او تصریح کرد: با اعمال تحریم‌های نفتی ایران، بزرگترین فشار تاریخ بر صادرات وارد شد، روابط تجاری ایران و چین ۲۴ هزار میلیارد دلار بود بنابراین روابط ما با چین روابط خوب و قابل توجهی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هر دو کشور به چرخه تولید ورود پیدا کردند، گفت: در چرخه تولید قرار گرفتن از ویژگی‌های مهم ایران و چین است، چین در شرایط فعلی تنها کشوری است که رسماً از ما نفت می‌خرد لذا ما نفت را به کشور‌های مختلف و با شیوه‌های مختلفی می‌فروشیم و تحریم‌ها را دور می‌زنیم، آمریکا در موضوع کرونا به چین فشار می‌آورد لذا فشار سیاسی امریکا به چین در هر موضوعی رخ می‌دهد.

انصاری با بیان اینکه کشوری که در این مقطع بطور رسمی از ما نفت می‌خرد ملت ما فراموشش نخواهند کرد، ادامه داد: چین در حوزه سیاسی و اقتصادی مدافع خوبی برای ما بوده‌اند، در آخرین نشستی که در آژانس بود چین و روسیه تنها کشوری بودند که رای منفی به قطعنامه آژانس دادند، چین و روسیه در صحنه‌های مختلف و در برجام مدافع ایران بودند بنابراین رابطه چین و ایران رابطه‌ای بسیار برجسته است.

وفایی با اشاره به این که چین برای مناسبات خود با کشور‌های مختلف قالبی را تنظیم می‌کند، گفت: روابط ایران با چین ارتقا یافته است و چین برای رابطه با ایران سطح مشارکت جامع راهبردی را در نظر گرفته است، در این رابطه بحث مشارکت، راهبردی بودن و جامعیت مطرح است بنابراین چین برای مناسبات خود با سایر کشور‌های مختلف عناوینی را تعریف می‌کند.

او با اشاره به اینکه تعاملات ایران و چین مشارکتی است نه رقابتی، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت لوازم این رابطه محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چین ابرقدرت نوظهور است، ادامه داد: اگر کسی برای روابط طولانی مدت برنامه ریزی نکند، آینده را باخته است.

او افزود: برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین توافقنامه نیست، رسانه‌های ایران متاسفانه عجولانه عمل می‌کنند و هیاهو دارند این موضوع در بحث برجام قابل مشاهده است.

وفایی با اشاره به اینکه قرار دادن همه تخم مرغ‌ها در سبد غرب غلط است، ادامه داد: این موضوع در مورد شرق هم نیز صدق می‌کند، باید تعادل را با محوریت منافع ملی حفظ کنیم، خیلی از کشور‌ها بحث تعادل را در دستور کار خود قرار داده اند.

او با اشاره به نفوذ چین در نظام بین الملل گفت: در حوزه اقتصادی بازار یک میلیارد و چند صد میلیون نفری را نمی‌توان نادیده گرفت، مناسبات ایالت متحده آمریکا و چین قابل توجه است، این دو کشور درگیر جنگ تجاری با یکدیگر هستند، امابسیاری از پروژه‌های راهداری در آمریکا را چینی‌ها انجام می‌دهند.

وفایی با اشاره به اینکه امروزه نمی‌توان چین را نادیده گرفت افزود: کسی که چین را نادیده بگیرد در آینده دچار مشکل می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین