کد خبر: ۲۳۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
راه حل فیلم جوکر برای اصلاح سیستم، استفاده از خشونت و درگیری‌های خیابانی است و حالا این فیلم در کشورمان که پتانسیل آشوب‌های خیابانی در آن بالا رفته، با مجوز دولت در سینماها به اکران درآمده است.
ناطقان: اخیرا چند پردیس سینمایی وابسته به یکی از پخش کنندگان، اقدام به نمایش فیلم‌های خارجی از جمله "جوکر" کرده اند. این فیلم سال گذشته اکران شد و خط اصلی فیلم می‌گوید که تنها راه برای اصلاح سیستم سرمایه‌داری و رسیدن به آرزوهای طبقه فرودست و تحقیر شده، خشونت افراطی است که با قتل به نمایش در می‌آید. ارتباط فیلم جوکر با اغتشاشات در همان سال گذشته در حوادث عراق و لبنان خود را نشان داد.

اعتراضات و اغتشاشات خیابانی در این دو کشور یک وجه اشتراک داشت و آن استفاده از گریم و نقاب جوکر افراد در این اعتراضات و اغتشاشات بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند فیلم جوکر که یک ضدقهرمان را به زیبایی به تصویر کشیده، به تقویت تظاهرات و اغتشاشات کمک کرده است.

شرایط امروز ایران بی‌شباهت به شرایط سال گذشته لبنان و عراق نیست؛ فاکتورهایی مانند انفجار قیمت دلار، سکه، مسکن، خودرو و افزایش شتابان قیمت‌ها و گرانی فزاینده و آتش افروزی‌های روزانه شرایط را برای ایجاد اعتراضات خیابانی که به اغتشاشات بیانجامد، فراهم کرده و حالا که تمام گروه‌های معاند و برانداز در رسانه‌های خود و فضای مجازی بسیج شدند و اقدام به پمپاژ ناامیدی و تحریک مردم برای ریختن داخل خیابان می‌کنند تا یک "تابستان داغ" را در ایران رقم بزنند، اکران فیلم جوکر را باید پالس نفوذی‌های داخل بدنه دولت برای کمک به شروع آشوب‌های اجتماعی دانست.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ترفندهای متعددی برای بحران‌سازی و آشوب‌آفرینی در یک کشور وجود دارد که نمادسازی شاید قدرتمندترین آن‌ها باشد؛ به‌کارگیری خشونت و بزرگ‌نمایی، کُشته‌سازی و قهرمان‌سازی، همگی به بحرانی کردن اوضاع کمک می‌کنند، اما نهایتاً آن‌چه برای استفاده از معترضان/اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آن‌ها اتحاد ایجاد کند.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین