کد خبر: ۲۳۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
سخنگوی سازمان انتقال خون با تأکید بر اینکه به همه گروه‌های خونی نیاز داریم، گفت: از بهبودیافتگان کرونا می‌خواهیم جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
ناطقان: بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره «آخرین وضعیت  خون و فرآورده‌های خونی در کشور»، اظهار داشت: با شیوع و گسترش کرونا در اسفند میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدا با کاهش روبرو شد؛ به طوری که در اسفند 98 در تمامی استان‌های کشور با کاهش اهدای خون مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه به طور متوسط در اسفند ماه گذشته 35 درصد کاهش آمار اهدای خون در کشور داشتیم، افزود: در سال جاری این کاهش آمار اهدا ادامه داشت و در خردادماه 20 درصد کاهش اهدای خون داشتیم؛ البته در بیشتر کشورهای دنیا کاهش اهدای خون به 50 درصد هم رسید و بسیاری دچار بحران کاهش خون شدند.

سخنگوی سازمان انتقال خون بیان داشت:کشور ما با وجود پویش مردمی و کمک‌های مؤمنانه دچار کاهش جدی و بحران خون و فرآورده‌های آن نشد؛ با فعال کردن شبکه ملی خون‌رسانی کشور در 2 ماه اخیر توانستیم جوابگوی نیاز بیمارستانها و مراکز درمانی باشیم.

حاجی بیگی اضافه کرد: در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی جهت اهدای خون نیاز داریم و به اهدای خون توسط افرادی که گروه خونی منفی و AB مثبت دارند نیاز بیشتری احساس می‌شود؛ البته 10 درصد مردم ما گروه خونی منفی هستند.

وی ابراز داشت: با توجه به درخواست پزشکان و تقاضای زیاد و میزان تأثیرگذاری پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا در درمان، از این افراد می‌خواهیم به مراکز انتقال خون جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند؛ البته این نیاز در کلانشهرها بیشتر است و در استان‌های تهران، اصفهان، گیلان،مازندران، البرز و فارس درخواست‌ها زیاد تر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با تأکید بر اینکه افراد با هر گروه خونی مراجعه کنند،گفت:به دلیل اینکه در جمعیت عمومی کشور گروه خونی AB مثبت فقط 7 درصد است؛ بنابراین نیاز به این گروه خونی بیشتر احساس شده و پلاسمای AB مثبت در پلاسما درمانی، دهنده عمومی محسوب می‌شود.

حاجی بیگی با بیان اینکه بیش از 3400 نفر از افراد بهبودیافته از کرونا در سراسر کشور جهت اهدای پلاسما به 22 مرکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد، 2700 واحد پلاسما اهدا شده  و بیشترین میزان مراجعه در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی و کرمانشاه بوده است.

وی یادآور شد:اکنون در 22 استان و مرکز انتقال خون طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در حال انجام است و این استانها شامل استان مرکزی، اصفهان،گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس، گلستان، همدان، زنجان، خوزستان، اردبیل، کرمان، مازنداران، قم، قزوین، سمنان، یزد ، البرز، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین