کد خبر: ۲۳۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
در روزهایی که خیلی از اهالی سینما و تئاتر از عدم حمایت و شرایط نامناسب کاری و معیشتی خود در پی شیوع کرونا گله دارند، بلاتکلیفی در اعلام تعطیل بودن یا نبودن سالن‌های سینمایی و تئاتری بیش از هر چیز نابسامانی در تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی را نشان می‌دهد.
ناطقان: از شب گذشته که خبرهایی درباره تعطیلی تئاتر منتشر شد، نگرانی گروه‌‍‌هایی که نمایش‌هایشان روی صحنه بود نیز بالا گرفت اما در این میان وضعیت یکسانی برای تئاتری‌ها وجود ندارد. به طوری که برخی از آنان امشب (۲۴ تیر ماه) روی صحنه می‌روند و بعضی دیگر چنین نمی‌کنند. گروه‌هایی هم هستند که فعلا اجرای امشب خود را می‌روند ولی تصمیمی برای روزهای آینده نگرفته‌اند.
 

تالار مولوی اجراهای خود را به طور قطع به مدت یک هفته تعطیل کرده و تا سه شنبه آینده نمایشی در این سالن به صحنه نخواهد رفت.

مجتی جدی یکی از مسئولان این تالار در این زمینه به ایسنا توضیح داد: از آنجا که گروه‌های نمایشی در بلاتکلیفی نمی‌توانستند کار کنند و به سایت‌های فروش هم اعلام کرده بودند اجرایی ندارند، بهتر دیدیم اجراها را به مدت یک هفته تعطیل کنیم.

اما مهیار جوادی‌ها که این روزها نمایش «... و همیشه پاییز» را دراین تالار روی صحنه می‌برد، با انتقاد فراوان از بی‌برنامگی در تئاتر گفت: از اجرای ما ۴ شب باقی بود که از خیر آن گذشتم و ترجیح می‌دهم، بعد از بازگشایی تالار هم اجرایم را ادامه ندهم.

او اضافه کرد: از ساعت‌های پایانی دیشب که بحث تعطیلی تئاتر مطرح شده، چند بار تصمیم‌ها تغییر کرد. اول بحث تعطیلی بود و امروز گفتند تعطیل نیست و چند ساعت بعد تالار مولوی اعلام کرد تعطیل است چون دانشگاه تهران تصمیم به تعطیلی گرفته است. همه اینها فشار عجیبی به گروه‌های نمایش وارد می‌کند.

این کارگردان جوان اضافه کرد: هرچند شرایط اضطراری است ولی این گونه تصمیم گیری‌های ضربتی و ناهماهنگی‌ها هم بی‌احترامی به گروه‌های نمایشی است و یک نفر باید به دوستان بگوید اگر قرار بر تغییر برنامه است، دست‌کم ۲۴ ساعت قبل اعلام کنید، نه اینکه نیمه شب ناگهان اطلاع‌رسانی کنید و تازه همین تصمیم هم چند بار تغییر کند.
 

جوادی‌ها ابراز تاسف کرد: حتی مسئولان سالن هم در جریان این خبر نبودند و این شیوه اطلاع‌رسانی در این وضعیت دشوار که همه تحت فشار هستیم، اصلا درست نیست و اینجاست که ثابت می‌شود همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید.

او ادامه داد: واقعا اجرای تئاتر در این شرایط اصلا منطقی نیست و به این ریسک بالا نمی‌ارزد.

این کارگردان جوان اضافه کرد: در همین چند روزه هم به همه دوستان و مهمانانم می‌گفتم شرایط بهداشتی داخل سالن را تضمین می‌کنم چون علاوه بر تالار مولوی، گروه ما هم موارد بهداشتی را به شدت کنترل می‌کرد اما به همه توضیح می‌دادم خارج از سالن را نمی‌توانم ضمانت بدهم و راضی نیستم شما با وسیله عمومی به تماشای تئاتر من بیایید.  
او در ادامه صحبتش با انتقاد از شیوه حمایت از گروه‌هایی که نمایش‌هایشان روی صحنه است، تصریح کرد: اعلام شد هر گروهی که کارش در شورای حمایت تصویب شده، می‌تواند همزمان با اجرا نیمی از کمک‌هزینه خود را بگیرد و ما هم اقدام کردیم. مرکز هنرهای نمایشی خواستار نامه مدیر سالن بود که پیش از شروع اجرا باید ارایه می‌شد و از طرفی مدیر تالار مولوی می‌گفت پایان اجرا نامه می‌دهم تا اینکه سرانجام وسط اجرا این نامه را داد و به مرکز ارایه کردیم که گفتند اگر زودتر می‌آوردید، در لیست قرار می‌گرفتید و حالا باید صبر کنید.

او در پایان ابراز تاسف کرد: وقتی قرار شد دوباره اجرا برویم، بسیاری از دوستان تئاتری خودمان مدام انتقاد می‌کردند. البته بسیاری دوستان دیگر هم لطف بسیار داشتند ولی این دو دستگی‌ها که در تئاتر هم وجود دارد، بسیار آزاردهنده است.

اما سامی صالحی ثابت که قرار بود از ۲۲ تا ۲۷ تیر نمایش «باب اسفنجی کرگدن» را با گروهی از هنرجویان نوجوان در تئاتر مستقل اجرا ‌کند، گفت: فعلا فقط اجرای امشب ما قطعی است و برای سه روز آینده هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.

او ادامه داد: از دیشب که بحث تعطیلی مطرح شد، بازیگران نوجوان ما با فشار و استرس زیادی رو به رو شدند و در وهله اول باید ببینم روحیات آنها چگونه است.

صالحی ثابت افزود: اجرای ما مدت محدودی بود و دوست داریم تا روز جمعه که قرار بود آخرین اجرای‌مان باشد، روی صحنه برویم ولی اول باید دید برنامه تعطیلی چگونه می‌شود و بچه‌ها در چه وضعیت روحی قرار می‌گیرند.  

فقیهه سلطانی دیگر کارگردانی که این روزها با نمایش «یه گاز کوچولو» در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه است، اعلام کرد که این نمایش امشب روی صحنه می‌رود و فعلا برنامه‌ای برای تعطیلی ندارد.
 

شامگاه گذشته ۲۳ تیرماه از سوی استاندار تهران اعلام شد که برخی مشاغل به مدت یک هفته در تهران تعطیل هستند. در این بین سالن‌های سینما و تئاتر هم از جمله این مشاغل بودند و نامه‌ای هم که از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به کلیه واحدهای تابعه شهرداری تهران با موضوع اعمال محدودیت‌ها در این کلان شهر منتشر شد، تاییدی بر اجرایی شدن دستور استانداری بود.

اما از صبح امروز و هر چه که به ظهر نزدیک شدیم بی‌اطلاعی از این دستور در میان برخی سینمایی‌ها و تئاتری‌ها و تردید آن‌ها در صحت این ماجرا بیشتر شد و پیگیری‌های ایسنا هم نشان از بی‌اطلاعی یا بلاتکلیفی مدیران داشت. این وضعیت در میان سالن‌ها هم مشاهده می‌شود به طوری‌که بیشتر سالن‌های تئاتر و گروه‌ها نمایشی بنا را بر تعطیلی گذاشته بودند و در سینما نیز برخی سالن‌ها فعال هستند و برخی دیگر تعطیل.

حال پس از اینکه بیشتر وقت روز ۲۴ تیرماه سپری شده، وزارت ارشاد اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرده که منتظر ابلاغیه برای تعطیلی مراکز فرهنگی هستند!
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین