کد خبر: ۲۳۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
در حالیکه بیش از دو سال از الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در چند آزادراه کشور می‌گذرد، به نظر می‌رسد پرداخت نکردن وجه عوارض از سوی مردم باعث شده که دوباره باجه‌های عوارضی قد علم کنند.
ناطقان: اسفند سال ۱۳۹۷ طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها آغاز شد و قرار بود از بامداد ۲۸ اسفند ماه همان سال دریافت عوارض الکترونیکی در چهار آزادراه تهران – ساوه، قزوین - زنجان، تهران – قزوین و تهران – قم به صورت الکترونیکی انجام شود. پس از آن نیز آزادراه‌های بسیاری به این طرح پیوستند و به جای باجه‌های عوارضی و صف‌های طولانی خودرو، دوربین‌ها بودند که پلاک ماشین‌ها و میزان عوارضی که مالکانشان بابت استفاده از آزادراه‌ها باید بپردازند را محاسبه و اعلام می‌کردند اما حالا پس از حدود دو سال به بهانه نپرداختن وجه عوارض از سوی مردم، باجه‌ها می‌خواهند جای دوربین‌های ثبت الکترونیکی عوارض آزادراهی را بگیرند که مسلما بازگشت به عقب در اجرای این طرح محسوب می‌شود.

مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده‌اند که بیش از نیمی از مردم عوارض آزادراهی‌شان را پرداخت نکرده‌اند و میزان این مطالبات در برخی مسیرها به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

تازه‌ترین رخداد، ساخت باجه‌های عوارضی در منطقه ۱ آزادراه تهران – شمال است و مردم در مسیر برگشت به تهران در صف‌های عوارضی منتظر می‌مانند تا عوارض خود را به باجه‌ها پرداخت کنند؛ آن هم در شرایطی که اوضاع کرونا در کشور در حال وخیم‌تر شدن است. این در حالی است که پیش آن عوارض از طریق دوربین‌ها به صورت الکترونیکی محاسبه می‌شد و از طریق پیامک به اطلاع صاحب خودرو می‌رسید.

این تصمیم در آزادراه تهران شمال در حالی گرفته شده که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی و پلیس تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند تا بدهی معوق مردم در آزادراه‌های الکترونیکی به جریمه تبدیل شود و قرار شد این تفاهم‌نامه به قرارداد اجرایی تبدیل شود تا سرمایه گذاران آزادراه‌های الکترونیکی متضرر نشوند و دیگر سرمایه گذاران نیز سریعتر به طرح الکترونیکی کردن آزادراه‌ها بپیوندند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، این تفاهم‌نامه در مسیر اجرایی شدن قرار داشته و پلیس در حال بررسی اطلاعات خودروهایی است که از آزادراه‌های الکترونیکی استفاده کرده ولی عوارضشان را پرداخت نکرده‌اند. قرار شده پس از تکمیل این اطلاعات برای دوربین‌های ثبت عوارض در پلیس راه کد ثبت تخلفات تعریف شود تا کسانی که عوارضشان را پرداخت نکرده‌اند جریمه شوند. با این وجود مشخص نیست با وجود پیشرفت این طرح چرا پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه تهران شمال که چند ماه بیشتر از افتتاحش نمی‌گذرد دوباره به حالت پرداخت از طریق باجه‌های عوارضی تبدیل شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین