کد خبر: ۲۳۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
رییس مجلس:
محمدباقر قالیباف افزود: در حال حاضر همه باور دارند که مشکل اصلی کشور پول نیست، زیرا در دوره‌ای که درآمد کشور حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بود وضعیت اقتصادی مردم با شرایط کنونی که درآمد به یک چهارم این عدد کاهش یافته، تفاوت چندانی نداشت.
ناطقان: محمدباقر قالیباف  با حضور در جلسه روز یکشنبه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، نخستین چالش کشور را مشکلات مدیریتی دانست و افزود: در حال حاضر همه باور دارند که مشکل اصلی کشور پول نیست، زیرا در دوره‌ای که درآمد کشور حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بود وضعیت اقتصادی مردم با شرایط کنونی که درآمد به یک چهارم این عدد کاهش یافته، تفاوت چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه تامین سلامت و امنیت غذایی در حوزه اقدامات کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس است، که موضوع بسیار حیاتی است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم در تولید برخی محصولات مانند مرغ به خودکفایی کامل رسیده‌ایم زیرا زنجیره تولید و خودکفایی به درستی طراحی نشده و تمام زنجیره‌های تولید از داخل تامین نمی‌شود.

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه توجه ویژه‌ای به خودکفایی در محصولات کشاورزی و دامی می‌شود، با طرح این پرسش که آیا امکان این برنامه ریزی در ۱۰ سال گذشته وجود نداشت، ادامه داد: باید به موضوع تامین ماشین آلات کشاورزی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور توجه ویژه شود چرا که این امر تاثیر به سزایی بر تولیدات حوزه کشاورزی دارد.

وی با اشاره به هدررفت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد تولید گندم کشور پیش از طبخ نان یا پس از آن تباه می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید اولویت‌های اصلی خود را مشخص کنند، گفت: مقرر شده است رؤسای کمیسیون‌های تخصصی با همکاری اعضای کمیسیون‌ها، استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها و سایر متخصصان اولویت‌های اصلی کشور در حوزه تخصصی خود را در ۳ محور تعیین کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌توان همه مشکلات را در دستورکار کمیسیون ها قرار داد، ادامه داد: کمیسیون‌ها باید مساله محور شده و اولویت‌ها به گونه‌ای انتخاب شود که حل آن‌ها به رفع مشکلات در سایر حوزه‌ها نیز منتهی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات صحن علنی مجلس از ۳ روز کاری به ۲ روز کاهش یافته تا فرصت بیشتری برای فعالیت تخصصی کمیسیون‌ها فراهم شود.

قالیباف تصریح کرد: نظارت با روش کنونی به درستی اجرایی نمی‌شود و نتیجه‌ای از آن به دست نمی‌آید، باید روش کنونی اصلاح شود چرا که در دوره قبلی ۵۰۷ طرح در دستورکار قرار گرفت که تنها حدود ۱۰۰ طرح تصویب و تعداد کمی از آن‌ها اجرایی شد.

رییس قوه مقننه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را یکی از بازوهای اصلی تقنین دانست و ادامه داد: حضور کارشناسان این مرکز در جلسات کمیسیون‌ها منجر به چکش کاری طرح‌ها و لوایح می‌شود.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات نیز یکی از مهم‌ترین بازوهای نظارتی مجلس است به گونه‌ای که حتی می‌توان آن را از سوال و استیضاح نیز قوی تر دانست مشروط بر اینکه اقدامات دیوان محاسبات برخط باشد و هزینه کرد تمامی اعتبارات را سریعا پیگیری و گزارش دهد.

قالیباف با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان به صورت ویدیو کنفرانس، یادآور شد: براساس فرمایشات ایشان قانونگذار باید قانونی تصویب کند که زمینه اجرایی داشته باشد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین