کد خبر: ۲۳۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
اسفندماه که به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا تمام مراکز فرهنگی تعطیل شد، آمار روزانه مبتلایان و درگذشتگان بر اثر این بیماری بیشتر از امروز نبود؛ اما هم‌اکنون برخی از سالن‌های سینماها و تماشاخانه‌ها با آنچه «حفظ تدابیر بهداشتی» گفته می‌شود، باز هستند.
ناطقان: هرچند سینماداران و تصمیم‌گیران این عرصه به دلایل مختلف از جمله تنگناهای اقتصادی و خطر ورشکستگی مجبور به بازگشایی مراکز فرهنگی از ابتدای تیرماه شده‌اند، مردم به خوبی این تناقض را درک می‌کنند و برای حفظ جان خود کمتر سراغ چنین مکان‌هایی می‌روند. همین موضوع موجب شده، تهیه‌کنندگان فیلم‌ها و صاحبان سالن‌ها در موقعیت دشواری برای تصمیم‌گیری قرار گیرند؛ زیرا چه در صورت نمایش فیلم‌ها و چه تعطیلی سینماها متضرر می‌شوند. در غیاب حمایت‌های مشخص و اساسی دولت، برخی تهیه‌کنندگان به امید اینکه شاید در آینده نزدیک وضعیت بهبود یابد، با به تعویق انداختن زمان نمایش آثارشان، سعی دارند شانس دوباره‌ای به فیلم‌هایشان بدهند و آن را در زمانی اکران کنند که مخاطبان، بیشتر روی خوش به سالن‌های سینما نشان می‌دهند. به عنوان مثال هفته گذشته تهیه‌کننده فیلم «پیشی‌میشی» از اکران نمایش فیلم خود در زمان مقرر انصراف داد؛ تصمیمی که چه‌بسا با ادامه بحران به رویه‌ای برای دیگر تهیه‌کنندگان تبدیل شود.

از روزهای پایانی سال گذشته که دستور بسته شدن تمامی مراکز فرهنگی و هنری صادر شد، علاوه بر ضررهای معنوی که قابل اندازه‌گیری نیست، اقتصاد هنر ضربه زیادی دید. این زیان دامن همه مکان‌ها و رویدادهای هنری چون کنسرت‌ها، تئاترها و گالری‌ها را گرفت؛ آن‌چنان که حتی با بازگشایی مکان‌های هنری هیچ‌کدام هنوز نتوانسته‌اند قد راست کنند آن‌چنان که درآمد کنسرت‌ها تاکنون صفر بوده و تهیه‌کنندگان نمایش‌ها و گالری‌داران همچنان از کسادی کارشان گله‌مندند. با این‌همه به دلیل فراگیرتر بودن سالن‌های سینماها و هزینه گزاف تولید فیلم‌های سینمایی ضرر به وجود آمده برای این صنعت-هنر بیش از دیگر هنرها به چشم می‌آید. طبق آمار در سه‌ماه نخست سال گذشته سینمای ایران معادل ۱۱۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان فروش داشت که حاصل حضور ۹ میلیون و ۸۴۶ هزار نفر بیننده بود. در حالی که امسال با توجه به بسته بودن سالن‌های سینما این مبلغ به صفر رسید. به عبارت دیگر تنها در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان ضرر متوجه صنعت سینما بوده است. با توجه به سه هفته نخست تابستان سال گذشته که بیش از ۱۸ میلیارد تومان عاید سالن‌های نمایش کرده بود و امسال این رقم به  ۴ میلیارد تومان تنزل یافته، می‌توان گفت در مجموع در سال جاری سینمای ایران، نسبت به سال گذشته  نزدیک به ۱۲۸ میلیارد تومان ضرر کرده است. البته در این مدت برخی فیلم‌ها به‌صورت آنلاین اکران شدند و منابع محدودی به سینما بازگشت؛ اما اول اینکه رقم‌های فروش قابل توجه نبود و دوم اینکه در این گزارش فقط به فروش در سالن‌های سینما پرداخته شده است.

اگر از تعطیلی سالن‌های نمایش فیلم و زیان ناگزیر آن در سه ماه بهار صرف‌نظر کنیم، آنچه بیشتر موجب دلسردی سینماداران و تهیه‌کنندگان سینماها پس از بازگشایی می‌شود، مبهم بودن وضع این صنعت در ماه‌های آینده با توجه وضعیت جاری است. هم‌اکنون از ۶۳۸ سالن نمایش موجود در کشور تنها ۵۰ سینما با ۸۴ سالن مشغول به‌کارند که همین تعداد نیز بسیار پایین‌تر از ظرفیت خود و حتی ظرفیت تعیین‌شده به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای مخاطبانند.

به‌عنوان مثال تا عصر روز گذشته (یکشنبه) در کل سالن‌های نمایش تنها ۳۵۳ قطعه بلیت فروش رفت که رقمی معادل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حاصل آن بود؛ به‌عبارت دیگر در تمام سانس‌های نمایش یک سالن تا نیم‌روز گذشته به طور متوسط کمتر از ۵ مخاطب حضور داشته‌اند!

گذشته از اینها، سود ناچیز سینماها در سه هفته گذشته تنها مدیون سه فیلم نخست جدول آثار روی پرده بوده و سینماهایی که دیگر فیلم‌ها را اکران می‌کنند از حداقل درآمد بی‌بهره‌اند و همین موضوع موجب شده بسیاری از سینماداران برای ادامه کار مردد شوند. طبق آمار ارائه شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا)  تا زمان نوشتن این گزارش، فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت با فروش یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان با ۱۸ روز نمایش و فیلم‌های « خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» اثر پیمان قاسم‌خانی  و «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت  با احتساب روزهای نمایش در سال گذشته به ترتیب مبالغ ۹۵۰ میلیون و ۳۷۳ میلیون تومان به‌دست آورده‌اند و دیگر آثار با اختلاف زیادی در رتبه‌های بعدی جدول فروش قرار گرفته‌اند که نمونه‌ای است از وضعیت بحرانی اکران در روزهای جاری.

علاوه بر دغدغه سینماگران در زمینه آمار فروش فیلم‌ها، این نگرانی نیز وجود دارد که در شهرهای قرمز یا وضعیت هشدار، سینماها با تعطیلی دوباره روبه‌رو شوند؛ هرچند بسیاری معتقدند سالن‌های سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خیلی مراکز یا مکان‌های عمومی دیگر کم‌خطرتر است؛ اما با این حال دولت اعلام کرده در شهرهای پرخطر مشاغل گروه‌های سه و چهار فعلا ممنوع از فعالیت هستند و برای برخی مشاغل در تهران نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.


برچسب ها: ضرر ، کرونا ، سینما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین