کد خبر: ۲۳۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان گفت: اگر روند صعودی شیوع کروناویروس تا اوائل پاییز کنترل نشود ممکن است با بازگشایی مدارس و شروع سرما با یک جهش دیگر از کووید19 مواجه شویم.
ناطقان: دکتر مجتبی اکرم ضمن هشدار در خصوص جدی گرفتن این بیماری همه‌گیر از سوی مردم بر لزوم همراهی رسانه‌ها با سیستم بهداشت و درمان کشور در خصوص ایجاد حساسیت بیشتر در مردم تاکید و اظهار کرد: اگر تا آغاز فصل سرد روند افزایشی کروناویروس کنترل نشور و سرعیت شیوع کم نشود، احتمالا با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه کروناویروس یک بیماری کاملا ناشناخته است افزود: ابعاد مختلف این بیماری هنوز برای ما روشن نیست و لذا اگر نتوانیم از شدت شیوع آن کم نکنیم ممکن است با مشکلات بیشتری در آینده روبرو شویم.

این پزشک با بیان اینکه در آغاز تصور عده‌ای بر این بود که با افزایش گرما و یا افزایش بیماران و جهش ویروس به تدریج این ویروسش عالم‌گیر ضعیف می‌شود ادامه داد: متاسفانه هیچکدام از این پیش‌بینی‌ها اتفاق نیفتاد و کروناویروس در این مدت روند صعودی داشته به طوری‌که در چند روز اخیر شاهد افزایش مرگ و میروهای روزانه به بیش از 200 نفر در کشور بودیم.

وی با بیان اینکه کووید19 پیر و جوان نمی‌شناسد اضافه کرد: برخلاف روزهای نخست که گفته می‌شد که بچه‌ها در مقابل این بیماری تا حدودی ایمن هستند امروز شاهد تلفات در بین اقشار مختلف مردم هستیم.
وی بر لزوم افزایش فعالیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی از سوی همه رسانه‌ها تاکید و تصریح کرد: رسانه‌ها باید با فعال‌سازی همه ظرفیت‌های خود به کمک سیستم بهداشت و درمان کشور بیایند و با اطلاع‌رسانی درست، حساس کردن مردم و آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف به کنترل این بیماری همه‌گیر کمک کنند.

دکتر اکرم با گلایه از عدم توجه برخی از مردم به توصیه‌های پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت خاطرنشان کرد: در این شرایط استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی مهمترین راهکار برای مقابله با این بیماری همه‌گیر است و لذا همه رسانه‌ها و موثرین باید به یاری بخش بهداشت و درمان کشور بیایند و با افزایش حساسیت‌ها در مردم به روند کنترل کووید19 کمک کنند.

وی با اشاره به درگیری چندماهه کادر درمانی بیمارستان‌ها با این بیماری اظهار کرد: توان جامعه پزشکی و کادر درمانی و نیروهای مراکز درمانی و بیمارستانی هم ظرفیت مشخصی دارد. متاسفانه این نبرد بی‌امان دارد به یک نبرد فرسایشی تبدیل می‌شود و همین ممکن است به مرور بر کادر درمان که مجاهدانه تا کنون تلاش کرده تاثیر بگذارد.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه نیروهای بخش سلامت به تدریج خسته می‌شوند ادامه داد: این نیروها چند ماهی است که به شدت درگیر این بیماری هستند و لذا در صورت تداوم این جنگ فرسایشی ممکن است با مشکلات دیگری روبرو شویم.
وی با اشاره به شرایط ویژه کادر درمانی در مبارزه با این بیماری همه‌گیر افزود: پوشیدن لباس‌های مشقت‌بار برای غلبه بر کرونا و ماه‌ها درگیری و نبرد مداوم کادر سلامت با این بیماری و...ممکن است به تدریج بر خستگی نیروها بیافزاید از همین رو باید همه ما از سیستم بهداشت و درمان تا رسانه‌ها و مردم و...، تمامی توان و ظرفیت خود را به میدان بیاوریم تا پیش از آغاز بازگشایی مدارس و شروع سرما ، از شدت شیوع کروناویروس بکاهیم چرا که ممکن است تا آن زمان به یک‌باره با یک جهش در این بیماری روبرو شویم.
دکتر اکرم در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص استفاده احتمالی از شیوه‌های جدید در فرآیند درمان مبتلایان به کووید19 گفت: با توجه به ناشناخته بودن این بیماری، در این مدت، بارها شاهد بودیم که پروتکل‌های درمانی متفاوتی از سوی کشورهای مختلف ارائه شده است. البته بخش اعظم داروهایی که در درمان این بیماری استفاده می‌شود یکسان است. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از فرآیند کار نیز به بحث مراقبت از بیماران برمی‌گردد.
وی از پلاسما درمانی به عنوان موثرترین راه درمانی شناخته شده در درمان کروناویروس نام برد و اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده بیماران کرونایی بدحال در بیمارستان کوثر هستند استفاده از پلاسمادرمانی نیز در همین بیمارستان انجام می‌شود.

بهبودیافتگان پلاسمای خود را هدیه کنند

وی با اشاره به کارایی روش پلاسمادرمانی در درمان بیماران مبتلا به کروناویروس از همه رسانه‌ها خواست با فرهنگسازی در این بخش، بهبودیافتگان را به اهدای پلاسمای خون خود ترغیب کنند.

دکتر اکرم با بیان اینکه در بیمارستان شفا تامین اجتماعی بخش آی سی یو برای بیماران بدحال وجود ندارد گفت: از همین رو عمده مبتلایان به کرونا در بیمارستان کوثر بستری هستند. البته موارد سرپایی و پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان شفا سمنان نیز انجام می‌شود.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان از تلاش برای کاهش رفت‌و آمد بیمه‌شدگان در این شرایط کرونایی خبر داد و گفت: در همین ارتباط سازمان دفترچه‌های بیمه‌شدگانی که اعتبار آنها در اسفندماه 98، فروردین و اردیبهشت 99 به پایان رسیده بود را پذیرش می‌کرد .

هزینه کرد 180 میلیاردی تامین اجتماعی در استان

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به فعالیت‌های بخش درمان تامین اجتماعی استان پرداخت و افزود: خوشبختانه به جز دو –سه درصد از مطب‌های شخصی و رادیولوژی‌ها، تقریبا همه درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، بخش خصوصی و...طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می‌توانند از خدمات سازمان بهره‌مند شوند. ضمن اینکه بیمارستان شفا در سمنان، امام حسین در شاهرود و مراکز درمانی مختلف تامین اجتماعی در سراسر استان نیز خدمات خود را به صورت کاملا رایگان ارائه می‌دهند.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه در یک سال گذشته افزون بر 180 میلیارد تومان در این بخش از سوی تامین اجتماعی پرداخت شده اضافه کرد: استان سمنان یک صدم جمعیت کشور و 1.1درصد بیمه شدگان کشور را در خود جای داده است.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی در این استان خاطرنشان کرد: متناسب با این تعداد بیمه شده قاعدتا باید سه یا چهار مرکز درمانی در استان فعالیت می‌داشت و این در حالی است که هشت مرکز درمانی و دو بیمارستان به بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان خدمات ارائه می‌دهند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خطر جهش ، کرونا ، پاییز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین